Crescent 1129

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Crescent 1129

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igår rullade jag våran Crescent 1129 sport från -57 i garaget för en översyns som länge nog stått på "måste göra-listan"

Mopeden är dåligt renoverad på 1980-90-talet (inte av oss). Köpte 1129'an som är en ovanlig modell utan motor, men fick tag i en enligt utsago renoverad motor.
Växlarna har krånglat så jag tänkte ta itu med det, men vid närmare översyn så verkar renoveringen snarare vara en sprayburkslackering. Bara att häkta av motorn och gå igenom alltså.

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:shock: vilka däcksmärken i snön det blir av en Kräschänt. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haha, du skriver också samma här... Ska vara mer fantasifull nästa gång.
Spåren är av den barmhärtiga grannens traktor <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En riktigt go modell 1129,har aldrig stött på nån sådan här i värmland.
Finns nog inte många kvar av den modellen. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jammen DEN var söt :D Är den omlackad eller orginal ? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har aldrig sett en sådan styrstolpe på en Nymansmoppe. En, 1129 har jag sett under min mopedtid, en kund hos cyckelhandlarn. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns nog inte många av dessa kvar, de sålde säkert inte lika bra som det billigare alternativet 1126.
Lacken är inte original, tyvärr. Det är en ful metallic just nu, men den ska vara ljusgrå och duvblå original.
1129'an fanns faktiskt i två utföranden på styre och sadel. Har aldrig sett någon med limpsadel, men med styret enligt bilden nedan och Nymans vita sadel.
Bild

//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter närmare motorbesiktning verkar felet ligga i den yttre växelmekanismen och att växelkåpan är väldigt trasig. Tror jag har saknade delar liggandes någonstans. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Faktiskt en riktigt snygg modell det där :roll: Mä räserstyre å allt :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja den är riktigt fin tycker jag. Lagomt avklädd och sportig jämfört med alla Crescent modeller som är fullständigt påbylsade med kåpor, inkapslade kedjor och wirar. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
ZEb

Inlägg av ZEb »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trevlig moped! En bekant hade en med limpa när han var 15. Han försöker hitta en sådan igen, men det kan nog vara svårt... <!-- </EdIndex> --></div>
Mustang "Mean´n´green" custom
Puch Dakota -69
Puch Alabama -75
Puch MotoCross -65
Victoria Vicky MS50 -54
Victoria FM38
Crescent raket 1149 -62
MonarPuch
Honda MT5
Crescent raket 1163
Vicky EM50 HPD
Fram-King -58 lr nåt?
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den ser ju riktigt fin ut. Mopeden på den övre bilden som du länkade, den ser riktigt rääsig ut :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Glömde bilderna men så här ser det ut... Inte bra. Efter att ha tagit bort yttre växelmekanismen så fungerade växlarna alldeles utmärkt.

Bild
den får dela garage med stormoppen.
Mattan är inte till för garageprydnad utan för att täcka den enorma golvbrunnen som man kan tappa ett helt topplock i.
//Jossan
Josefine Andersson
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ska den siljanblå skönheten i bakgrunden ha benkåpa? tycker mig se att den har sån bromspeda för fotplattor? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror conrad menar styrstammen den böjda modellen satt väl bara på cyklar. Din ska nog ha den raka modellen som på bilderna.. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar