Kolla, det här har jag köpt!!

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den var fin, var har du köpt den? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
mallgroda

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Den var fin, var har du köpt den?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=25985 finns i fler färger. Skärmen är löstagbar

Bild

Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har änteligen fått tag på en Magnapull till Saxonette, eller rättare sagt en hel motor med fungerande magnapull och fungerande "nödstart" :)

Så nu ska Partner'n få rulla i sommar, ska fixa den hjälpligt så den blir körbar bara.

Bild

(tack till Mr_pekka för affären) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den var frän....trim på den... <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->grattis 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fin motor du har fått tag på Amarace. thumb_up Det ser ut som reedcylle också... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->reedcylle är orginal på invalidmopparna. dom hade dispens för 1,5 hk.
lilla reedventilen (9mm? hål) och 8,5 förgasre.
men cyllen i sig själv är lika som 2,4 och 2,6 varianterna.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

56:an skrev:Fin motor du har fått tag på Amarace. thumb_up Det ser ut som reedcylle också... 8)
Jepp :) Och motorn verkar hyffsad, går nog att köra med som den är. Även om just Magnapull o nödstart var viktigast. Har ju en motor utan Magnapull o trasig nödstart, och den går bra. Så jag vet ju att jag får ihop en motor som är bra nu.

Erlan, enligt typning så har Partner 2*11,1mm, medans Shopper har 2*12,1mm. Bägge med 8,5 förgasare (som ju är drygt 9,2mm).

Känns som att med 12mm förgasare borde man få den ganska stark, men inte så det går för fort. Vill ju inte ha fart, bara styrka. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

Amarace skrev:......8,5 förgasare (som ju är drygt 9,2mm). ...
Precis... Och därmed faller påståendet att andra kolumnen i Bingförgasarnas beteckning står för genomloppsdiametern. Å andra sidan kan det överensstämma och kanske var det regel men isåfall då för länge, länge sedan.....

Två saker vet jag säkert om Bingförgasarnas typbeteckningar;

Det ena är att sista kolumnen inte har någon särskild betydelse alls. Det är helt enkelt ett löpnummer. En löpande numrering i förgasartypens utveckling kanske? (mina spekulationer :oops: )

Det andra är att Bingförgasarnas beteckning refererar till ett datablad där förgasarens bestyckning och inställningar noga redovisas. På inte alltför ålderstigna förgasare och förgasartyper i produktion kan man hämta databladet från Bing Vergaser hemsida. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

Amarace skrev:......Även om just Magnapull o nödstart var viktigast....
Här förstår jag inte riktigt begreppen och hur dom verkar på motorn.

Vad precis menar du med "Magnapull" och "nödstart" vad är det? <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

56:an skrev:
Amarace skrev:......Även om just Magnapull o nödstart var viktigast....
Här förstår jag inte riktigt begreppen och hur dom verkar på motorn.

Vad precis menar du med "Magnapull" och "nödstart" vad är det?
Magnapull är snörstarten, eller "startapparat" är det väl kanske på rikssvenska :) Har dock aldrig hört något annat namn än just Magnapull, oavsett om det är på en snöskoter eller gräsklippare eller nån annan motor. Kanske är beroende på var man bor.

Nödstarten är den som sitter innanför transmissionskåpan så du kan rullstarta genom att tvinga in drivning mekaniskt.

Angående Bing och beteckning så är Sachsförgasaren enda jag stött på där diametern inte stämmer. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

Amarace skrev:Angående Bing och beteckning så är Sachsförgasaren enda jag stött på där diametern inte stämmer.
Räcker gott för att slå ihjäl en myt. :wink:

Allvarligt talat, du måste kolla in många och inte bara gamla. :)

Jag tycker mig se ytterligare ett mönster i Bingförgasarnas beteckningar och det är om första sifferkolumnen är en "etta" och då är förgasartypen gammal. Yngre förgasare, låt säga tjugo år eller nyare, tycks ha en högre siffra först och ibland två eller flera siffror.

Amarace skrev:Nödstarten är den som sitter innanför transmissionskåpan så du kan rullstarta genom att tvinga in drivning mekaniskt.
Hur kopplas den in? (jag har ju inte startat min motor än.... :oops: )

"Magnapullstart" tror jag är engelska. Pull betyder dra och magna kanske står för magnettändning?

På svenska och i Sachssammanhang brukar man säga dragstart. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som sagt, jag har bara sett Sachs som inte stämmer :)

Nja, jag sökte lite nu faktiskt, Magnapull verkar vara det som faktiskt gäller, t.om Saxonettens egna reservdelslista säger Magnapullstart. Men det är nog som sagt lite beroende på var man bor vad man säger.

"Nödstarten" (vet inte vad det heter) kopplas in via vajer, det sitter ju en genomföring i kåpan där man för in vajern, sitter i en arm därinne. Så man måste loss med kåpan för att byta/sätta dit vajern. Med andra ord inget som behövs om man inte vill, men kan ju vara bra att ha den dag snöret går av :) <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

Amarace skrev:Nja, jag sökte lite nu faktiskt, Magnapull verkar vara det som faktiskt gäller, t.om Saxonettens egna reservdelslista säger Magnapullstart. Men det är nog som sagt lite beroende på var man bor vad man säger.
I vintras fick jag tag på verkstadshandboken på tyska för SACHS 50/Axxx xx motorerna och där benämns den här sortens startanordning med Reversierstarter.

Ge mig lämplig översättning..... :lol:

Amarace skrev:"Nödstarten" (vet inte vad det heter)
Ska kolla boken i morgon för ögonlocken börjar kännas alltför tunga nu.... :offtobed: <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

56:an skrev:
Amarace skrev:Nja, jag sökte lite nu faktiskt, Magnapull verkar vara det som faktiskt gäller, t.om Saxonettens egna reservdelslista säger Magnapullstart. Men det är nog som sagt lite beroende på var man bor vad man säger.
I vintras fick jag tag på verkstadshandboken på tyska för SACHS 50/Axxx xx motorerna och där benämns den här sortens startanordning med Reversierstarter.

Ge mig lämplig översättning..... :lol:

Amarace skrev:"Nödstarten" (vet inte vad det heter)
Ska kolla boken i morgon för ögonlocken börjar kännas alltför tunga nu.... :offtobed:
Fast det är väl ovesäntligt vad det heter på tyska? :)

Här i Sverige verkar Magnapull allmänt vedertaget just på en snörstartsanordning. Så jag fortsätter använda det :)

I översättning blir det ju oftast annorlunda. Men nödstarten skulle va kul ändå att veta. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar