Dålig komp....???

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
hansleopold

Dålig komp....???

Inlägg av hansleopold »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en Ilo Piano som är nyrenoverad, och lätt trimmad för styrka inte toppfart.
Är tyvärr lite besviken efter lite provkörningar. Tycker inte att backtagningsförmågan är nå`t att skryta med, den sackar.

Kollade kompressionen och fick fram ynka 6kg. Har för mig att den bör ligga iaf på runt 8kg på en tvåtaktare. Vad säger expertisen?

:shock: :? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har också undrat lite över det där med kompressionstrycket på en gammelmoped.

Någon här, tror det var Conrad, påstod att det inte är relevant med en sådan mätning som man annars gör (gjorde) på bilar.

På något vis är jag benägen att hålla med för på mopederna handlar det om kolvspel och antal kolvringar och kolvringsbredd vilket i sin tur beror på vilket varvtal (och effekt) motor ska ha.

Jag minns sedan förr att olika mopeder (otrimmade) hade olika kompressionsmotstånd. Zündapp bra komp, Sachs hyffsat, JLO Piano sämre osv. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en del motorer blir märkbart starkare efter inkörning. i mina nyborrade cylindrar brukar det ta några mil innan man känner att den börjar bli piggare.
har du nyborrat eller har du mätt cylinderloppet med mikometer? det kan ju vara honat flera gånger förr så att det har för stort kolvspel trots att det ser fint ut.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant

Re: Dålig komp....???

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
hansleopold skrev:Har en Ilo Piano som är nyrenoverad, och lätt trimmad för styrka inte toppfart.
Hur är den trimmad ? <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
hansleopold

Inlägg av hansleopold »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är med gjutjärnscylinder och uppborrat insug, tysk kvalitetskolv (ej Kina) som dock har något planare kolvtopp. Toppen är igenlagd och sedan uppsvarvad för att kompensera den flatare kolvtoppen och att ge högre kompression, samt med squisharea. Original förgasare med ställbart. Original luftfilter o ljuddämpare.

Har inte gjort jobbet själv, utan en guru i Västergötland.

Kanske den kommer att slitas in lite framledes och bli något starkare. Annars får man hitta på något mer att fixa till.

Den sitter på en Monarscoot, och jag strävar enbart efter styrka, inte högre toppfart.....35 räcker på en gammal svensk moppe från 60-talet uppbyggd av cykeldelar........... :D :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->misstänker att orginal ljuddämparen är problemet. satt aå sent som i går och och vände och vred på det jättelånga smala röret i den och kom fram till att jag har för många andra projekt på gång i vår så det blir norscanddämpare en sommar till. jag ansåg att det finna inte en sportslig chans att vädra ut avgasena från "fladdermuscylindern" genom det långa tunna röret.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fast originalljuddämparen verkar kunna släppa igenom en hel del ändå. Jag har ju en FInsk cylinder på min transportmonarped, 1,5hk samt planad topp, kolven är jackad (eller luckad om man nu vill) kanske 5mm, i övrigt original Encarwi förgasare och luftfilter o luftburk, samt fast munstycke (56), original krök o ljuddämpare. Den tycker jag är väldigt stark, jag väger en hel del och nog sackar den lite i backar, men inte så det stör, och den sjunker bara ner till ett visst varv och där drar den, den är väldigt vridstark. Jag har även drevat ner fram till 11kugg.
Gör 35km/h och är alltså stark. Precis som jag vill ha det :)

Jag har testat att ta bort slutburken med lilla röret på ljuddämparen samt byta den mot en med flera hål borrade, men då tappade jag lite av bottenvridet.

Min tanke är alltså att med det där lilla trimmet för TS så borde den vara stark utan byte av ljuddämpare. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Själva grejjen är att ha en ljuddämpare med tillräcklig volym och som hinner kyla gaserna innan de passerar utsläppet. Lyckas det kan man ha labyrinter och smala rör eftersom gasvolymen minskat till en bråkdel tack vare temperatursänkningen.

Alltså, det gick inte ha en liten ljuddämpare under motorn om man samtidigt ville ha tyst motor.

Avgasrörets längd är också viktigt. Har för mig Sachs rekommenderar 45 cm på 50 cc mopedmotorer från en till ett par-tre hk. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
hansleopold

Inlägg av hansleopold »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svar. Ska testa med en annan ljuddämpare. Har för mig att den som sitter på nu har x antal hål borrade i gaveln. Hmmmm....Har en annan original (som inte är lika fin i kromet) men utan hål borrade.

Blir en testrepa idag om det inte regnar/snöar.... :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
hansleopold

Inlägg av hansleopold »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Satte dit en originalljuddämpare som inte har modifierats något alls, utan är helt "stock".
Vilken skillnad!!!!!!!!!!!!!!! Nu tar den backarna som en Ferguson!!

Hade glömt hur viktigt det är med det rätta motståndet i ljuddämparen.

Tack amarace som fick mig att tänka i dom rätta banorna!!! :D :D :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar