Monarscoot.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
518-23 skrev:
Däcken är helt vanliga Taiwan/Kinadäck inhandlade hos Ettans.

Är det Cheng shin så går det väl men Speed däremot verkar vara rene driten.

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
518-23 skrev:
Bild

Mvh Magnus
Fantastiskt trevlig färgkombination det där. :)

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
518-23 skrev: Men senast till helgen så hamnar motorn på rätt ställe igen.

Bild

Mvh Magnus
Om du river motorn, fixa bilder på hur kopplings korgen ser ut bakpå? :)

Kul med lite ILO :wink: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du nållager i vevstaken eller bussning. Det var nållager original.
Förresten så fanns inte kedjetransmission med kick så det är en hopplockad motor i så fall.
Blir säkert jättebra.
Kan du lägga ut en bild på insidan av trans-kåpan. Den är inte samma på kedje- och remmotorer. :? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul med Ilo men framför allt med Monarscooten, det är riktigt roligt att få följa en renovering av 60-talare på forumet.
Blir det en originalrenovering? håller tummarna och hoppas på det faktiskt <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Kul med Ilo men framför allt med Monarscooten, det är riktigt roligt att få följa en renovering av 60-talare på forumet.
Blir det en originalrenovering? håller tummarna och hoppas på det faktiskt
Då är det en del att göra med mororn, alternativt byte mot rätt motor. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
518-23
Inlägg: 131
Blev medlem: 26 sep 2010, 23:00
Ort: Växjö

Inlägg av 518-23 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Har du nållager i vevstaken eller bussning. Det var nållager original.
Förresten så fanns inte kedjetransmission med kick så det är en hopplockad motor i så fall.
Blir säkert jättebra.
Kan du lägga ut en bild på insidan av trans-kåpan. Den är inte samma på kedje- och remmotorer. :?
Ja det är nållager till kolvbulten. jag fick tag på en dålig 55:a motor som jag plockade kedledriftdelarna från. Dessa planterades sedan i kickmotorn :lol: . Jodå jag kan ordna bild på transkåpan.

Mh Magnus <!-- </EdIndex> --></div>
518-23
Inlägg: 131
Blev medlem: 26 sep 2010, 23:00
Ort: Växjö

Inlägg av 518-23 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilogurra skrev:
518-23 skrev: Men senast till helgen så hamnar motorn på rätt ställe igen.

Bild

Mvh Magnus
Om du river motorn, fixa bilder på hur kopplings korgen ser ut bakpå? :)

Kul med lite ILO :wink: :lol:
Jag har nog några bilder på kopplingskorgen, jag fotade lite innan allt monterades. 8) . Lägger upp dom ikväll. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Frågar om transkåpan för jag behöver en sådan till min 55:a.
Själv ska jag sätta ihop två kedjetransmotorer, en med nos vevparti och en med staken bytt till nos stake. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
518-23
Inlägg: 131
Blev medlem: 26 sep 2010, 23:00
Ort: Växjö

Inlägg av 518-23 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Kul med Ilo men framför allt med Monarscooten, det är riktigt roligt att få följa en renovering av 60-talare på forumet.
Blir det en originalrenovering? håller tummarna och hoppas på det faktiskt
Ja jag vill behålla den så orginal som möjligt, i allafall till utseendet :) .
Hoppas att jag lyckas få lite bättre fart på Ilo motorn.
När jag gjorde premiärturen med den så var allt frid och fröjd, lunkade fram så fint på cykelvägen :) , ända tills folk började cykla förbi mig :shock: . Insåg att den där Ilo motorn var bland det slöaste jag någonsin gränslat, :oops:

Men någon större renovering blir det inte, jag tycker mopeder i detta slitna orginalskick är helt underbara, patina går inte att återskapa :D :D

Mvh Magnus <!-- </EdIndex> --></div>
518-23
Inlägg: 131
Blev medlem: 26 sep 2010, 23:00
Ort: Växjö

Inlägg av 518-23 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Frågar om transkåpan för jag behöver en sådan till min 55:a.
Själv ska jag sätta ihop två kedjetransmotorer, en med nos vevparti och en med staken bytt till nos stake.
Men det fungerar väl lika bra med en "vanlig" transkåpa, rent mekaniskt menar jag? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det tror jag men både block och kåpa ser annorlunda ut på de med kedjetrans. Vet inte om det är något som har med kedjans möjligheter att få olja på sig eller så. Osäker men jag vet att det skiljer.

Har en annan JLO med trampstart som jag monterat framåtkick på. Det kvarstår bara ett stopp att få till nu. Tror t.o.m. att man skulle kunna få till det med framåtgående kick även på Monarscoot. Jag ska iaf kolla. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Anglia59
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 apr 2010, 23:00
Ort: Östersund

Inlägg av Anglia59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om vi ska vara lite petig så skiljer både trans- och magnetkåpan, och dessutom även båda motorhalvorna :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
518-23
Inlägg: 131
Blev medlem: 26 sep 2010, 23:00
Ort: Växjö

Inlägg av 518-23 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du river motorn, fixa bilder på hur kopplings korgen ser ut bakpå? :)

Kul med lite ILO :wink: :lol:[/quote]


Så här ser kopplingskorgen ut på baksidan.

Bild

Mvh Magnus <!-- </EdIndex> --></div>
518-23
Inlägg: 131
Blev medlem: 26 sep 2010, 23:00
Ort: Växjö

Inlägg av 518-23 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Har du nållager i vevstaken eller bussning. Det var nållager original.
Förresten så fanns inte kedjetransmission med kick så det är en hopplockad motor i så fall.
Blir säkert jättebra.
Kan du lägga ut en bild på insidan av trans-kåpan. Den är inte samma på kedje- och remmotorer. :?
Så här ser transkåpan ut på insidan,

Bild

Även utsidan skiljer sig lite i utseende mot senare årsmodeller, den gjutna "klacken" är betydligt kortare.

Bild

Mvh Magnus <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar