Crescent Scoterette -64
-
- JanneHagnell
- JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var på Sävelundsmarknaden här i Alingsås och fyndade idag. Var egentligen mest på jakt efter en ny ljuddämpare men det enda jag hittade som verkade passa var nytt och den utgiften får vänta tills efter utlandsresan om några veckor. Dock fick jag tag i ett uppborrat , tomt förgasarhus. Min tanke är att prova med det (efter att jag flyttat allt inkromet från den andra förgasaren, förstås) för att se om det passar bättre med den pluggdragna cyllen. Ett smalt orginalförgasarlopp känns inte som det riktigt passar med det plugglösa inloppet, liksom.
Fann även en lämplig spolarburk. Jaha, vad ska jag med DET till??
Jo, jag tänkte använda den som tillfällig tank och dra ny, genomskinlig bränsleslang från den till förgasaren. Fortsätter problemen är felet i alla fall inte tank-bränslekran-slang! 
Diskuterade med kompisen som var på besök och när han påpekade att en allt för uppborrad ljuddämpare inte är bra - det ska vara motstånd för att inte för mycket bränsle oförbränt ska sugas genom cylindern, tydligen - fick jag en idé: Tänk om min uppborrning av dämparen gör att motorn drar mer bensin? Då kanske flottören inte hänger med så efter ett tag suger förgasaren torrt. Just dessförinnan minskar bränslemängden i blandningen gradvis och om förgasaren då är lite för fett ställd så passeras ju optimumblandningen automatiskt - och moppen går fortare! En liten stund, alltså, vilket ju var just vad som hände.
Så om ingen protesterar högljutt mot denna teori tänkte jag nog faktiskt börja med att sätta en strypplatta bakpå dämparen och se vad som händer. <!-- </EdIndex> --></div>
Fann även en lämplig spolarburk. Jaha, vad ska jag med DET till??

Diskuterade med kompisen som var på besök och när han påpekade att en allt för uppborrad ljuddämpare inte är bra - det ska vara motstånd för att inte för mycket bränsle oförbränt ska sugas genom cylindern, tydligen - fick jag en idé: Tänk om min uppborrning av dämparen gör att motorn drar mer bensin? Då kanske flottören inte hänger med så efter ett tag suger förgasaren torrt. Just dessförinnan minskar bränslemängden i blandningen gradvis och om förgasaren då är lite för fett ställd så passeras ju optimumblandningen automatiskt - och moppen går fortare! En liten stund, alltså, vilket ju var just vad som hände.

Så om ingen protesterar högljutt mot denna teori tänkte jag nog faktiskt börja med att sätta en strypplatta bakpå dämparen och se vad som händer. <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Innan du forsätter demontera förgasaren och titta in i insuget, när kolven är nere skall du se endast nedre kolvringen. Mesingsanslutningen på flåtörlocket har jag för mig att går att skruva av, kan sitta ett litet filter där. Det där med ljuddämparen kan du glömma om det inte låter för mycket förståss. <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
- JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Och om jag ser mer än bara nedre kolvringen? Jag förstår inte riktigt vad det har att göra med mitt problem. <!-- </EdIndex> --></div>Conrad Engström skrev:Innan du forsätter demontera förgasaren och titta in i insuget, när kolven är nere skall du se endast nedre kolvringen. Mesingsanslutningen på flåtörlocket har jag för mig att går att skruva av, kan sitta ett litet filter där. Det där med ljuddämparen kan du glömma om det inte låter för mycket förståss.
- JanneHagnell
- JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, hemma igen från Italien och idag kom jag till att börja detektivarbetet i Scoterettens bränslesystem. En spolarburk jag köpt för ändamålet borrade jag hål i botten på och tryckte in en genomskinlig slang vars andra ände sattes på inloppet i flottörhuset. Burken upp på pakethållaren och vips, en extern tank! 
Det där med ljuddämparens roll i problemet verkar kanske långsökt men eftersom det ändå brötat lite väl mycket efter min uppborrning så tryckte jag på en konservburk som visade sig ha presspassning över svetsskarvarna och vips (igen) så hade jag tätat både dessa och minskat utloppshålet. Mycket riktigt blev det tystare fast otrimmat låter det väl kanske inte...
Sålunda utrustad kickade jag igång och moppen startade lika snällt som tidigare. Körde iväg och den gick helt OK. Den hade inte riktigt lika bra ork i backarna som tidigare men den är ju å andra sidan drevad.
Men så efter en stund kom problemet tillbaka: Motorn helt orkeslös och gick bara på tomgång. Lyckades faktiskt köra vidare på plan mark med MYCKET extra på munstycket.
Alltså, bränsleöverföringen var inte boven. Inte ensam, i alla fall. När jag kopplade tillbaka tanken mot förgasaren noterade jag nämligen att luftfickan i slangen inte vill försvinna; när jag hade burken på bubblade luften lätt ut bakvägen. Borde inte luften kunna samma nu, bakvägen genom bensinkranen och ut i tanken?
Jaja, nästa steg blir att kolla flottören och flottörhuset. Hur högt bör flottören sitta på nålen?

<!-- </EdIndex> --></div>

Det där med ljuddämparens roll i problemet verkar kanske långsökt men eftersom det ändå brötat lite väl mycket efter min uppborrning så tryckte jag på en konservburk som visade sig ha presspassning över svetsskarvarna och vips (igen) så hade jag tätat både dessa och minskat utloppshålet. Mycket riktigt blev det tystare fast otrimmat låter det väl kanske inte...

Sålunda utrustad kickade jag igång och moppen startade lika snällt som tidigare. Körde iväg och den gick helt OK. Den hade inte riktigt lika bra ork i backarna som tidigare men den är ju å andra sidan drevad.
Men så efter en stund kom problemet tillbaka: Motorn helt orkeslös och gick bara på tomgång. Lyckades faktiskt köra vidare på plan mark med MYCKET extra på munstycket.
Alltså, bränsleöverföringen var inte boven. Inte ensam, i alla fall. När jag kopplade tillbaka tanken mot förgasaren noterade jag nämligen att luftfickan i slangen inte vill försvinna; när jag hade burken på bubblade luften lätt ut bakvägen. Borde inte luften kunna samma nu, bakvägen genom bensinkranen och ut i tanken?
Jaja, nästa steg blir att kolla flottören och flottörhuset. Hur högt bör flottören sitta på nålen?

- JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Läste just i ett verkstadsblad att det är mycket viktigt att luftburkens inloppsslang (den som mynnar bakom vänstra kåpan) är ENDA sättet för luften att komma in, annars riskerar förgasaren att "koka". Jag har inte satt igen de orginalhål som denna, för modellen felaktiga, luftburk har. Trodde inte det skulle göra så mycket?!? Men jag kanske borde plugga dem för säkerhets skull??
<!-- </EdIndex> --></div>

- JanneHagnell
- JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Har skaffat ett uppborrat, tomt förgasarhus som jag funderar på att flytta över inkromet till. Men först ska jag testa att öka fyllningen i flottörhuset gm att höja flottören (därav min fråga om flottören) och byta ut huvudmunstycket. <!-- </EdIndex> --></div>Norman skrev:Tror inte att det har nån större betydelse, men om du vill bli av med oron så kan du ju plugga hålen. Jag skullle prova med en annan (likadan eller en bing 1/10/81 eller 85) förgasare. Det finns ingen i närheten du kan låna av?