<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hallå nu har jag dragit om kablarna OCH satt dit den fjärde
men nu stötte jag på nästa problem det blir ingen gnista.
har inte kopplat allt kablage till ljus medmera utan bara till den utvändiga tändspolen för att se om den startade först.
för man behöver inte dra allt för att det ska funka eller?
spelar det stor roll hur man sätter tändplattan alltså i millimeter (snurrar på den) för att det ska bli gnista
misstänker att det är antingen kondensatorn eller brytarn som är felet men jag vill inte att det ska vara det utan någonting simpelt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->glöm frågan om gnistan idioten alltså jag hade glömt jorden ifrån den utvändiga tändspolen kom på det precis när jag postat förra frågan och sprang ner i verkstan och fixade det och snacka om fin gnista så då blev det att snabbt rulla ut och starta och den starta på första kicken
men en fråga som jag kom på nu är vart ska dödarkabeln gå ifrån omkopplaren? <!-- </EdIndex> --></div>
joal skrev:men en fråga som jag kom på nu är vart ska dödarkabeln gå ifrån omkopplaren?
Från dödarknappen i omkopplaren ner till primäranslutningen på tändspolen.
Dödarknappen ska alltså jorda ner (döda) primärmatningen. <!-- </EdIndex> --></div>
här är lite bilder på de tre kablar som kommer ut ifrån motorn och även en på den utanpåliggande tändspolen.
OK, ser ut som någon har bytt kablarna.
Om du tar bort svänghjulet och jämför din tändplatta med bilderna nedan så ska du nog få fart på din moppe
Några kablar syns det knappt var dom är anslutan, ska försöka förklara så gott det går....
blå - tändspole primär, ansluten på brytarspetsen sen vidare till kondensatorn (svart kabel) och sen blå igen till den undre/nedre spolen på bilden
gul - belysning 15W, den övre/undre spolen ansluten till höger.
grå - bakljus 3W
gul/grön - bromljus 5W, den övre/undre spolen ansluten till vänster.
orange kabel kan du strunta i då den ska mata blinkersen.
lånar tråden lite! har också dessa färgerna från min motor, någon som har koplings schema för detta med 5 kablar ?? <!-- </EdIndex> --></div>