lätta svänghjulet

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
bigge

lätta svänghjulet

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej hej :D

fick mig en fundering om man skulle lätta lite på svänghjulet för att få mera kraft :D eller e det ingen bra ide

själv lättningen sker med borr å kanske vinkelslipen

fråga e kommer den då varva mera men bli klenare eller hur kommer de bli?

någom som prövat själv? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kommer få noll effekt med lättning av svänghjulet. Det ända du tjänar på är rappare gasrespons.

Den blir lite mer orolig på tomgång också. <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Se till att du verkligen vet vad du gör. Ett svänghjul på nått hundratal gram far iväg bra om det spricker vid 3000rpm eller mer. Du kan skada dig väldigt allvarligt om det skulle spricka/explodera. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med "borr och vinkelslip" är nog risken stor att du får rejäl obalans och ökade vibrationer som ger obehag vid körning och ökad belastning på lager.

Jag skulle använt svarv och fräs med delningsdocka men som andra sagt, har du inte full koll på de svaga punkterna riskerar du nog ett separerat svänghjul och det kan bli trist. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Prova med ett gammalt hjul. Använd endast navet, med exentern och batteritändning. Mera efekt får man inte, men snabbare axerelation. Dessutom blir man av med en massa onödiga krafter i vevaxeln. Avgasjudet ökar.
Jag tror att konstruktören av svänghjulet var snål och tänkte på ekonomin. Jag menar att han inte tog till några extra marginaler, när det gäller vikt och hållfasthet.
Även om man lättar hjulet och har det fortfarande i balans. Så fins det gyrokrafter i det som kommer att bryta sönder det.
Jag har provat. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Levve

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->M.A.O----- Ge fan i lättningen :shaking shocked: <!-- </EdIndex> --></div>
bigge

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hehe nja blir nog till att strunta i de :O
hade man haft svarv så kunde man prövat <!-- </EdIndex> --></div>
Levve

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jamen vafan Bigge.. Du behöver ingen svarv till det. Plocka bort svänghjulskåpan å dra i gång maskin på full patte .Sen är det bara å plocka fram svarvjärnet. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
bigge

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Levve skrev:Jamen vafan Bigge.. Du behöver ingen svarv till det. Plocka bort svänghjulskåpan å dra i gång maskin på full patte .Sen är det bara å plocka fram svarvjärnet. :wink:
haha inte dum du :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar