Kick-JLO G50
Kick-JLO G50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har kollat lite om JLO G50 Piano med kick.
Ser ut som det fanns två utföranden. Ett tidigt (1961) och ett senare fr.o.m. 1962 och motorn heter då JLO G50B och firmanamnet är ändrat till JLO-Rockwell. (Har för mig jag läst att JLO Werke senare fick amerikansk ägare i början av sextiotalet.)
Tidiga utförandet:
Kickfjäder inuti motorn och utvändigt kickstopp.
Senare utförandet (JLO G50B):
Kickfjäder utvändigt på en hylsa och invändig kickstopp. Observera att JLO G50B har annorlunda vänstermotorhalva just för det invändiga kickstoppet.
Kickstartanordningens spärrdrev griper in i ettans växelhjul på utgående axeln och har då åtta hål i stället för fyra som det är på trampmotorerna. <!-- </EdIndex> --></div>
Ser ut som det fanns två utföranden. Ett tidigt (1961) och ett senare fr.o.m. 1962 och motorn heter då JLO G50B och firmanamnet är ändrat till JLO-Rockwell. (Har för mig jag läst att JLO Werke senare fick amerikansk ägare i början av sextiotalet.)
Tidiga utförandet:
Kickfjäder inuti motorn och utvändigt kickstopp.
Senare utförandet (JLO G50B):
Kickfjäder utvändigt på en hylsa och invändig kickstopp. Observera att JLO G50B har annorlunda vänstermotorhalva just för det invändiga kickstoppet.
Kickstartanordningens spärrdrev griper in i ettans växelhjul på utgående axeln och har då åtta hål i stället för fyra som det är på trampmotorerna. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en av varje och det stämmer bra, de tidiga hade ett stop på kickdrevet inne i motorn med motsvarande urtag i blocket samt en invändig fjäder som oftast är av.
De senare motorerna G50B fick en utvändig kickfjäder samt en styggelse till kickstopp bultad i ramen med en styrning runt kickaxeln.
Det finns åxå modifierade G50 motorer som fick den utvändiga fjädern eftermonterad och då med ett "B" stansat på typskylten.
Svartsjö <!-- </EdIndex> --></div>
De senare motorerna G50B fick en utvändig kickfjäder samt en styggelse till kickstopp bultad i ramen med en styrning runt kickaxeln.
Det finns åxå modifierade G50 motorer som fick den utvändiga fjädern eftermonterad och då med ett "B" stansat på typskylten.
Svartsjö <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 539
- Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
- Ort: Mellerud
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.tradera.com/kickfjader-ilo-29038-56-for-utvandig-stopp-nos-auktion_100704_155827331
Denna är till motorn där fjädern sitter inne i motorn.
Däremot kan jag kolla om jag har så att jag kan avvara en som sitter innanför svänghjulskåpan (som på skissen).
Men de växer inte på trän. Kanske byte mot en kick till Monarscoot med JLO? <!-- </EdIndex> --></div>
Denna är till motorn där fjädern sitter inne i motorn.
Däremot kan jag kolla om jag har så att jag kan avvara en som sitter innanför svänghjulskåpan (som på skissen).
Men de växer inte på trän. Kanske byte mot en kick till Monarscoot med JLO? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
-
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
- Ort: Småland.