Bästa 2-takts oljan?
- SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu behöver jag lite hjälp! Jag vill såklart att det skall lukta gott om mopeden. Jag kommer ihåg att jag som lite yngre körde med 1% riktig ricinolja bara för att det luktade så gott.
Nu har jag dock blivit av med luktsinnet sedan några år. Är det så att Castrol 747 luktar så där gammaldags gott? Har kört den från och till i Kreidlern utan att jag fått några kommentarer om lukten. (Dock verkar det vara en grymt fin olja) <!-- </EdIndex> --></div>
Nu har jag dock blivit av med luktsinnet sedan några år. Är det så att Castrol 747 luktar så där gammaldags gott? Har kört den från och till i Kreidlern utan att jag fått några kommentarer om lukten. (Dock verkar det vara en grymt fin olja) <!-- </EdIndex> --></div>
- SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
http://www.m-performance.com/sidor/olja.htm
<!-- </EdIndex> --></div>
varför blanda själv när det finns färdig att köpaSachsMekarn skrev:Jag brukar hälla i lite jordgubbs saft för dedär lilla extra...

http://www.m-performance.com/sidor/olja.htm

- SachsMekarn
Det finns två olika grundtyper av tvåtaktsoljor. För vattenkylda båtmotorer och för landbaserade luft eller vattenkylda motorer. Skillnaden mellan dessa motorer är bl.a. att båtmotorn har en lägre arbetstemperatur och dom landbaserade har en högre temperatur. Detta gör motorerna har olika krav på oljan när det gäller oljefilm/sot/aska/mm och man bör därför använda rätt typ av olja till rätt typ av motor.
TC-W3 = Vatenkyld båtmotor.
JASO FC eller FD = Moped, Mc, mm.
/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Jag skulle inte välja den p.g.a. att det är en TC-W3 olja vilket betyder att den är lämplig för vattenkylda utombordare mm. (TC-W3 =Two Cycle Watercooled Klass 3)Olle881 skrev:Tror ni den funkar bra till en ilo g50 ?
http://www.jula.se/2-taktsolja-supersyntet-1-l-624025
Det finns två olika grundtyper av tvåtaktsoljor. För vattenkylda båtmotorer och för landbaserade luft eller vattenkylda motorer. Skillnaden mellan dessa motorer är bl.a. att båtmotorn har en lägre arbetstemperatur och dom landbaserade har en högre temperatur. Detta gör motorerna har olika krav på oljan när det gäller oljefilm/sot/aska/mm och man bör därför använda rätt typ av olja till rätt typ av motor.
TC-W3 = Vatenkyld båtmotor.
JASO FC eller FD = Moped, Mc, mm.
/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
- SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Otroligt vad mycket åsikter det finns när det gäller olja.
Även jag måste bidra med en åsikt.
Jag tror att en mopedmotor är väldigt tolerant på vilken olja man blandar i.
Det är nog mera vad mopedisten själv tror på.
Den som mår bra av att blanda i dyra specialoljor ska naturligtvis göra så.
Andra som känner tillfredställelse av att komma billigt undan,
gör ju rätt i att köpa i lösvikt eller på Biltema.
Huvudsaken att man går efter sin egen övertygelse.
Mopedmotorn är nog nöjd vilket som. <!-- </EdIndex> --></div>
Även jag måste bidra med en åsikt.
Jag tror att en mopedmotor är väldigt tolerant på vilken olja man blandar i.
Det är nog mera vad mopedisten själv tror på.
Den som mår bra av att blanda i dyra specialoljor ska naturligtvis göra så.
Andra som känner tillfredställelse av att komma billigt undan,
gör ju rätt i att köpa i lösvikt eller på Biltema.
Huvudsaken att man går efter sin egen övertygelse.
Mopedmotorn är nog nöjd vilket som. <!-- </EdIndex> --></div>
Alla märken är bäst
- SachsMekarn
Kör du över 3% så kommer den goda doften som på posten , jag blandar med aspen , men doften med bensin torde ju vara den samma <!-- </EdIndex> --></div>christer skrev:Nu behöver jag lite hjälp! Jag vill såklart att det skall lukta gott om mopeden. Jag kommer ihåg att jag som lite yngre körde med 1% riktig ricinolja bara för att det luktade så gott.
Nu har jag dock blivit av med luktsinnet sedan några år. Är det så att Castrol 747 luktar så där gammaldags gott? Har kört den från och till i Kreidlern utan att jag fått några kommentarer om lukten. (Dock verkar det vara en grymt fin olja)