Nån som lindar om tändspolar????

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
järnet75
Kontakt:

Nån som lindar om tändspolar????

Inlägg av järnet75 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns det någon som lindar om tändspolar eller nån som vet ngn eller nån som har en kompis som känner nån som har en annan kompis osv osv.. :lol:

M.v.h. Jocke <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Re: Nån som lindar om tändspolar????

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
järnet75 skrev:Finns det någon som lindar om tändspolar eller nån som vet ngn eller nån som har en kompis som känner nån som har en annan kompis osv osv.. :lol:

M.v.h. Jocke
Min kompis halvborsas kusins syssling :oops: undrar varför du ska linda om en tändspole
Finns det inte nya att köpa :?:
Vad är det för spole du ska linda om :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kollade förut med en stor lindarverkstad vad dom skulle ha för att linda om en Autoped spole.
Minst 4000:- var svaret jag fick :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
a@westman

Inlägg av a@westman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hur svårt kan det vara. vet man bara tjocklek på tråden o antal varv är det väll bara o börja. eller har jag missat något :D <!-- </EdIndex> --></div>
järnet75
Kontakt:

Inlägg av järnet75 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att koppartråden är bortlindad på spolen. Nä, finns inga nya. Det är till en ilo fp50 med Noris system.

Kollade runt här hemma oxå, dom tog 3500:- :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
järnet75
Kontakt:

Inlägg av järnet75 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns det kanske nån utförlig instruktion på hur man lindar om det själv??? Som en t.o.m. som 5-åring fattar.... :D :D :D <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tråden till spolen är otroligt tunn. Jag har provat linda en spole, men så fort det är ett litet väck på tråden går den av. Jag lyckades få ut 4000 volt. den kunde leverera gnista när den var i fria luften, men under kompresion räcker det inte.
Dessutom när man lindar blir det ruslindning. det betyder att lindningsvarven blir oregelbundna. Lindningsvarven skall vara snygga bredvid varandra med mylar mellan varje lager.
Svårt arbete även om jag är van att linda andra spolar och motorer. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är det för c-c på skruvarna :?:

Jag har en NOS
Har inte alla såna här på hyllan...
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
OutbackJack
Forumsponsor

Inlägg av OutbackJack »

järnet75 skrev:Finns det kanske nån utförlig instruktion på hur man lindar om det själv??? Som en t.o.m. som 5-åring fattar.... :D :D :D
Problemet är att man använder tråd av dim 0.05 alt 0.04mm.
Räcker med att du tittar argt på den så brister den... <!-- </EdIndex> --></div>
herdware

Inlägg av herdware »

OutbackJack skrev:
järnet75 skrev:Finns det kanske nån utförlig instruktion på hur man lindar om det själv??? Som en t.o.m. som 5-åring fattar.... :D :D :D
Problemet är att man använder tråd av dim 0.05 alt 0.04mm.
Räcker med att du tittar argt på den så brister den...
Ja. Man måste ha en ordentlig spolmaskin för att lyckas. Inte bara för att tråden brister extremt lätt utan också för att få fina och jämna varv. Tycker att 3500-4000kr låter lite väl mycket för en omlindning av en lindareverkstad men, men... (De kanske inte vill göra det :) ) Enklast och billigast vore nog att bygga om tändningen till utanpåliggande system. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor

Inlägg av Cobra5000 »

http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20081110/utanpaliggande-tandspole

http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20110307/utanpaliggande-tandspole-pa-tempus-moped

http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20101004/flygtandning-till-moped <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo 0,05 mm tråd har jag, en bobin. Det var den jag använde. <!-- </EdIndex> --></div>
järnet75
Kontakt:

Inlägg av järnet75 »

Braxmatte skrev:Vad är det för c-c på skruvarna :?:

Jag har en NOS
Har inte alla såna här på hyllan...
Bild
Jag visar en liten "mall" på min spole. Kanske inte den mest detaljrika, men måtten stämmer iaf..... :lol:

HELT SERIÖST?!?!?!?! HUR LADDAR MAN UPP BILDER??????
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Har du mejl så kan jag skicka den på det...? <!-- </EdIndex> --></div>
bigge

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->sätt spolen i svarven å trådrullen på en pinne brevid :wink:
sen e det bara start svarven :wink:

men med tanke på det conrad skrev kan det bli lite jobbigt :S <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Jag har lindat om några tändspolar, men så har jag ju oxo en AVO lindningsmaskin. Har en bobin med 5 kg 0.05 mm Cu-tråd, undrar hur många meter det är?

Men, nej, jag lindar inte några spolar åt någon, har annat högre prioriterat att göra. Även om det uppenbarligen verkar finnas pengar att göra på att linda... 4000:- för en mopedtändspole, WoW! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar