Reedventil

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt stoooora reedventiler fanns i tyskarnas V1 raketer under ww2. När jag gick 9tp för länge sedan var det klasser före mig som tillverkat sådana raketer i miniformat och som drevs med bensin. Själva raketen var en halvmeter lång och under gjordes en släde av grov järntråd. Sedan körde killarna med den på isen om vintrarna och den var så in i h-e snabb.... Dom slog också ned en dubb i isen och så fick raketen gå i en cirkel med en lina mellan raketen och dubben. Jag kommer ihåg dom startade den med en fotpump till en cykel och sedan ett tomtebloss in i brännkammaren. När den väl startade lät det ett fruktansvärt brölande ur röret... :x

Det här var i slutet av sextiotalet eller i början av sjuttiotalet. Skulle var kul om det gick att hitta någon film om samma påhitt på Youtube... 8)

Jag tror skolan skaffade materialet till reedventilen, men riktigt vad det var för sorts slipat bladstål minns jag tyvärr inte.... :(

Edit,
Forskat vidare via google. De kallas "pulsmotor" och här är en länk till hur de ser ut och i samma utförande som jag minns fastän här har man ett tändstift till starten i stället för ett tomtebloss...

http://84.87.34.146/Diverse/pulsjet_motor.htm

http://www.youtube.com/watch?v=ztEzRZE4F_k

Undrar hur länge reedventilen håller..... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var vanligt på utombordare att vid övervarvning, sprack bladventilerna i ändarna. Fina haverier blev det och ännu roligare ute på öppet hav.
På äldre motorsågar användes fosfobrons. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Re: Reedventil

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jerka_59 skrev:Någon som har tips var man kan få tag i ämne (metall) för tillverkning av nya ventilblad till en reedventil
Har du nån aning vilken tjocklek du ska ha
och hur stor bit behöver du?
Jag har stålschims på rulle i olika tjocklekar :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
G-son

Inlägg av G-son »

56:an skrev:Undrar hur länge reedventilen håller..... :roll:
Om minnet inte sviker hade ventilbladen i V1 en livslängd på nått i stil med 20 minuter, i princip den tid det tog för dom att flyga över engelska kanalen till sitt mål. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->G-son,

Om du kollar filmen ovan och tittar på rörets färg, vilken temperatur bedömer du rörets värme till då?

Jag gissar 1000 grader vad säger du? <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle nog gissa närmre 1100 grader, men felmarginalen lär vara rätt stor om man tänker på att t.ex datorskärm/grafikinställningarna lätt kan ändra glödfärgen en del. lär vara ganska mjukt i alla fall. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Re: Reedventil

Inlägg av Jerka_59 »

Braxmatte skrev:
Jerka_59 skrev:Någon som har tips var man kan få tag i ämne (metall) för tillverkning av nya ventilblad till en reedventil
Har du nån aning vilken tjocklek du ska ha
och hur stor bit behöver du?
Jag har stålschims på rulle i olika tjocklekar :wink:
Jag har nog inte riktigt klart för mig vilken tjocklek som kan vara lämplig, får ta en tur ner i moppeverkstan i helgen och mäta lite <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
Mats T

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Glasfiber matrial med låg fjäderkraft är bäst för låg och mellanregister.
och öppnar fort då det har låg fjäderkraft men är sämmre på att klara varvtal på grund av att dom börjar vibbrera på höga varvtal.

Kolfiber matrial är ett lätt matrial med hög fjäderkraft och styva och är bra för motorer som levererar effekt i dom högre varvtalen där dom då
klarar varvtalet och inte börjar vibbrera.

Så matrial som har låg fjäderkraft och öppnar fort =är bäst för botten och mellanregister.

Matrial med hög fjäderkraft och liten vikt och är styvt= Är bäst för maskiner som levererar bra effekt i dom övre registren
på varvtals skalan.

:D <!-- </EdIndex> --></div>
Öryd

Inlägg av Öryd »

56:an skrev:Riktigt stoooora reedventiler fanns i tyskarnas V1 raketer under ww2. När jag gick 9tp för länge sedan var det klasser före mig som tillverkat sådana raketer i miniformat och som drevs med bensin. Själva raketen var en halvmeter lång och under gjordes en släde av grov järntråd. Sedan körde killarna med den på isen om vintrarna och den var så in i h-e snabb.... Dom slog också ned en dubb i isen och så fick raketen gå i en cirkel med en lina mellan raketen och dubben. Jag kommer ihåg dom startade den med en fotpump till en cykel och sedan ett tomtebloss in i brännkammaren. När den väl startade lät det ett fruktansvärt brölande ur röret... :x

Det här var i slutet av sextiotalet eller i början av sjuttiotalet. Skulle var kul om det gick att hitta någon film om samma påhitt på Youtube... 8)

Jag tror skolan skaffade materialet till reedventilen, men riktigt vad det var för sorts slipat bladstål minns jag tyvärr inte.... :(

Edit,
Forskat vidare via google. De kallas "pulsmotor" och här är en länk till hur de ser ut och i samma utförande som jag minns fastän här har man ett tändstift till starten i stället för ett tomtebloss...

http://84.87.34.146/Diverse/pulsjet_motor.htm

http://www.youtube.com/watch?v=ztEzRZE4F_k

Undrar hur länge reedventilen håller..... :roll:
Här finns en lite större modell, http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=FuuYmf_EABk

Lite offtopic men kul ändå:D <!-- </EdIndex> --></div>
94482

Inlägg av 94482 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nu har jag beställt från twostroke.se (polini karbon)110x110x0,25mm 2st plattor blev med frakt och alt 407kr, det fans olika tjocklekar mellan 0,25 till o,45mm tjocka, som jag fattar det så tunna=starkare på lägre o mellan varv men orkar inte hålla styrsel på sig själv när det börjar varva, får se om det blir någe bättre drag i den än orginal reeden på en sachs <!-- </EdIndex> --></div>
94482

Inlägg av 94482 »

Jag har nog inte riktigt klart för mig vilken tjocklek som kan vara lämplig
mitt blåt (sachs) membran va 0,15mm tjock <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar