<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Se till att du verkligen vet vad du gör. Ett svänghjul på nått hundratal gram far iväg bra om det spricker vid 3000rpm eller mer. Du kan skada dig väldigt allvarligt om det skulle spricka/explodera. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med "borr och vinkelslip" är nog risken stor att du får rejäl obalans och ökade vibrationer som ger obehag vid körning och ökad belastning på lager.
Jag skulle använt svarv och fräs med delningsdocka men som andra sagt, har du inte full koll på de svaga punkterna riskerar du nog ett separerat svänghjul och det kan bli trist. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Prova med ett gammalt hjul. Använd endast navet, med exentern och batteritändning. Mera efekt får man inte, men snabbare axerelation. Dessutom blir man av med en massa onödiga krafter i vevaxeln. Avgasjudet ökar.
Jag tror att konstruktören av svänghjulet var snål och tänkte på ekonomin. Jag menar att han inte tog till några extra marginaler, när det gäller vikt och hållfasthet.
Även om man lättar hjulet och har det fortfarande i balans. Så fins det gyrokrafter i det som kommer att bryta sönder det.
Jag har provat. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jamen vafan Bigge.. Du behöver ingen svarv till det. Plocka bort svänghjulskåpan å dra i gång maskin på full patte .Sen är det bara å plocka fram svarvjärnet. <!-- </EdIndex> --></div>
Levve skrev:Jamen vafan Bigge.. Du behöver ingen svarv till det. Plocka bort svänghjulskåpan å dra i gång maskin på full patte .Sen är det bara å plocka fram svarvjärnet.