jacka kolven tipps! :D

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
bigge

jacka kolven tipps! :D

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tipps på hur jag ska jacka kolven på flakan (sachs 3hand)

ok jag vill jacka lite för STYRKA inte för hastig het och jag vill inte pajja cylindern

pluggen går den att stoppa i sen igen?
jacka kolven hur och hupas mycket?
borra fögasarn e ingen ide om jag inte drar pluggen <!-- </EdIndex> --></div>
johanLP

Inlägg av johanLP »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pluggen är gjuten/svetsad så den kommer du inte kunna få i igen på enkelt sätt. Den gör inte så himla stor skillnad ändå, så ta bort den du.

Jacka kolven gör du på nedre delen av kolven på insugssidan. Alltså mot förgasaren. Du gör ett ca 1cm brett och 0,5-1cm högt jack med mjuka former. Kom ihåg att slipa bort grader och liknande med sandpapper efteråt för att skona cylinder. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->på do flesta sachscylindrar har man missat pluggen med svetsen så det går att knacka ur pluggen och knacka i den igen. men det blir ju en kant kvar in mot cylinderloppet. tänk pa att spara en bit av den så du har nåt att stanna pluggen mot om du knackar i den igen. däremot kan det vara knepigare att spänna fast cylindern så att man inte knäcker en kylfläns eller den del av cylinderfodret som går ner i vevhuset.

på 70-talet var den allmänna åsikten att på sachs så höjde man det befintliga urtaget i kolven med 3mm men du får väl prova dig fram.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Husqvarna1963

Inlägg av Husqvarna1963 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jacka inte mer än 5 mm! <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag jackade min Zündapp ca 4mm och det blev väldig bra. <!-- </EdIndex> --></div>
bigge

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:på do flesta sachscylindrar har man missat pluggen med svetsen så det går att knacka ur pluggen och knacka i den igen. men det blir ju en kant kvar in mot cylinderloppet. tänk pa att spara en bit av den så du har nåt att stanna pluggen mot om du knackar i den igen. däremot kan det vara knepigare att spänna fast cylindern så att man inte knäcker en kylfläns eller den del av cylinderfodret som går ner i vevhuset.

på 70-talet var den allmänna åsikten att på sachs så höjde man det befintliga urtaget i kolven med 3mm men du får väl prova dig fram.

erlan
får kolla på det men pluggen där åt vilket håll ska man knacka ut den åt? mot förgasarn?

sen de med kanalerna dom är ju täkta när kolven e i bott ska man fila snett på kolven så dom blir helt öppna eller gör det de samma efter som kompet blir mindre? :S <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pluggen ska ut mot förgasaren ja.

Om du ska jacka kolven mot spol ska det se ut såhär;

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar