E-type. 3 växlad sachs problem?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Liten uppdate, då jag tagit reda på mer. framfälgen jag har, är på 19 tum, använder dock en 17 tummare nu då jag har krockat orginalet, även puttsat (och smekt :wink: ) tanken en del, underst finns inget krom, men hittade en del rester av orange färg :!: jag börjar bli ganska övertygad om att mopeden jag har, inte alls är en e-type. det enda jag verkligen saknar, är sm50 "pakethållare" och sido kåper, kanske något mer?..


Bild




Bild




Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en annan grej, jag bara kom och tänka på såhär, hur vanliga är sm50? jämfört med e-typen. har sett en sm50 på blocket, 1 gång. sen aldrig igen, även på tradera en annan gång. men e-types hittar man lite här och där, i varierande skick. även på moppe sidor är det sällan man ser någon som äger en sm50. köpte mopeden av min kusin när jag var 13 år, tror jag. omkring den tiden i alla fall.

i brist på kunskap tänkte jag inte desto mer på att ta reda om modellen, han sa att det var en sliten e-type han skaffade på sig av en gammal gubbe från vittangi, när han hade den blev den rollad i nånn äcklig svart färg, och allmänt misshandlad, kördes då i cirka 2 års tid, innan den blev ståendes och jag hämtade bort den för 1000kr,om jag inte minns fel.
var endå väldigt fin när jag fixade till den som 14 åring,

men varför den har fått e-types sido kåper och pakethållare har jag ingen arning om.

Den som har bilder på Sm50 får gärna ladda upp dom här, eller maila dom till mig på adderoman@hotmail.com .

Det är väll bra att jag renoverade den i sommras, men jag renoverade den tyvär till fel moped :oops: Och jag köper gärna dom delarna som saknas, eller byter? med någon vänlig själ, bara maila mig i sånna fall :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har mailat dig en massa bilder.

SM50 blev till eftersom MCB vunnit framgångar inom cross motorsport och nu skulle man göra en Cross moped.
Crossarna hade gul tanksida och var metallblå i övrigt. Jag har även sett mopeder som haft gul tanksida iställetr för mandarin, inte konstigt eftersom tanken är densamma.

Sm50 är inte lika vanlig som E-typen. Kanske sett en eller två per år som sålts. Endel har nog tyvärr av misstag gjorts om till vanliga E-typar pga okunskap.
När jag tänker efter har jag aldrig sett SM50 paskethållaren förutom på bild. Bara sm50:s med E-type pakethållare.

LITE OM MOTORCYKLARNA:
Efter MCB sammanslagningen kom ett nytt cross koncept att tillverkas och även dessa blev en hit på bana och för privatpersoner. Dessa crossar/enduro är mest kända som Monark 125 ISDT, TT, MX, IST, replica. Trotts att dessa oftast var märkta Monark hette ändå motorcyklarna MCB till märket.
Senare kom även 50 och 80 kubikare att tillverkas av samma modell som 125:an, vissa hade dock Morini motor istället för Sachs motorn.

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hm. lite konstigt det där med pakethållaren, eftersom produkt bladet visar sm50 med "båge" och ingen pakethållare direkt, och en cross maskin ska inte ha pakethållare ? logiskt sett, dessutom borde dom ha varit billigare att tillverka då det endast är en böjd båge.

så varför är varenda sm50 med e-types pakethållare?, den passar inte ens in i "cross" stuket, för det var väll vad den skulle efterlikna, tyckte man att det var mer praktiskt kanske? det är ju knappast troligt att (nästan?) varenda sm50 har fått utbytt sin båge mot en pakethållare.

nåja nu blev det kanske lite tjatigt, men man börjar ju helt klart undra :?:

mycket frågor och funderingar, men tank gummin ? finns det ny tillverkade, och isf vars? kommer ihåg att jag hittat en sida på nätet som hade massa ny tillverkat till MCB crossar, blandannat tank gummin.
men jag gissar att prislappen på dessa delar är något man knappt vågar nämna :o


Tackar för bilderna Raketsport ! dom har varit till stor hjälp. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tank gummin har "Rubbermek" tagit fram. Jag har tyvvär inte adressen, men han har ingen hemsida.

Pakethållare ? på min som jag hittade ganska nyligen och den är oskruvad, men där sitter samma pakethållare som på E tpen

Baklampor håller jag på att ta fram några st, jag har lånat 1 för att mäta på <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->baklampan på sm50 är alltså inte exakt av Raketens modell ?. och cirka pris på ett par tank gummin?.

det verkar konstigt det där med pakethållaren, eftersom produktbladet visar sm50 med "bågen" istället. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rubber Mek har slutat göra tank gummi har jag för mig. Här är kontakt info och produktblad: http://www.raketsport.com/produktblad.htm

Ang. pakethållare eller båge, så är bågen snyggare men pakethållare mer praktiskt. Kanske därför den inte finns annat än i produktbladen.

Observera att flertalet mopeder förr inte kom att se ut som produktblad visar. Ändringar gjordes ibland då de producerades och kom ut på marknad. Detta utav båda praktiska och kostnads mässiga skäl.

Du kanske kan tillverka en båge till den! Det skulle vara snyggt. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Han hadde tankgummin på Örebromarknaden i Nov. i varje fall, men eftersom jag inte har den tanken, så brydde jag mig inte om att köpa några. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan det vara en sån här bygel som passar till din SM 50 ?

http://www.tradera.com/Bygel_MCB_Topper_50SS-auktion-55102712 <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den i länken är inte upp böjd där bak, om man kollar på produktbladet så är den det, och den har smalare rör dimension (stavelse?) men om inte annat borde det inte vara så svårt att tillverka en själv ? i tex rostfritt matrial som man polerar, <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har för mig att gummina kostar/kostade 900:- paret eller något sådant. Skulle vara bra om det fanns några att få tag på. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
ronjo
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Tankgummin mm

Inlägg av ronjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man kan maila till Rubbermek och fråga om tankgummin m.m
här är mailadressen

e-lagerqvist@swipnet.se

ni kan även kolla här

http://www.veteranmopeder.com/Rubber_Mek.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar