Gammal racemoppe får nytt liv
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nää, om man går svetskurs får man alltid svetsa en metalkub som man trycktestar med en handpump. den ser ut som en vattenbalja med en domkraft liknande handtag uppe på och sen en mätare som visar baren.
coolt gjort! har aldrig tänkt göra sådär! <!-- </EdIndex> --></div>
coolt gjort! har aldrig tänkt göra sådär! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Peppe, det är inte omöjligt 
Knäppte en bild också.

Men jag har 1,0 mm i squish-avstånd. Toppen har jag svarvat så att det inte är någon "deckhöjd" i toppen eller vad man ska säga. Har lite tjockare cylinderfotspackning så det är darför. Har 0,1 mm toppackning så kan inte minska något där, duger det med 1mm? Alternativet är en cyl.fots packning som är 0,3mm tunnare då jag inte är så sugen på att planfräsa cylinder.. <!-- </EdIndex> --></div>

Knäppte en bild också.

Men jag har 1,0 mm i squish-avstånd. Toppen har jag svarvat så att det inte är någon "deckhöjd" i toppen eller vad man ska säga. Har lite tjockare cylinderfotspackning så det är darför. Har 0,1 mm toppackning så kan inte minska något där, duger det med 1mm? Alternativet är en cyl.fots packning som är 0,3mm tunnare då jag inte är så sugen på att planfräsa cylinder.. <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Juster först in cylindern, så det stämmer med tiderna man vill ha. Sedan justerar man in toppen, klämmspalt 0,5 mm är lagom på en 50 cc. För det var väl en rejsmoppe ! <!-- </EdIndex> --></div>patrikh skrev:Jo det var det jag tänkte på. Så med en cylinderfotspackning som är 0,3mm tunnare så hamnar jag på 0,7mm.Rexxy skrev:Squishen bör väl ligga någonstans runt 0,5-0,8mm?
Jo visst är det race, dock 64cc om det gör så stor skillnad.. Har läst att 0,7 ska vara ganska "safe". Vill inte riskera närkontakt mellan kolv och topp.. <!-- </EdIndex> --></div>
Jo egentligen vill jag inte sänka cyllen. Alternativet är att svarva toppen så den sticker ner lite. Men då det bara handlar om några tiondelar så känns det som att risken att man inte får toppen helt centrerad vid montering är ganska stor? Alltså att kanten som ska sticka ner i cylindern istället klämmer på kanten..Conrad Engström skrev:Juster först in cylindern, så det stämmer med tiderna man vill ha. Sedan justerar man in toppen, klämmspalt 0,5 mm är lagom på en 50 cc. För det var väl en rejsmoppe !patrikh skrev:Jo det var det jag tänkte på. Så med en cylinderfotspackning som är 0,3mm tunnare så hamnar jag på 0,7mm.Rexxy skrev:Squishen bör väl ligga någonstans runt 0,5-0,8mm?
Jo visst är det race, dock 64cc om det gör så stor skillnad.. Har läst att 0,7 ska vara ganska "safe". Vill inte riskera närkontakt mellan kolv och topp.. <!-- </EdIndex> --></div>
-
Gruff; Jo, hade i huvudet att det var 66,4 eller 64,6 och skrev lite fort...... <!-- </EdIndex> --></div>
Det låter vettigt! Får se hur jag görConrad Engström skrev:0,7 är ok. Jag brukar svarva toppen så den går ner i cylindern, med råga. Alltså att den tar i kolven. Sedan svarvar man chims, som man lägger mellan, tills man blir nöjd. Då behver man ingen toppackning.

Gruff; Jo, hade i huvudet att det var 66,4 eller 64,6 och skrev lite fort...... <!-- </EdIndex> --></div>
-
3petaren blir nog kvar, det är egentligen inte min utan farsans moppe/motorer. Jag är bara chefsmekaniker
<!-- </EdIndex> --></div>
TackarNeifelheim skrev:stiligt bygge, men vad kan man förvänta sig efter din andra racemaskin?(scootern).
Den gamla 3 pet, något du vill göra dig av med?

3petaren blir nog kvar, det är egentligen inte min utan farsans moppe/motorer. Jag är bara chefsmekaniker