Monark Stockholmare -65

monark
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00
Ort: Varberg

Monark Stockholmare -65

Inlägg av monark »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.blocket.se/halland/Monark_Stockholmare__65_39034643.htm?ca=20&w=1 <!-- </EdIndex> --></div>
monark
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00
Ort: Varberg

Inlägg av monark »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har länkat för att slippa lägga bilder här också. <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är ändå så att priset är väldigt högt. jag tycker det, är ju inte säkert alla tycker så. <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
monark
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00
Ort: Varberg

Inlägg av monark »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Neifelheim skrev:Det är ändå så att priset är väldigt högt. jag tycker det, är ju inte säkert alla tycker så.
Du som är en "expert" vad tycker du den skall kosta. Har du en aning om vad det kostar med lackering och delar till en renovering. Men du får tycka precis vad du vill. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har dålig koll på priser runt om i sverige. men jag tror att man skulle få svårt att sälja den för mer än 8000 här uppe i mellansverige. borde dock vara mer värd i varberg. det är för många detaljer som är fel på den. och ska man renovera en moppe med baktanken att ha den som reservkapital istället pör pengarna på banken så ska man nog vara noga med orginalskick.
det som jag ser direkekt som inte är korrekt för årsmodellen är:
orginal var det kromade skärmar, rostfria kom senare. motorkåpan ska vara lackad, inte kromad eller rostfri, tanken ska ha nedre halvan lackad och bara övre kromad. stötdämparna ska ha fjädern inkapslad. sen är jag osäker men jag tror att sadelstolpen ska vara lackad svart även på -65 års modell. fälgarna ser silverlackade ut på bilden, ska vara kromade.

och ta nu inte detta som någon form av kritik. det är din moped och den renoverar du precis som du vill. det är bara tänkt som en liten hjälp att förstå varför intresset för att köpa moppen varit lite trögt.

erlan

PS
jag har lagt ner ett 5-siffrigt belopp på min erlan så jag vet att det kostar. <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
monark skrev:
Neifelheim skrev:Det är ändå så att priset är väldigt högt. jag tycker det, är ju inte säkert alla tycker så.
Du som är en "expert" vad tycker du den skall kosta. Har du en aning om vad det kostar med lackering och delar till en renovering. Men du får tycka precis vad du vill.
vad grinig du vart, och det var inte meningen o låta nedlåtande, men jovisst vet jag vad lack och delar kostar! bygger custom själv, och min tank o framstänka har kostat mer än jag gav för hela hojen, mitt aphäng kostar 800kr nytt, så jag vet mycket väl vad det kostar, och jag är ingen expert. Jag var bara ärlig. <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker mopeden ser väldigt fin ut och renoveringen har säkert kostat mer än det begärda priset.

Jag kan också betrakta mopeden som en samling separata delar som är i kanonskick. Undrar hur stor den totala försäljningssumman skulle bli om mopeden såldes bit för bit på Tradera?

Jämför man så tror jag mopeden har ett fördelaktigt pris.

Tyvärr är mopeden inget för mig, den är för fin helt enkelt. Jag vill ha något gammalt, patinerat och helst billigt. Rost skämmer på en bil men aldrig på en gammal moped eller cykel, det bara bekräftar dess ålder. <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Jag tycker mopeden ser väldigt fin ut och renoveringen har säkert kostat mer än det begärda priset.

Jag kan också betrakta mopeden som en samling separata delar som är i kanonskick. Undrar hur stor den totala försäljningssumman skulle bli om mopeden såldes bit för bit på Tradera?

Jämför man så tror jag mopeden har ett fördelaktigt pris.

Tyvärr är mopeden inget för mig, den är för fin helt enkelt. Jag vill ha något gammalt, patinerat och helst billigt. Rost skämmer på en bil men aldrig på en gammal moped eller cykel, det bara bekräftar dess ålder.
hur tänkte du nu? "rost skämmer på en gammal bil"...rusty (hotrodden jag visat är baserat på just rost?) :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
carl76
Inlägg: 1010
Blev medlem: 12 sep 2009, 23:00
Ort: Söderköping

Inlägg av carl76 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sen är det ju inte många mopeder man kan lägga ner mycket pengar på o räkna med o få tillbaka dom,funkar på vissa zundappar,e-type,puch dixie och cross o några till.Om man ska behålla en moppe själv så kan man lägga ner en del annars är det oftast förlustaffärer. <!-- </EdIndex> --></div>
Letar efter Mustang anaconda, , cross, , cross b och cross special och TT!
monark
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00
Ort: Varberg

Inlägg av monark »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->erlan Om du kollar dina fakta så är det en 64a du beskriver. Den moppe förutom Kromade skärmar och dämparna är helt original för delarna är dom som satt på moppen när den var ny. Om du skall kritisera så får du nog kolla fakta först. Den hel kromade tanken kom 1965
http://www.raketsport.com/monark_64.htm

Förövrigt är moped såld. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men den fyrkantiga lampan fanns väl inte 1965? Kom väl först 1966 eller är det fel? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
monark
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00
Ort: Varberg

Inlägg av monark »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Men den fyrkantiga lampan fanns väl inte 1965? Kom väl först 1966 eller är det fel?
Ja du har fel. Den kom 65 och fanns 66,67,68 vilket var sista året med flinta motor. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ber om ursäkt om du känner dig kränkt. det var inte min mening.

det där med årsmodeller/årsmodellförändringar på mopeder är ju inte helt enkelt. och eftersom jag aldrig sett någon brochyr för -65 så har jag trott att det var ett mellanår och att utförandet med mera krom kom -66.oftast så var ju utförandena lika 2år i rad eller mer.

http://www.raketsport.com/monark66.htm

har du en monarkbrochyr för -65 så skulle nog Jossan bli jätteglad om du kan skanna in den och maila till henne så hon kan fylla det hålet på hemsidan.

har sett fler exempel än dom här som påståts vara -65or

http://www.veteranmopeder.com/moped1099.htm

den här är dock renoverad så den är ju inget pålitligt tidsdokument.

http://www.veteranmopeder.com/html_filer_1496_1999/moped1858.htm

och datumen som står på dom typintyg som finns kvar anger ju försäljningsdatum. åtminstone på dom som mopedhandlaren här i stan skrev under. t.ex. så kan ju en -64a ha ett datum från hösten 63 till flera år senare om mopeden blev kvar i lager. hade du dokumentation på mopeden sedan den var ny, inlusive typintyg, så borde det ha höjt värdet/priset med flera tusenlappar.

eftersom vi är många som gillar stockholmsmodellen så skulle det nog uppskattas av många om du vill dela med dig av ditt kunnande om modellförändringar mm. och naturligtvis även om andra monarkmodeller.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
monark
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00
Ort: Varberg

Inlägg av monark »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:ber om ursäkt om du känner dig kränkt. det var inte min mening.

det där med årsmodeller/årsmodellförändringar på mopeder är ju inte helt enkelt. och eftersom jag aldrig sett någon brochyr för -65 så har jag trott att det var ett mellanår och att utförandet med mera krom kom -66.oftast så var ju utförandena lika 2år i rad eller mer.

http://www.raketsport.com/monark66.htm

har du en monarkbrochyr för -65 så skulle nog Jossan bli jätteglad om du kan skanna in den och maila till henne så hon kan fylla det hålet på hemsidan.

har sett fler exempel än dom här som påståts vara -65or

http://www.veteranmopeder.com/moped1099.htm

den här är dock renoverad så den är ju inget pålitligt tidsdokument.

http://www.veteranmopeder.com/html_filer_1496_1999/moped1858.htm

och datumen som står på dom typintyg som finns kvar anger ju försäljningsdatum. åtminstone på dom som mopedhandlaren här i stan skrev under. t.ex. så kan ju en -64a ha ett datum från hösten 63 till flera år senare om mopeden blev kvar i lager. hade du dokumentation på mopeden sedan den var ny, inlusive typintyg, så borde det ha höjt värdet/priset med flera tusenlappar.

eftersom vi är många som gillar stockholmsmodellen så skulle det nog uppskattas av många om du vill dela med dig av ditt kunnande om modellförändringar mm. och naturligtvis även om andra monarkmodeller.

erlan
Jag delar gärna mig av det jag kan om modellen. Jag har själv renoverat några stycken Stockholmare. Har tyvärr inga papper på 65 årsmodell. <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänk vad kompisen jante vill vara med å lufta sin strupe emellanåt :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar