<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hårdare fjädrar gör mest att det blir trögt i handtaget.
Det enda som gäller är mer yta som överför kraften, och då blir det 4 lamells koppling, eller nån annan lösning.
Min 50cc EKF kör jag med nya lameller och nytillverkade plåtar som har blästrats, sen blästrar jag även korgen och tryckplattan.
Den orkar faktiskt hålla i, men skulle den börja tröttna så åker min sista 4 lamellare på den.
Kopplings centrumet går att göra enkelt själv.
Svarva ur ett centrum så att det går att få igenom en 17:s hylsa, sen är det bara att svetsa det på ett annat centrum och slipa till splinesen.
Då utnyttjar man gängen på det ursvarvade till att få fast kopplings avdragaren sen. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då jag inte har en EKF eller Athena 80 så var det dom andra tipsen som var intressanta. Ska provköra min portade 5,5 med mikuni i dagarna och kopplingen är den jag är orolig för.
För att summera EKF frågorna så räcker det att ha en stake och motorblock från en EKF och resten från en vanlig 3-4 vxl. Det man kanske går miste om är då legeringen(?).
lillen 761 skrev:
För att summera EKF frågorna så räcker det att ha en stake och motorblock från en EKF och resten från en vanlig 3-4 vxl. Det man kanske går miste om är då legeringen(?).
/Magnus
Det är inte vevstaken som ger slaglängden. Den är vevpartiet som ger slaglängden. Vevtappen är 1mm längre ut ifrån centrum.
En annan sak ingen har nämnt, EKF har 14mm kolvbult original också! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag sålde iväg en Athena cylinder för några år sedan som hade 42 i slag och tillhörande kolv 12mm kolvbult , men frågan är om en sk top racing vev klarar det i längden ?? <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt skrev:Jag sålde iväg en Athena cylinder för några år sedan som hade 42 i slag och tillhörande kolv 12mm kolvbult , men frågan är om en sk top racing vev klarar det i längden ??
låter som en cylinder som passar bättre på en gilera.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kommer inte ihåg mm i huvbet, men samma som stora sachs. EKF m.fl.
gilera trimmare brukar ibland plana av höjden på sachs-athena cylindrar och använda dom på gilera. Mofa-motorerna, sachs 506 m.fl. har 12 mm kolvbult.
kan mäta i morgon om ingen annan vet.
fatchance skrev: (sorry) Bultdelning på Gilera, ngn som vet?
Ska titta på "gileraprojekthyllan" i eftermiddag, där ligger några motorer och cylindrar
Har för mig att en YZ80 cylle glappar i hålet ... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gilerahyllan inspekterad
(mätt med tumstock)
Diagonalt c-c 79mm
mellan hålen (i fyrkant) 56mm
Hålet i motorn 61,5mm
Cylinderhöjd 68,5
Tyvärr har jag ingen kolv att mäta kolvhöjd på
Nån som kan mäta en athena 80 till sachs och jämföra med? <!-- </EdIndex> --></div>