<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns det någon som lindar om tändspolar eller nån som vet ngn eller nån som har en kompis som känner nån som har en annan kompis osv osv..
järnet75 skrev:Finns det någon som lindar om tändspolar eller nån som vet ngn eller nån som har en kompis som känner nån som har en annan kompis osv osv..
M.v.h. Jocke
Min kompis halvborsas kusins syssling undrar varför du ska linda om en tändspole
Finns det inte nya att köpa
Vad är det för spole du ska linda om <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kollade förut med en stor lindarverkstad vad dom skulle ha för att linda om en Autoped spole.
Minst 4000:- var svaret jag fick <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hur svårt kan det vara. vet man bara tjocklek på tråden o antal varv är det väll bara o börja. eller har jag missat något <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns det kanske nån utförlig instruktion på hur man lindar om det själv??? Som en t.o.m. som 5-åring fattar.... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tråden till spolen är otroligt tunn. Jag har provat linda en spole, men så fort det är ett litet väck på tråden går den av. Jag lyckades få ut 4000 volt. den kunde leverera gnista när den var i fria luften, men under kompresion räcker det inte.
Dessutom när man lindar blir det ruslindning. det betyder att lindningsvarven blir oregelbundna. Lindningsvarven skall vara snygga bredvid varandra med mylar mellan varje lager.
Svårt arbete även om jag är van att linda andra spolar och motorer. <!-- </EdIndex> --></div>
järnet75 skrev:Finns det kanske nån utförlig instruktion på hur man lindar om det själv??? Som en t.o.m. som 5-åring fattar....
Problemet är att man använder tråd av dim 0.05 alt 0.04mm.
Räcker med att du tittar argt på den så brister den...
Ja. Man måste ha en ordentlig spolmaskin för att lyckas. Inte bara för att tråden brister extremt lätt utan också för att få fina och jämna varv. Tycker att 3500-4000kr låter lite väl mycket för en omlindning av en lindareverkstad men, men... (De kanske inte vill göra det ) Enklast och billigast vore nog att bygga om tändningen till utanpåliggande system. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har lindat om några tändspolar, men så har jag ju oxo en AVO lindningsmaskin. Har en bobin med 5 kg 0.05 mm Cu-tråd, undrar hur många meter det är?
Men, nej, jag lindar inte några spolar åt någon, har annat högre prioriterat att göra. Även om det uppenbarligen verkar finnas pengar att göra på att linda... 4000:- för en mopedtändspole, WoW! <!-- </EdIndex> --></div>