Sprängskisser japanska mopedmotorer
Sprängskisser japanska mopedmotorer
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På Raketsidans "sprängskisser" saknar jag japanska mopedmotorer. Tyvärr är jag dålig på beteckningarna men för att ta vanliga exempel så finns Yamaha FS1 och DT50 moped(motorerna).
Jag har förstått de här motorerna aktuella här och skruvas på så de sprängskisserna har definitivt sin plats om jag får tycka lite själv.
Desto värre saknar jag helt litteratur om det här men kanske någon annan på forumet har och kan scanna och mejla till admin Raketsport? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har förstått de här motorerna aktuella här och skruvas på så de sprängskisserna har definitivt sin plats om jag får tycka lite själv.
Desto värre saknar jag helt litteratur om det här men kanske någon annan på forumet har och kan scanna och mejla till admin Raketsport? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->men visst, för att ha lite medkännsla för Braxen så tror ja japsarna har svårt att hänga med hans åkdon, han har ju faktist fart på dem han äger
inte ens Affes alla dekaler hänger nog med denna!
http://www.youtube.com/watch?v=_5FUQ9dFPzE <!-- </EdIndex> --></div>
inte ens Affes alla dekaler hänger nog med denna!
http://www.youtube.com/watch?v=_5FUQ9dFPzE <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanonbra, Mattias-M 
Överst på önskelistan står sprängskiss på Yamaha DT50, ingen som har en sådan?
Har kollat in en sådan motor verkar inte vara som en gammal påhängsmotor precis.... Snarare mer lik motorn på Husqvarnas 125cc CR crossmotorcykel som jag hade en gång... Fast Yamahan har reedventil vilket inte lär göra den sämre.... <!-- </EdIndex> --></div>

Överst på önskelistan står sprängskiss på Yamaha DT50, ingen som har en sådan?
Har kollat in en sådan motor verkar inte vara som en gammal påhängsmotor precis.... Snarare mer lik motorn på Husqvarnas 125cc CR crossmotorcykel som jag hade en gång... Fast Yamahan har reedventil vilket inte lär göra den sämre.... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://hem.passagen.se/dt50mx/
sen går du in på: Specifikationer - Sprängskisser över hela mopeden och sen har du flik 1-16 om motorn
eller denna är lite lättare kanske..
http://yamahadt.se/sprangskiss/
<!-- </EdIndex> --></div>
sen går du in på: Specifikationer - Sprängskisser över hela mopeden och sen har du flik 1-16 om motorn
eller denna är lite lättare kanske..
http://yamahadt.se/sprangskiss/

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haynes har en Yamaha DT bok ( på engelska )
Den brukar gå att hitta på Tradera eller ebay för hyfsatt billig peng.
ex:
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=haynes+yamaha+dt50&_sacat=See-All-Categories <!-- </EdIndex> --></div>
Den brukar gå att hitta på Tradera eller ebay för hyfsatt billig peng.
ex:
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=haynes+yamaha+dt50&_sacat=See-All-Categories <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag läste att Yamaha DT50 är Sveriges mest populära moped genom tiderna. Kan det verkligen vara så???
Modellen tillverkades i stort sett oförändrad mellan åren 1978 och 1995. Snacka om långlivad.
Det står här ovan att kompressionsförhållandet är 5,8:1 men jag har svårt att tro det för det är ju lika en gammal fotogenmotor men kanske det är en del av strypningen till 1 hk
<!-- </EdIndex> --></div>
Några noteringar:DT50MX
Dimensioner:
Längd: 2.120 mm (83,4 in)
Bredd: 835 mm (32,9 in)
Höjd: 1.135 mm (44,7 in)
Höjd: av sätet 820 mm (32,3 in)
Hjulbas: 1.280 mm (50,4 in)
Lägsta markfrigång: 260 mm (10,2 in)
Tjänstevikt:
Med olja och full bränsletank: 88 kg (194 lb)
Minimal svängradie: 2.100 mm (82,7 in)
Motor:
Typ Luftkyld, 2-takts bensinmotor
Modell: 3TG1
Cylinderns uppbyggnad: En cylinder i framåtlutande ställning
Slagvolym: 49 cm³
Borrning/Slaglängd: 40,0 x 39,7 mm (1,57 x 1,56 in)
Kompressionsförhållande: 5,8:1
Vevstakslängd: 85mm
Pinbultsmönster: 64 mm håldiameter, 45 mm c-c
Durationer: 130° avgasport, 100° spolportar (+/-5°)
Startsystem: Med kickstart
Smörjning: Separat smörjning (Yamahas Autolube)
Motorolja: (för 2-takts motorer):
Typ Luftkyld, 2-takts motorolja
Oljetankens rymlighet: 1,2 L (1,06 Imp qt, 1,27 US qt)
Kraftöverföring:
Typ Motorolja: SAE 10W30, typ SE
Växellådsoljemängd
Vid periodiska byten: 0,6 L
Total mängd av Olja: 0,65 L
Luftfilter: Med våtelement
Bränsle:
Typ: Reguljär, blyfri bensin
Bränsletankens rymlighet 8,5 L
Reservtank 2,0 L
Förgasare:
Typ/Tillverkare Y12P/TEIKEI
Tändstift
Typ/Tillverkare BR6HS/NGK
Tändstiftsgap 0,6 ~0,7mm
Kopplinstyp: Våt, flerlammels koppling
Växling:
Primär utväxling: Växel
Primärt utväxlingsförhållande: 68/19 (3,578)
Sekundär utväxling Kejdedrift
Sekundärt utväxlingsförhållande: 50/10 (5,000)
Växellådstyp: Med konstant ikuggning
Manövrering Med vänster fot
Utväxlingar:
1:an 39/12 (3,250)
2:an 34/17 (2,000)
3:an 30/21 (1,428)
4:an 27/24 (1,125)
Den femväxlade lådan som inte satt i Svenska DT har följande utväxlingar:
1:an 39/12 (3,250)
2:an 34/17 (2,000)
3:an 30/21 (1,428)
4:an 27/24 (1,125)
5:an 25/26 (0,962)
Chassityp:
Ramtyp: Halvdubbel vagga
Axelns lutningsvinkel: 30,00°
Spårbredd 132mm
Däck:
Typ: Slangdäck
Storlek- Framtill 2,50-21 -4PR
Storlek- Baktill 3,00-18 -4PR
Bromsar:
Frambroms Trumbroms
Manövrering Höger hand
Bakbroms Trimbroms
Manövrering Höger fot
Fjädring:
Framtill: Med teleskopgafflar
Baktill: Med svängarm (monocrossfjädring)
Stötdämpare:
Framtill: Med skruvfjäder, oljedämpad
Baktill: Gasfylld, med skruvfjäder, oljedämpad
Hjulspår:
Framtill: 160mm
Baktill: 130mm
Elektriskt system:
Tändning: Med CDI-magnet
Generator: Med svänghjulsmagnet
Batterityp/kapacitet 6N4 B- 2A/6 V 4 Ah
Strålkastartyp: Med lampa
Lampornas wattförbrukning/antal:
Strålkastare: 6 V, 15W
Bak/bromsljus 6 V, 5W/21W
Blinkersljus: 6 V, 10W*4
Instrumentlampa: 6 V, 3W
Neutral: 6 V, 3W
Turn: 6 V, 3W
Maximal skillnad emellankolv och cylindervägg: 0,1mm
Kolvringar, 1:a och 2:a djup: 1,8mm
Kolvringar, 1:a och 2:a tjocklek vid utsidan: 1,5mm
Strypningar:
Insug strypt
Cylinder med mindre portar
Avgassytem strypt
En växel borttagen
Större förbränningsrum i toppen, dvs. lägre kompression
Källa:
http://www.garagego.se/forum/moped/tips/cross/71845/Yamaha-dt50mx-traaden/
Jag läste att Yamaha DT50 är Sveriges mest populära moped genom tiderna. Kan det verkligen vara så???
Modellen tillverkades i stort sett oförändrad mellan åren 1978 och 1995. Snacka om långlivad.

Det står här ovan att kompressionsförhållandet är 5,8:1 men jag har svårt att tro det för det är ju lika en gammal fotogenmotor men kanske det är en del av strypningen till 1 hk
