Puch Maxi, en särling med potensial?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1584
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Puch Maxi, en särling med potensial?

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som ni kanske sett slog inte min utmaning med en Paiggio SuperBravo så väl ut som dragracer, inte en chans mot växelmopparna där tre Z-dappar stod överst.
Dock lyckades jag hamna på bild i lokaltidningen:
http://hd.se/minhd/netpublicator/netpublication/n19481288
Se sidan 4 för bilder och reportage.

Bara att inse att de små Piaggiosnurrorna inte ger utrymme till ordentliga cylindrar, layouten är ju vriden och cylindern sitter med tre pinnbultar så det är inte så lätt att få en annan cylinder att passa.

Dock är jag fortfarande sugen på utmaningar men inte till vilket pris som helst, det får gärna finnas någon rimlig chans till framgång... :?

Tanken föll på Puch Maxi som ju inte är så vanlig i fortåkarsammanhang, jag har i alla fall inte sett någon sådan på sådana tävlingar men det finns ju gott om trimdelar till dom.

Frågor som jag tänkt på:

Hur fungerar transmissionen och variatorn på en sådan?
Den är ju kedjedriven vilket känns lite roligare ärn rem, ialla fall idag.
Är det med vikter och, i så fall, hur kommer man åt dom, ligger dom i oljebad i växellådan?
Någon länk till en infosajt eller liknande?
Finns det något Puch-forum att ansluta sig till för mer info, inom eller utanför landet?

Någon som är insatt och kan komma med ett förslag på en komposition till en sådan motor som ger bra med pulver för bästa acc?

Seriöst, går det att få effekt tillräckligt för att jämföras med växlade moppar? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nja vario är det inte bara tre släpor som slirar i en klocka altså inte ens en växel. Men visst det går ju att få ordentlig snur på dem men at dragraca nja

Vario är bättre bara man hittar rätt bättre än växel tom då man inte tappar ax mellan varje växel. Tror du är på rätt väg med piaggion tålamod bara, dvs om effekten är där annars är det ju hopplöst. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->regga och läsa lite, mest ungdommar som håller på.
http://www.puchforum.com/

sen en svensk kille som håller på som tusan, dock inga bilder på när han kör.
http://puchmaxituning.blogspot.se/


finns ju mängder med kopplingar att köpa, cylindrar, avgasrör, motorblock och tändsystem färdiga att montera från fabrik
http://www.jarnos-puch-shop.nl/

http://www.puchshop.de/catalog/home.php <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar