Monark Stockholmare -65
Monark Stockholmare -65
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.blocket.se/halland/Monark_Stockholmare__65_39034643.htm?ca=20&w=1 <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
- Ort: Småland.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Du som är en "expert" vad tycker du den skall kosta. Har du en aning om vad det kostar med lackering och delar till en renovering. Men du får tycka precis vad du vill. <!-- </EdIndex> --></div>Neifelheim skrev:Det är ändå så att priset är väldigt högt. jag tycker det, är ju inte säkert alla tycker så.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har dålig koll på priser runt om i sverige. men jag tror att man skulle få svårt att sälja den för mer än 8000 här uppe i mellansverige. borde dock vara mer värd i varberg. det är för många detaljer som är fel på den. och ska man renovera en moppe med baktanken att ha den som reservkapital istället pör pengarna på banken så ska man nog vara noga med orginalskick.
det som jag ser direkekt som inte är korrekt för årsmodellen är:
orginal var det kromade skärmar, rostfria kom senare. motorkåpan ska vara lackad, inte kromad eller rostfri, tanken ska ha nedre halvan lackad och bara övre kromad. stötdämparna ska ha fjädern inkapslad. sen är jag osäker men jag tror att sadelstolpen ska vara lackad svart även på -65 års modell. fälgarna ser silverlackade ut på bilden, ska vara kromade.
och ta nu inte detta som någon form av kritik. det är din moped och den renoverar du precis som du vill. det är bara tänkt som en liten hjälp att förstå varför intresset för att köpa moppen varit lite trögt.
erlan
PS
jag har lagt ner ett 5-siffrigt belopp på min erlan så jag vet att det kostar. <!-- </EdIndex> --></div>
det som jag ser direkekt som inte är korrekt för årsmodellen är:
orginal var det kromade skärmar, rostfria kom senare. motorkåpan ska vara lackad, inte kromad eller rostfri, tanken ska ha nedre halvan lackad och bara övre kromad. stötdämparna ska ha fjädern inkapslad. sen är jag osäker men jag tror att sadelstolpen ska vara lackad svart även på -65 års modell. fälgarna ser silverlackade ut på bilden, ska vara kromade.
och ta nu inte detta som någon form av kritik. det är din moped och den renoverar du precis som du vill. det är bara tänkt som en liten hjälp att förstå varför intresset för att köpa moppen varit lite trögt.
erlan
PS
jag har lagt ner ett 5-siffrigt belopp på min erlan så jag vet att det kostar. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
- Ort: Småland.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
vad grinig du vart, och det var inte meningen o låta nedlåtande, men jovisst vet jag vad lack och delar kostar! bygger custom själv, och min tank o framstänka har kostat mer än jag gav för hela hojen, mitt aphäng kostar 800kr nytt, så jag vet mycket väl vad det kostar, och jag är ingen expert. Jag var bara ärlig. <!-- </EdIndex> --></div>monark skrev:Du som är en "expert" vad tycker du den skall kosta. Har du en aning om vad det kostar med lackering och delar till en renovering. Men du får tycka precis vad du vill.Neifelheim skrev:Det är ändå så att priset är väldigt högt. jag tycker det, är ju inte säkert alla tycker så.
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker mopeden ser väldigt fin ut och renoveringen har säkert kostat mer än det begärda priset.
Jag kan också betrakta mopeden som en samling separata delar som är i kanonskick. Undrar hur stor den totala försäljningssumman skulle bli om mopeden såldes bit för bit på Tradera?
Jämför man så tror jag mopeden har ett fördelaktigt pris.
Tyvärr är mopeden inget för mig, den är för fin helt enkelt. Jag vill ha något gammalt, patinerat och helst billigt. Rost skämmer på en bil men aldrig på en gammal moped eller cykel, det bara bekräftar dess ålder. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kan också betrakta mopeden som en samling separata delar som är i kanonskick. Undrar hur stor den totala försäljningssumman skulle bli om mopeden såldes bit för bit på Tradera?
Jämför man så tror jag mopeden har ett fördelaktigt pris.
Tyvärr är mopeden inget för mig, den är för fin helt enkelt. Jag vill ha något gammalt, patinerat och helst billigt. Rost skämmer på en bil men aldrig på en gammal moped eller cykel, det bara bekräftar dess ålder. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
- Ort: Småland.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
hur tänkte du nu? "rost skämmer på en gammal bil"...rusty (hotrodden jag visat är baserat på just rost?)56:an skrev:Jag tycker mopeden ser väldigt fin ut och renoveringen har säkert kostat mer än det begärda priset.
Jag kan också betrakta mopeden som en samling separata delar som är i kanonskick. Undrar hur stor den totala försäljningssumman skulle bli om mopeden såldes bit för bit på Tradera?
Jämför man så tror jag mopeden har ett fördelaktigt pris.
Tyvärr är mopeden inget för mig, den är för fin helt enkelt. Jag vill ha något gammalt, patinerat och helst billigt. Rost skämmer på en bil men aldrig på en gammal moped eller cykel, det bara bekräftar dess ålder.

Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sen är det ju inte många mopeder man kan lägga ner mycket pengar på o räkna med o få tillbaka dom,funkar på vissa zundappar,e-type,puch dixie och cross o några till.Om man ska behålla en moppe själv så kan man lägga ner en del annars är det oftast förlustaffärer. <!-- </EdIndex> --></div>
Letar efter Mustang anaconda, , cross, , cross b och cross special och TT!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->erlan Om du kollar dina fakta så är det en 64a du beskriver. Den moppe förutom Kromade skärmar och dämparna är helt original för delarna är dom som satt på moppen när den var ny. Om du skall kritisera så får du nog kolla fakta först. Den hel kromade tanken kom 1965
http://www.raketsport.com/monark_64.htm
Förövrigt är moped såld. <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.raketsport.com/monark_64.htm
Förövrigt är moped såld. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ber om ursäkt om du känner dig kränkt. det var inte min mening.
det där med årsmodeller/årsmodellförändringar på mopeder är ju inte helt enkelt. och eftersom jag aldrig sett någon brochyr för -65 så har jag trott att det var ett mellanår och att utförandet med mera krom kom -66.oftast så var ju utförandena lika 2år i rad eller mer.
http://www.raketsport.com/monark66.htm
har du en monarkbrochyr för -65 så skulle nog Jossan bli jätteglad om du kan skanna in den och maila till henne så hon kan fylla det hålet på hemsidan.
har sett fler exempel än dom här som påståts vara -65or
http://www.veteranmopeder.com/moped1099.htm
den här är dock renoverad så den är ju inget pålitligt tidsdokument.
http://www.veteranmopeder.com/html_filer_1496_1999/moped1858.htm
och datumen som står på dom typintyg som finns kvar anger ju försäljningsdatum. åtminstone på dom som mopedhandlaren här i stan skrev under. t.ex. så kan ju en -64a ha ett datum från hösten 63 till flera år senare om mopeden blev kvar i lager. hade du dokumentation på mopeden sedan den var ny, inlusive typintyg, så borde det ha höjt värdet/priset med flera tusenlappar.
eftersom vi är många som gillar stockholmsmodellen så skulle det nog uppskattas av många om du vill dela med dig av ditt kunnande om modellförändringar mm. och naturligtvis även om andra monarkmodeller.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
det där med årsmodeller/årsmodellförändringar på mopeder är ju inte helt enkelt. och eftersom jag aldrig sett någon brochyr för -65 så har jag trott att det var ett mellanår och att utförandet med mera krom kom -66.oftast så var ju utförandena lika 2år i rad eller mer.
http://www.raketsport.com/monark66.htm
har du en monarkbrochyr för -65 så skulle nog Jossan bli jätteglad om du kan skanna in den och maila till henne så hon kan fylla det hålet på hemsidan.
har sett fler exempel än dom här som påståts vara -65or
http://www.veteranmopeder.com/moped1099.htm
den här är dock renoverad så den är ju inget pålitligt tidsdokument.
http://www.veteranmopeder.com/html_filer_1496_1999/moped1858.htm
och datumen som står på dom typintyg som finns kvar anger ju försäljningsdatum. åtminstone på dom som mopedhandlaren här i stan skrev under. t.ex. så kan ju en -64a ha ett datum från hösten 63 till flera år senare om mopeden blev kvar i lager. hade du dokumentation på mopeden sedan den var ny, inlusive typintyg, så borde det ha höjt värdet/priset med flera tusenlappar.
eftersom vi är många som gillar stockholmsmodellen så skulle det nog uppskattas av många om du vill dela med dig av ditt kunnande om modellförändringar mm. och naturligtvis även om andra monarkmodeller.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag delar gärna mig av det jag kan om modellen. Jag har själv renoverat några stycken Stockholmare. Har tyvärr inga papper på 65 årsmodell. <!-- </EdIndex> --></div>erlan skrev:ber om ursäkt om du känner dig kränkt. det var inte min mening.
det där med årsmodeller/årsmodellförändringar på mopeder är ju inte helt enkelt. och eftersom jag aldrig sett någon brochyr för -65 så har jag trott att det var ett mellanår och att utförandet med mera krom kom -66.oftast så var ju utförandena lika 2år i rad eller mer.
http://www.raketsport.com/monark66.htm
har du en monarkbrochyr för -65 så skulle nog Jossan bli jätteglad om du kan skanna in den och maila till henne så hon kan fylla det hålet på hemsidan.
har sett fler exempel än dom här som påståts vara -65or
http://www.veteranmopeder.com/moped1099.htm
den här är dock renoverad så den är ju inget pålitligt tidsdokument.
http://www.veteranmopeder.com/html_filer_1496_1999/moped1858.htm
och datumen som står på dom typintyg som finns kvar anger ju försäljningsdatum. åtminstone på dom som mopedhandlaren här i stan skrev under. t.ex. så kan ju en -64a ha ett datum från hösten 63 till flera år senare om mopeden blev kvar i lager. hade du dokumentation på mopeden sedan den var ny, inlusive typintyg, så borde det ha höjt värdet/priset med flera tusenlappar.
eftersom vi är många som gillar stockholmsmodellen så skulle det nog uppskattas av många om du vill dela med dig av ditt kunnande om modellförändringar mm. och naturligtvis även om andra monarkmodeller.
erlan