Gammal racemoppe får nytt liv

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
patrikh

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo visst, men det är ju ingen cykelpump :P Gick förvånansvärt fort att trycka upp den faktiskt! <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nää, om man går svetskurs får man alltid svetsa en metalkub som man trycktestar med en handpump. den ser ut som en vattenbalja med en domkraft liknande handtag uppe på och sen en mätare som visar baren.

coolt gjort! har aldrig tänkt göra sådär! <!-- </EdIndex> --></div>
patrikh

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Börjar falla på plats, och ser väl hyffsat ut.. Blir inte mycket markfrigång :lol:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
patrikh

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu sitter 4petarn ihop!

Så det är väl inte såå mycket kvar, smälla på cyllen, svarva om toppen lite, svetsa klart pipan, montera tändsystem och motorn i ramen och kicka igång :) <!-- </EdIndex> --></div>
Peppe^
Kontakt:

Inlägg av Peppe^ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi ses väl i Norberg 19/5 va :) <!-- </EdIndex> --></div>
Bild
patrikh

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Peppe, det är inte omöjligt :)

Knäppte en bild också.

Bild

Men jag har 1,0 mm i squish-avstånd. Toppen har jag svarvat så att det inte är någon "deckhöjd" i toppen eller vad man ska säga. Har lite tjockare cylinderfotspackning så det är darför. Har 0,1 mm toppackning så kan inte minska något där, duger det med 1mm? Alternativet är en cyl.fots packning som är 0,3mm tunnare då jag inte är så sugen på att planfräsa cylinder.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Squishen bör väl ligga någonstans runt 0,5-0,8mm? <!-- </EdIndex> --></div>
patrikh

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Squishen bör väl ligga någonstans runt 0,5-0,8mm?
Jo det var det jag tänkte på. Så med en cylinderfotspackning som är 0,3mm tunnare så hamnar jag på 0,7mm. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

patrikh skrev:
Jo det var det jag tänkte på. Så med en cylinderfotspackning som är 0,3mm tunnare så hamnar jag på 0,7mm.
Juster först in cylindern, så det stämmer med tiderna man vill ha. Sedan justerar man in toppen, klämmspalt 0,5 mm är lagom på en 50 cc. För det var väl en rejsmoppe ! <!-- </EdIndex> --></div>
patrikh

Inlägg av patrikh »

Conrad Engström skrev:
patrikh skrev:
Jo det var det jag tänkte på. Så med en cylinderfotspackning som är 0,3mm tunnare så hamnar jag på 0,7mm.
Juster först in cylindern, så det stämmer med tiderna man vill ha. Sedan justerar man in toppen, klämmspalt 0,5 mm är lagom på en 50 cc. För det var väl en rejsmoppe !
Jo egentligen vill jag inte sänka cyllen. Alternativet är att svarva toppen så den sticker ner lite. Men då det bara handlar om några tiondelar så känns det som att risken att man inte får toppen helt centrerad vid montering är ganska stor? Alltså att kanten som ska sticka ner i cylindern istället klämmer på kanten..

Jo visst är det race, dock 64cc om det gör så stor skillnad.. Har läst att 0,7 ska vara ganska "safe". Vill inte riskera närkontakt mellan kolv och topp.. <!-- </EdIndex> --></div>
Gruff

Inlägg av Gruff »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Supertermen ger 66,4 cc med 42-slag...... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->0,7 är ok. Jag brukar svarva toppen så den går ner i cylindern, med råga. Alltså att den tar i kolven. Sedan svarvar man chims, som man lägger mellan, tills man blir nöjd. Då behver man ingen toppackning. <!-- </EdIndex> --></div>
patrikh

Inlägg av patrikh »

Conrad Engström skrev:0,7 är ok. Jag brukar svarva toppen så den går ner i cylindern, med råga. Alltså att den tar i kolven. Sedan svarvar man chims, som man lägger mellan, tills man blir nöjd. Då behver man ingen toppackning.
Det låter vettigt! Får se hur jag gör :)

Gruff; Jo, hade i huvudet att det var 66,4 eller 64,6 och skrev lite fort...... <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->stiligt bygge, men vad kan man förvänta sig efter din andra racemaskin?:wink: (scootern).

Den gamla 3 pet, något du vill göra dig av med? <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
patrikh

Inlägg av patrikh »

Neifelheim skrev:stiligt bygge, men vad kan man förvänta sig efter din andra racemaskin?:wink: (scootern).

Den gamla 3 pet, något du vill göra dig av med?
Tackar :)

3petaren blir nog kvar, det är egentligen inte min utan farsans moppe/motorer. Jag är bara chefsmekaniker :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar