Hittar inte tråden så det blir en ny om JLO med nållager mm

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Hittar inte tråden så det blir en ny om JLO med nållager mm

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo JLO med nållager i vevstaken ska ha ytterdiameter på nållagret 13 mm. Kolvbulten är ju 10 mm som vanligt.
Jag har alltså köpt nållager 10x13x14,5 vilka finns att köpa lite var stans.

Har fotat lite på mitt NOS vevparti, ja ett sånt för kedjetransmission alltså.
Jag har också ett sådant vevparti där vevstaken är bytt till en som har bussning. Är gjort av en kompis nästgårds. :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var en intressant vevaxel och någon sådan har jag aldrig sett. Tydligen har den kommit via MCB som reservdel och då kanske som ersättning till vevaxel avsedd för motor till sverigemarknaden? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nej förra tråden var väl någon annan tråd som spårade ur, vill jag minnas.
men jag ser varför mitt minne svek mig. det sitter en yttre lagerbana ipressad i ilostaken. i mitt sånt vevparti har jag pressat ur den och pressat i en bussning i stället.
sachs stålstakar har nållagret direkt i staken.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Det var en intressant vevaxel och någon sådan har jag aldrig sett. Tydligen har den kommit via MCB som reservdel och då kanske som ersättning till vevaxel avsedd för motor till sverigemarknaden?
vevaxlarna till första motorn med kedjetrans ser ut så.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar