Sprängskisser japanska mopedmotorer

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Sprängskisser japanska mopedmotorer

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På Raketsidans "sprängskisser" saknar jag japanska mopedmotorer. Tyvärr är jag dålig på beteckningarna men för att ta vanliga exempel så finns Yamaha FS1 och DT50 moped(motorerna).

Jag har förstått de här motorerna aktuella här och skruvas på så de sprängskisserna har definitivt sin plats om jag får tycka lite själv.

Desto värre saknar jag helt litteratur om det här men kanske någon annan på forumet har och kan scanna och mejla till admin Raketsport? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej Nej inte mer japanskt det här... Forts på offtopic tråden <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->56:an, pm:a din mail så kan ja skicka original storleken på bilden, då ser man motorn bättre, eller om någon annan vill ha?

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mattias du är kung som kan och törs ta fram en Japansk sprängskiss :P <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja men vafan, är man med i leken får man leken tåla, de är ju de som
gör det kul. att tävla med varandra om vad som är bäst har ju lite med
charmen att göra och man får visa vad man kan, ingen är världsmästare i allt.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->men visst, för att ha lite medkännsla för Braxen så tror ja japsarna har svårt att hänga med hans åkdon, han har ju faktist fart på dem han äger

inte ens Affes alla dekaler hänger nog med denna!

http://www.youtube.com/watch?v=_5FUQ9dFPzE <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanonbra, Mattias-M :D

Överst på önskelistan står sprängskiss på Yamaha DT50, ingen som har en sådan?

Har kollat in en sådan motor verkar inte vara som en gammal påhängsmotor precis.... Snarare mer lik motorn på Husqvarnas 125cc CR crossmotorcykel som jag hade en gång... Fast Yamahan har reedventil vilket inte lär göra den sämre.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://hem.passagen.se/dt50mx/

sen går du in på: Specifikationer - Sprängskisser över hela mopeden och sen har du flik 1-16 om motorn

eller denna är lite lättare kanske..

http://yamahadt.se/sprangskiss/ :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Mattias slider_thankyou.gif

Mycket bra info där för mig som är så gott som helt nollad inom DT50...

Vet inte ens hur många växlar det är på dom... eller om det ska vara olja i bensinen... :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Nej Nej inte mer japanskt det här... Forts på offtopic tråden
Det har ordnat sig nu... :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haynes har en Yamaha DT bok ( på engelska )
Den brukar gå att hitta på Tradera eller ebay för hyfsatt billig peng.

ex:
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=haynes+yamaha+dt50&_sacat=See-All-Categories <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha, jag ser DT50 även är 80cc utförande. Kanske därför konstruktionen är så robust och kraftig. Jag tycker den påminner lite om Sachs S-motorer (högerdrevade) och Zundapp KS100 eller 5växl 50cc i dimensioneringen. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
DT50MX

Dimensioner:
Längd: 2.120 mm (83,4 in)
Bredd: 835 mm (32,9 in)
Höjd: 1.135 mm (44,7 in)
Höjd: av sätet 820 mm (32,3 in)
Hjulbas: 1.280 mm (50,4 in)
Lägsta markfrigång: 260 mm (10,2 in)


Tjänstevikt:
Med olja och full bränsletank: 88 kg (194 lb)


Minimal svängradie: 2.100 mm (82,7 in)


Motor:
Typ Luftkyld, 2-takts bensinmotor
Modell: 3TG1
Cylinderns uppbyggnad: En cylinder i framåtlutande ställning
Slagvolym: 49 cm³
Borrning/Slaglängd: 40,0 x 39,7 mm (1,57 x 1,56 in)
Kompressionsförhållande: 5,8:1
Vevstakslängd: 85mm
Pinbultsmönster: 64 mm håldiameter, 45 mm c-c
Durationer: 130° avgasport, 100° spolportar (+/-5°)

Startsystem: Med kickstart
Smörjning: Separat smörjning (Yamahas Autolube)

Motorolja: (för 2-takts motorer):
Typ Luftkyld, 2-takts motorolja
Oljetankens rymlighet: 1,2 L (1,06 Imp qt, 1,27 US qt)

Kraftöverföring:
Typ Motorolja: SAE 10W30, typ SE
Växellådsoljemängd
Vid periodiska byten: 0,6 L
Total mängd av Olja: 0,65 L


Luftfilter: Med våtelement


Bränsle:
Typ: Reguljär, blyfri bensin
Bränsletankens rymlighet 8,5 L
Reservtank 2,0 L

Förgasare:
Typ/Tillverkare Y12P/TEIKEI

Tändstift
Typ/Tillverkare BR6HS/NGK
Tändstiftsgap 0,6 ~0,7mm


Kopplinstyp: Våt, flerlammels koppling

Växling:
Primär utväxling: Växel
Primärt utväxlingsförhållande: 68/19 (3,578)
Sekundär utväxling Kejdedrift
Sekundärt utväxlingsförhållande: 50/10 (5,000)
Växellådstyp: Med konstant ikuggning
Manövrering Med vänster fot


Utväxlingar:
1:an 39/12 (3,250)
2:an 34/17 (2,000)
3:an 30/21 (1,428)
4:an 27/24 (1,125)

Den femväxlade lådan som inte satt i Svenska DT har följande utväxlingar:
1:an 39/12 (3,250)
2:an 34/17 (2,000)
3:an 30/21 (1,428)
4:an 27/24 (1,125)
5:an 25/26 (0,962)

Chassityp:
Ramtyp: Halvdubbel vagga
Axelns lutningsvinkel: 30,00°
Spårbredd 132mm

Däck:
Typ: Slangdäck
Storlek- Framtill 2,50-21 -4PR
Storlek- Baktill 3,00-18 -4PR

Bromsar:
Frambroms Trumbroms
Manövrering Höger hand
Bakbroms Trimbroms
Manövrering Höger fot

Fjädring:
Framtill: Med teleskopgafflar
Baktill: Med svängarm (monocrossfjädring)

Stötdämpare:
Framtill: Med skruvfjäder, oljedämpad
Baktill: Gasfylld, med skruvfjäder, oljedämpad

Hjulspår:
Framtill: 160mm
Baktill: 130mm

Elektriskt system:
Tändning: Med CDI-magnet
Generator: Med svänghjulsmagnet
Batterityp/kapacitet 6N4 B- 2A/6 V 4 Ah

Strålkastartyp: Med lampa

Lampornas wattförbrukning/antal:
Strålkastare: 6 V, 15W
Bak/bromsljus 6 V, 5W/21W
Blinkersljus: 6 V, 10W*4
Instrumentlampa: 6 V, 3W
Neutral: 6 V, 3W
Turn: 6 V, 3W

Maximal skillnad emellankolv och cylindervägg: 0,1mm
Kolvringar, 1:a och 2:a djup: 1,8mm
Kolvringar, 1:a och 2:a tjocklek vid utsidan: 1,5mm

Strypningar:
Insug strypt
Cylinder med mindre portar
Avgassytem strypt
En växel borttagen
Större förbränningsrum i toppen, dvs. lägre kompression

Källa:
http://www.garagego.se/forum/moped/tips/cross/71845/Yamaha-dt50mx-traaden/
Några noteringar:
Jag läste att Yamaha DT50 är Sveriges mest populära moped genom tiderna. Kan det verkligen vara så???

Modellen tillverkades i stort sett oförändrad mellan åren 1978 och 1995. Snacka om långlivad. :shock:

Det står här ovan att kompressionsförhållandet är 5,8:1 men jag har svårt att tro det för det är ju lika en gammal fotogenmotor men kanske det är en del av strypningen till 1 hk :?: <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så gott som alla gamla 1hk-moppar har kompression i området kring 6:1, sannolikt relaterat till strypningen. Det var väl inte förrän under senare delen av 90-talet moppar började ha "normal" kompression. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En ökning av kompressionen borde då ge både bättre effekt och en bättre bränsleekonomi.

Är det inte så? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar