Kokusan på Puchmotor - Nya frågor 17/4

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 710
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Javisst finns det oändligt många exempel på helt avstörda system, jag tog bara två exempel från motorer jag har... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här löste jag det på min Dakota:

Bild


Nu ska det dras lite kablar... <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det går inte fort för mig men nu börjar man närma sig målrakan i alla fall.
Nu när tändsystemet ska på så gick jag efter mbc:s bild i en annan tråd:

Bild


När jag monterade mitt så kan jag inte montera alla tre skruvar utan bara två:

Bild

Räcker det om tändplattan sitter med två skruvar, nummer 1 och 2???



En annan fråga, hur har ni andra dragit tändkabeln??? <!-- </EdIndex> --></div>
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skulle inte chansa, går det inte att förlänga spåret
i tändplattan vid 3 an? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag borrade och gängade ett nytt M 4 hål i motorblocket vid markering 3 där tändplattan sitter så jag fick tre montageskruvar. Sedan filade jag även upp längdspåret på tändplattan vad som behövdes <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tänkte fört sätta upp plattan fräsen och förlänga spåret men insåg att det inte skulle gå att få dit någon skruv då den svarta saken med kablarna på är ivägen.
Perfekt tips att borra ett nytt hål i blocket och spåret går ju att förlänga lite i alla fall.

Tackar för tipsen! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1584
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
P-plats.se skrev:Jag tänkte fört sätta upp plattan fräsen och förlänga spåret men insåg att det inte skulle gå att få dit någon skruv då den svarta saken med kablarna på är ivägen.
Perfekt tips att borra ett nytt hål i blocket och spåret går ju att förlänga lite i alla fall.

Tackar för tipsen!
Kan du leta upp den teoretiska tändpunkten och se så att du får möjlighet att flytta tändplattan en smula i varje riktning innan du borrar?
Detta för att kunna finjustera tändningen vid behov.

Verkar tajt men det bör väl gå. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->körde med 2st lagom åtdragna insexskruvar på Kreidlern, funka bra <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mattias-M skrev:körde med 2st lagom åtdragna insexskruvar på Kreidlern, funka bra
Har för mig den bara sitter i två på min vinterMontana med(nu skall den nog bli en skogsMontana istället).

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev:Kan du leta upp den teoretiska tändpunkten och se så att du får möjlighet att flytta tändplattan en smula i varje riktning innan du borrar?
Detta för att kunna finjustera tändningen vid behov.

Verkar tajt men det bör väl gå.
Hur gör man det tro...
Jag har bara gått på en bild som jag hittat här på forumet som verkar vara rätt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
P-plats.se skrev:
Coolvette skrev:Kan du leta upp den teoretiska tändpunkten och se så att du får möjlighet att flytta tändplattan en smula i varje riktning innan du borrar?
Detta för att kunna finjustera tändningen vid behov.

Verkar tajt men det bör väl gå.
Hur gör man det tro...
Jag har bara gått på en bild som jag hittat här på forumet som verkar vara rätt.
Jag använde min gamla tändinställningslampa som jag brukade ha till bilen. :)

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor
Inlägg: 553
Blev medlem: 03 feb 2008, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta sättet bör väl funka även på ett Kokusansystem?
http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20090718/stall-tandningen-med-stroboskop <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo så har jag tänkt göra MEN systemet måste ju sitta någorlunda rätt så man får igång den först... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förlängde spåret lite idag:

Bild


Borrade och gängade ett nytt M4-hål för att kunna justera mer.

Bild


Sen fick jag kapa lite för att få plats med skruvskallarna:

Bild


Så här mycket kommer jag kunna justera tändningen och får hoppas detta blir bra:

Bild


Provmontering och nu ska jag bara plocka mad mig lite mer lämpade skruv från jobbet.
Tror det får bli "bröstvårtor", K6S.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar