Gammal bensin!?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
P-plats.se

Gammal bensin!?

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tog ut flakan på en tur i helgen och den gick bra förutom att den känndes lite orkeslös efter vintredvalan.
Har hört att dagens soppa kan vara ett problem om den står över vintern men då brukar väl mopederna bli svårstartade?
Min startade lätt och varvade bra m.m. men det var inte samma ork bara...

Börjar bli lite panik inför Chickenrace på fredag och jag verkar inte få ordning på någon annan moppe så det får bli flaka i år också... <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->töm till en reserv dunk, och sen köp ny bensin! använd den andra bensinen till typ gräsklippare eller något sånt :) <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gissar att bensinen är det stora problemet!
Varmkör den en längre sträcka så du bränner ut all gammal skit i motorn.
Om det inte funkar så får du göra en kontroll på el och tändstift. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en granne som tävlar i miniracing skala 1:5 med en 22cc tvåtaktare på ca 5 hk påstår att han märker en försämring av bensin efter ett dygn. så är det vanlig 95 + olja i tanken så är det säkert felet.
det är nu på våren som man märker den stora fördelen av aspenbensin. den har mycket böttre hållbarhet.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
scoiattolo

Inlägg av scoiattolo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dagens bensin är inte som bensin en gång var.

Som väl är så finns Tripak bensinbooster http://www.tripak.se/

Under årens lopp har det funnits diverse skräp som påståtts sänka bränsleförbrukningen radikalt och uträtta mindre underverk, vilket med all rätt gjort folk skeptiska.

Något sådant lovar inte Tripak men efter att själv sedan tolv år använt deras bensinbooster i alla mina fordon, gamla som nya, vågar jag varmt rekommendera detta medel. Det får alla motorer att arbeta jämnare och effektivare. Jag känner inte någon som prövat detta som inte fortsatt, vilket talar sitt tydliga språk. <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->...men brukar dom inte bara bli svårstartade med gammal bensin?
Har svårt att tro att den tappar sådan ork som den gjort.
Å andra sidan är det ju ganska lätt att tanka ny soppa och ut å köra... :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När tankade du den soppan som är i nu :?:

Förra våren när jag skuiie åka till klubben första gången så hade jag inge 2T olja hemma
Jag slangade ur det som var i flakan , men stockholmaren gick inte bra den kvällen.
Orkade inte på låga och varvade inte ur riktigt heller

När jag kom hem funderade jag över hur gammal soppan kunde vara
Och jag kom fram till att den hade nog haft samma soppa i tanken i över 2 år (2 vintrar)
När jag sen bytte mot färsk så gick stockholmaren som vanligt igen och flakan blev som en helt ny moppe att kora :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:När tankade du den soppan som är i nu :?:

Förra våren när jag skuiie åka till klubben första gången så hade jag inge 2T olja hemma
Jag slangade ur det som var i flakan , men stockholmaren gick inte bra den kvällen.
Orkade inte på låga och varvade inte ur riktigt heller

När jag kom hem funderade jag över hur gammal soppan kunde vara
Och jag kom fram till att den hade nog haft samma soppa i tanken i över 2 år (2 vintrar)
När jag sen bytte mot färsk så gick stockholmaren som vanligt igen och flakan blev som en helt ny moppe att kora :wink:
Soppan är från augusti-september... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->byt soppa!

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag var ut med Transportmonarpeden nu för första gången efter vintern så tyckte jag den var svagare än när jag ställde bort den i höstas, och jag misstänker bränslet också. Ska testa att byta bara för skojs skull. Men lättstartad som attan var den, tre tramp så var den igång.

Reservdunkar i bilar brukar jag byta bränslet i vår och höst just för att slippa problem. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stötte på samma problem i helgen när jag startade upp min 1125-R.
Den startade direkt,men vi provkörning känndes den lite "mjölkig"på fullgas.Tappade ur bensinen i med ny v power,problemet borta.
Den gamla hamnade i bruksmoppen,den funkar nog med diesel med. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Daggis

Inlägg av Daggis »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Värst vad känsliga grejor ni har, jag har har aldrig märkt någon skillnad med soppa som stått en vinter i tanken.

mvh

Daggis <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Daggis skrev:Värst vad känsliga grejor ni har, jag har har aldrig märkt någon skillnad med soppa som stått en vinter i tanken.

mvh

Daggis
Samma här... <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

Daggis skrev:Värst vad känsliga grejor ni har, jag har har aldrig märkt någon skillnad med soppa som stått en vinter i tanken.

mvh

Daggis
Inte jag heller :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Frågan är vad ni har för super bensin som inte blir sämre med tiden.

Alla säger ju att deras moppar går, men dom kan gå bättre. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar