byte av kopplings lager

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

byte av kopplings lager

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->som rubriken lyder närjag ska byta kopplings lager på en sachs 3fot
måste jag klyva motorn?

och sen är det pilligt att justera växlarna efteråt?? <!-- </EdIndex> --></div>
f50glx
Forumsponsor
Inlägg: 923
Blev medlem: 03 aug 2010, 23:00

Inlägg av f50glx »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja men det är lika ofta busnigen som är körd <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
f50glx skrev:ja men det är lika ofta busnigen som är körd
va? hänger inte med dig alls nu <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->gissar att f50glx menar bussningen i den andra ändan på ingående axel i lådan.
ev bussningen på axeln genom kopplingslagret.

och ja du måste klyva motorn. och kanske shimsa in axeln efteråt.kan ligga för mycket shims där om någon shimsat efter ett slitet kopplingslager. är det slitet men inga sår eller gropar i lagerbanorna kan man ta ut några mil till genom att shimsa tight igen.

den enda växeljustering du behöver röra är spårmuttern på dragstången in i utgående axeln. den brukar inte var så svår att få rätt igen.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
f50glx
Forumsponsor
Inlägg: 923
Blev medlem: 03 aug 2010, 23:00

Inlägg av f50glx »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack erland det är ju inte lät när man inte kan svenska
jag menar busnigen i v-mitblock för mellan axen julgrannen
jag tycker att det glapp i varannan <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->aha ;)tack

de e så att jag tror kopplingslagret e HLET slut för tar man ner oljekåpan såå kan man änna flyta korgen ganska myckert i sidlet så tänker riva ner den senare :D <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Måste tipsa om kopplingslager från http://www.mopedspecialisten.se funkar betydligt bättre än dom som tex Norscand säljer. <!-- </EdIndex> --></div>
f50glx
Forumsponsor
Inlägg: 923
Blev medlem: 03 aug 2010, 23:00

Inlägg av f50glx »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det är samma lager på nordscan som spesialisten till och med samma beställnigs nr :shock: :shock: :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tackar :))

mångas ex du fått eller? :) <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
f50glx skrev:det är samma lager på nordscan som spesialisten till och med samma beställnigs nr :shock: :shock: :shock:
Nej, det är inte samma lager.
Har pratat med honom om det och han sålde deras lager från början men tar nu sina från Holland istälet. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar