pinbultsproblem
- hansleopold
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
- Ort: Råsunda
pinbultsproblem
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon mer som har haft problem med nya pinbultar till cylindern?
Har en ILO och bytte till rostfria pinbultar för ett tag sedan. Blev bara problem!!!!!!!!!!
Cylindern gick trögt att få ner, och topplocket var mycket svårt att få dit.
Bytte tillbaka till de gamla pinbultarna, och vilken skillnad!!
Upptäckte att de gamla pinbultarna är smalare med en midja som är 5.5mm men M6 i ändarna. Detta minimerar eventuell "byrålådseffekt". Dessutom är originalstålet mjukare och mer flexibelt. De nytillverkade rostfria (och även andra i vanligt stål) är 6mm hela vägen.
Rostfritt är väldigt hårt, och frågan är om det medger den flex och spänst som behövs? <!-- </EdIndex> --></div>
Har en ILO och bytte till rostfria pinbultar för ett tag sedan. Blev bara problem!!!!!!!!!!
Cylindern gick trögt att få ner, och topplocket var mycket svårt att få dit.
Bytte tillbaka till de gamla pinbultarna, och vilken skillnad!!
Upptäckte att de gamla pinbultarna är smalare med en midja som är 5.5mm men M6 i ändarna. Detta minimerar eventuell "byrålådseffekt". Dessutom är originalstålet mjukare och mer flexibelt. De nytillverkade rostfria (och även andra i vanligt stål) är 6mm hela vägen.
Rostfritt är väldigt hårt, och frågan är om det medger den flex och spänst som behövs? <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
- hansleopold
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
- Ort: Råsunda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är dom 6mm så kan det ju kärva då du inte har samma spel
Har du köpt nya av simtus ?
Har själv tänkt köpa ett sett inför kommande renovering
Och det fel så bör man kanske informera honom om dom rätta måtten <!-- </EdIndex> --></div>
Har du köpt nya av simtus ?
Har själv tänkt köpa ett sett inför kommande renovering
Och det fel så bör man kanske informera honom om dom rätta måtten <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Till "pinnbultar" på en motor, särkskilt om den är trimmad, är det original stålbultar med rullade gängor som gäller för de har självspännande och fjädrande verkan som gör att det håller tätt och att packningarna håller.
Jag kommer ihåg jag imponerades av M7 pinnbulten till Zündapp. Det ska till en hel del för att dra av en sån. Säkert fjädrar den tillbaka minst ett halvt varv på muttern också.... <!-- </EdIndex> --></div>
Håller med dej fullt här. Rostfria skruvförband är bra där de hör hemma t.ex. på en båt, utomhus på ett staket, i jorden eller skärmskruvar på moped/cykel.HSE skrev:Rostfria skruvar i allmänhet ger ganska mycket problem då de är hårda och "torra" har ganska mycket problem på jobbet med skurna gänger mm. Så jag undviker dem där det inte är nödvändigt.
Till "pinnbultar" på en motor, särkskilt om den är trimmad, är det original stålbultar med rullade gängor som gäller för de har självspännande och fjädrande verkan som gör att det håller tätt och att packningarna håller.
Jag kommer ihåg jag imponerades av M7 pinnbulten till Zündapp. Det ska till en hel del för att dra av en sån. Säkert fjädrar den tillbaka minst ett halvt varv på muttern också.... <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 79
- Blev medlem: 22 okt 2011, 23:00
- Ort: Visby
- hansleopold
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
- Ort: Råsunda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
du var den första jag hört säga att rostfritt är ett sprött material. jag tycker tvärt om att det brukar vara problem att få av spånorna när man svarvar i rostrfritt. vissa speciella syrafasta kvaliteter kan vara rätt hårda men jag vill inte kalla dom för spröda. och enda anledningen att göra skruvar i rostfritt är ju att det inte ska rosta. på en moped är det ju utseendet man vill åt. och på t.ex ett grenrör så kombinerar man rostfria pinnskruvar med muttrar i mässing/brons för att det ska gå att skruva loss.lillen 761 skrev:Rostfritt är väldigt sprött material,brister lättare än stål (beroende på stålkvalitet). Vanliga förzinkade 8.8 är hur bra som helst för mopeder.
/Magnus
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ge mig ett bud jag inte kan motstå <!-- </EdIndex> --></div>
Då är jag intresserad av domhansleopold skrev:Ja kitet var från Simtus. Ligger nu i byrålådan. För gott.....
ge mig ett bud jag inte kan motstå <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 311
- Blev medlem: 10 jul 2008, 23:00
- Ort: Jönköping
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
"Rostfritt" ihop med Al bör undvikas.
Men det säljs mängder med skruvkit i rostfritt till höga priser, ändå... <!-- </EdIndex> --></div>
Klar +1 på det. Nån som vet vad han talar om.erlan skrev: du var den första jag hört säga att rostfritt är ett sprött material. jag tycker tvärt om att det brukar vara problem att få av spånorna när man svarvar i rostrfritt. vissa speciella syrafasta kvaliteter kan vara rätt hårda men jag vill inte kalla dom för spröda. och enda anledningen att göra skruvar i rostfritt är ju att det inte ska rosta. på en moped är det ju utseendet man vill åt. och på t.ex ett grenrör så kombinerar man rostfria pinnskruvar med muttrar i mässing/brons för att det ska gå att skruva loss.
erlan
"Rostfritt" ihop med Al bör undvikas.
Men det säljs mängder med skruvkit i rostfritt till höga priser, ändå... <!-- </EdIndex> --></div>