Kick-JLO G50

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor

Kick-JLO G50

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har kollat lite om JLO G50 Piano med kick.

Ser ut som det fanns två utföranden. Ett tidigt (1961) och ett senare fr.o.m. 1962 och motorn heter då JLO G50B och firmanamnet är ändrat till JLO-Rockwell. (Har för mig jag läst att JLO Werke senare fick amerikansk ägare i början av sextiotalet.)

Tidiga utförandet:
Kickfjäder inuti motorn och utvändigt kickstopp.

Senare utförandet (JLO G50B):
Kickfjäder utvändigt på en hylsa och invändig kickstopp. Observera att JLO G50B har annorlunda vänstermotorhalva just för det invändiga kickstoppet.

Kickstartanordningens spärrdrev griper in i ettans växelhjul på utgående axeln och har då åtta hål i stället för fyra som det är på trampmotorerna. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->är det någon som har en sprängskiss på tidiga utförandet så vore jag tacksam att på ett eller annat sätt få ta del av den.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Svartsjö
Forumsponsor

Inlägg av Svartsjö »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en av varje och det stämmer bra, de tidiga hade ett stop på kickdrevet inne i motorn med motsvarande urtag i blocket samt en invändig fjäder som oftast är av.
De senare motorerna G50B fick en utvändig kickfjäder samt en styggelse till kickstopp bultad i ramen med en styrning runt kickaxeln.

Det finns åxå modifierade G50 motorer som fick den utvändiga fjädern eftermonterad och då med ett "B" stansat på typskylten.

Svartsjö <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ursäkta kladdet i tråden, men jag undrar om någon vet var man hittar kickfjädrar till ILO G50B ??? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
VPower

Inlägg av VPower »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan detta vara till någon hjälp?

Bild
Bild

EDIT: Så går det när man inte kollar datumet :) tveksamt om bilden är till någon nytta nu, men kanske. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jovisst är bilden till nytta :) Intressant med kickstopp i tre utföranden.

Med texten till bilderna hade det förstås varit bättre men det är tacksamt som det är. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
VPower

Inlägg av VPower »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Uppdaterat. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.tradera.com/kickfjader-ilo-29038-56-for-utvandig-stopp-nos-auktion_100704_155827331

Denna är till motorn där fjädern sitter inne i motorn.

Däremot kan jag kolla om jag har så att jag kan avvara en som sitter innanför svänghjulskåpan (som på skissen).
Men de växer inte på trän. Kanske byte mot en kick till Monarscoot med JLO? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->på mitt skogsfynd satt det en 3petad jlo, med kick....rockwell stod det på.... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Skriv svar