<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igår rullade jag våran Crescent 1129 sport från -57 i garaget för en översyns som länge nog stått på "måste göra-listan"
Mopeden är dåligt renoverad på 1980-90-talet (inte av oss). Köpte 1129'an som är en ovanlig modell utan motor, men fick tag i en enligt utsago renoverad motor.
Växlarna har krånglat så jag tänkte ta itu med det, men vid närmare översyn så verkar renoveringen snarare vara en sprayburkslackering. Bara att häkta av motorn och gå igenom alltså.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haha, du skriver också samma här... Ska vara mer fantasifull nästa gång.
Spåren är av den barmhärtiga grannens traktor <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En riktigt go modell 1129,har aldrig stött på nån sådan här i värmland.
Finns nog inte många kvar av den modellen. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har aldrig sett en sådan styrstolpe på en Nymansmoppe. En, 1129 har jag sett under min mopedtid, en kund hos cyckelhandlarn. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns nog inte många av dessa kvar, de sålde säkert inte lika bra som det billigare alternativet 1126.
Lacken är inte original, tyvärr. Det är en ful metallic just nu, men den ska vara ljusgrå och duvblå original.
1129'an fanns faktiskt i två utföranden på styre och sadel. Har aldrig sett någon med limpsadel, men med styret enligt bilden nedan och Nymans vita sadel.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter närmare motorbesiktning verkar felet ligga i den yttre växelmekanismen och att växelkåpan är väldigt trasig. Tror jag har saknade delar liggandes någonstans. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja den är riktigt fin tycker jag. Lagomt avklädd och sportig jämfört med alla Crescent modeller som är fullständigt påbylsade med kåpor, inkapslade kedjor och wirar. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trevlig moped! En bekant hade en med limpa när han var 15. Han försöker hitta en sådan igen, men det kan nog vara svårt... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den ser ju riktigt fin ut. Mopeden på den övre bilden som du länkade, den ser riktigt rääsig ut <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Glömde bilderna men så här ser det ut... Inte bra. Efter att ha tagit bort yttre växelmekanismen så fungerade växlarna alldeles utmärkt.
den får dela garage med stormoppen.
Mattan är inte till för garageprydnad utan för att täcka den enorma golvbrunnen som man kan tappa ett helt topplock i. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ska den siljanblå skönheten i bakgrunden ha benkåpa? tycker mig se att den har sån bromspeda för fotplattor? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror conrad menar styrstammen den böjda modellen satt väl bara på cyklar. Din ska nog ha den raka modellen som på bilderna.. <!-- </EdIndex> --></div>