3 vxl Sachs växelpinnen som går in i motorn har lossnat ...

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
imla
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 apr 2012, 23:00
Kontakt:

3 vxl Sachs växelpinnen som går in i motorn har lossnat ...

Inlägg av imla »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hallå, är det nån som vet hur detta funkar?

Växelpinnen (med gängor i båda ändarna) gick att gänga i inne i motorn när jag fick motorn. Sen monterade jag motorn utan att pinnen satt i. Nu åker pinnen för långt in i motorn.

Måste jag klyva motorn nu och kolla hur det ser ut?

Har kollat på en sprängskiss men fattar inte riktigt.

Väldigt tacksam för svar!

// Emil <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pinnen gängas inne i en kil, inne i lådan. Om pinnen går för långt in, och inte hittar gäng alls. Har förmodligen kilen hoppat ur axeln. Det blir att klyva!

Pinnen ska man aldrig ta bort när motorn är ihop. <!-- </EdIndex> --></div>
imla
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 apr 2012, 23:00
Kontakt:

Inlägg av imla »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Typiskt!

Tack så mycket för svaret, det var det jag misstänkte. Jag är en klant!

Ja Ja, då är det bara att klyva på. Kan ju passa på att se om det är några kassa lager och så som behöver bytas när man ändå är igång. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har du lite tur och tålamod kan du klara det utan att klyva motorn.
men du måste plocka bort kopplingen ink. kopplingskorg.
sedan håller/spänner du fast den med kopplingssidan ner. liggande på sidan alltså. nu kan du med lite tur och mycket tålamod med hjälp av en lagom lång ståltråd peta kilen i rätt läge så du kan skruva fast växelpinnen igen.
det är hål igenom hela axeln, så du kan kika in i den från kopplingsidan.
prblemet med att dela motorn är nämligen att dom nytillverkade packningarna är tjockare i materialet, så om man byter till en nytillverkad packning så måste man även shimsa motorn.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
imla
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 apr 2012, 23:00
Kontakt:

Inlägg av imla »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha.

Tack för tipset. Ska nog prova det först. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar