Bästa 2-takts oljan?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag använder bara raka tvåtaktsoljor är lite skeptisk mot syntetoljor. Syntetoljor i sig är ju lite frätande (jag råkade använda syntetoljor i växellåda på en ILO och den frätte sönder remmen ganska snabbt.Jag tror inte den är så bra för packboxarna heller? <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Olle881
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 mar 2012, 00:00
Ort: Kalmar

Inlägg av Olle881 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan den förbränna om man har 1/5 saft?
SachsMekarn skrev:
Olle881 skrev:hur mycket ska man hälla i för att det ska lukta ? :lol:
4L Bensin +1L Jordgubbssaft av finaste kvalité som toppas med 4% Olja av valfritt märke :wink:
<!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen aning. Är dock lite skeptiskt till att man får någon lyckad lukt av saften! <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
flora skrev:Jag använder bara raka tvåtaktsoljor är lite skeptisk mot syntetoljor. Syntetoljor i sig är ju lite frätande (jag råkade använda syntetoljor i växellåda på en ILO och den frätte sönder remmen ganska snabbt.Jag tror inte den är så bra för packboxarna heller?
Rak är ju om dom är multigrade eller inte (vilket tvåtaktsolja inte är, den är alltså rak), du menar Mineral eller Syntetisk helt enkelt? Har man rem ska man ha en rak, alltså inte Multigrade (multigrade är typ 10w30, 10w är kalla viskositeten, 30 den varma, på en rak olja har du inte den kalla viskositeten). Så Syntet har inget med remmens skada att göra, det är att det är en Multigradeolja med tillsatser.

Kör du enbart mineral i en bil också då? Är ju lite packboxar och tätningar där också, och det är absolut inga problem med syntetiska oljor där.

Syntetoljornas skepsis härstammar från när dom började komma, då det var problem med att motorer skar för att dom var högrenande o.s.v. Det löstes snabbt, nu är mineral också rätt å renande mot förr.
Syntet är bättre om man kör när det är kallt t.ex, kör man när det är varmare spelar det mindre roll.

Men huvudsaken man själv kör med det man tycker är bra :) Och alla oljorsom säljs nu är mycket bättre än det som fanns när våra gamla moppar var nya. <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
posch skrev:Otroligt vad mycket åsikter det finns när det gäller olja.
Även jag måste bidra med en åsikt.
Jag tror att en mopedmotor är väldigt tolerant på vilken olja man blandar i.
Det är nog mera vad mopedisten själv tror på.
Den som mår bra av att blanda i dyra specialoljor ska naturligtvis göra så.
Andra som känner tillfredställelse av att komma billigt undan,
gör ju rätt i att köpa i lösvikt eller på Biltema.
Huvudsaken att man går efter sin egen övertygelse.
Mopedmotorn är nog nöjd vilket som.
Varvar det 12000-14000 och man har ett högt förbränningstryck som genererar värme, så går det åt bra olja som klarar en hög temp innan den slutar göra sitt jobb, för när den gör det då blir det tråkigt. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Peppes Bodega
Inlägg: 316
Blev medlem: 02 jun 2011, 23:00
Ort: Västervik

Inlägg av Peppes Bodega »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska snart försöka hosta igång Puchen tänkte jag.Vad bör man ha för olja i motorn?
Ge gärna olika förslag. <!-- </EdIndex> --></div>
Olle881
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 mar 2012, 00:00
Ort: Kalmar

Inlägg av Olle881 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag använder okq8 Gräsklipparolja den kostar 65kr på macken.
Peppes Bodega skrev:Ska snart försöka hosta igång Puchen tänkte jag.Vad bör man ha för olja i motorn?
Ge gärna olika förslag.
<!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Olle881 skrev:Jag använder okq8 Gräsklipparolja den kostar 65kr på macken.
Peppes Bodega skrev:Ska snart försöka hosta igång Puchen tänkte jag.Vad bör man ha för olja i motorn?
Ge gärna olika förslag.
Jag kör också gräsklipparolja i Motorn :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har köpt det här för att prova har aldrig hört oljemärket förut, men fanns hos våra lokala skoter/gräsklippar m.m-försäljare.... :sorry:

http://u12184-872.cust1.mkweb.se/files/341.pdf <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ricinolja, någon som kan förklara vad det är? <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En olja som t.o.m. trädkramare och miljöpartister borde kunna acceptera.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ricin_(v%C3%A4xt)

Kopiera länken, forumet förstår visst inte att parenteser kan finnas i länkar... <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Ricinolja, någon som kan förklara vad det är?
Det kunde jag få lite av som barn om jag var hård i magen (förstoppad).
Jo, det är från växtriket och från ricinbusken som G-son skriver...

Jag läste från länken och ämnet ricin är tydligen mycket giftigt.

I dag finns mycket hästar och i hästars inhägnad brukar man lägga stockar som hästarna kan bita i.

Jag hörde att i en inhägnad hade man lagt stockar av en särskild sorts gran och efter att hästarna bitit i stocken så föll dom döda till marken. :cry:

Gransorten innehöll ett mycket giftigt ämne som tog död på hästarna direkt. :? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den gransorten kom som embalage till Bulten i Hallstahammar. Min kompis som jobbade där tog hem av den och vi svarvade olika saker av den, skålar mm. Efter svarvningen mådde vi alltid illa och viste inte varför. Den doftade underbart vid bearbetning, lie sött. Senare fick vi höra att trädet var giftigt. Vi fick veta att dom använde den sårtens träd för att hålla undan diverse kryp. <!-- </EdIndex> --></div>
HSE
Inlägg: 5559
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ricinolja är ett gammal fint smörjmedel som andvändes redan under WV1 till att smörja flygmotorerna. Det blandar sig dock dåligt med bensin så till tvåtaksmotorerna funkar det bara till att spetsa oljeblandningen för den goda luktens skull. Moderna varianten heter Castrol R, jag har fortfarande en halv 5l dunk i garaget till speeday motorer, de gick ju på Metanol och Castrol R och luktade underbart. Antar att de kör på syntetolja i dag, har hängt med dåligt sista 20 åren... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Kenneth_
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 apr 2013, 16:47
Ort: Ludvika

Inlägg av Kenneth_ »

Tog av cylindern idag , ser fn ut som ny i topp och utblås
efter c:a 2 års körning
Dybt nede, alle ønsker at vide, hvordan det føles at gå Sachs
Skriv svar