Rex Comet Grand Prix

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ÄNTLIGEN fick jag Rexen att gå bättre. Jag tänkte testa olika rör som jag hade hängandes på väggarna. Det första röret jag tog, byggde jag för c:a 2-3 år sen, till min sprinter när min EKF satt i den. Så detta rör är avstämt till Athena 80cc. Stingern hade gått av på den, men jag tänkte testa iallafall. Notera att pipan är 2-3 år gammal, och mina svetskunskaper inte var lika bra då som idag. Så inga kommentarer om kattskitarna!

Körde sakta ut till vägen så motorn skulle bli varmkörd, och märkte att orken hade förbättrats i den. Tog upp Iphonen och startade "speedometer" för att se topphastigheten. Full gas och jädrans vilken skillnad. Efter effektbandet märket jag att varvstoppet finns kvar, men ej av irriterande sympton, då pipan ändå hade slutat jobba. Kollade hastigheten på Iphonen, 54km/h. hmm... Inte bra nog, men jag har ju bara originaldrevning! Åkte tillbaka och drevade 2 kugg fram, ifrån 12 till 14. Det blev knappt någon skillnad i accelerationen, så pigg är den! Och topphastigheten slutade på 64km/h, och den varvade ur lätt, så tyngre drevning skulle den säkert klara av, för att nå 70km/h. Men tyvärr slänger jag inte på 15 kugg på den.. Och bakdrev till Rex, finns det ens att hitta?

Just nu ligger toppvarvet på 10.000rpm, därefter kommer varvstoppet, jag undrar varför. :)

Bild
Bild

64km/h! Kan säkert plocka ur mer med lite fininställningar.

Bild

Började sen att snickra fast stinger (indragen så röret inte blir så långt) och ljuddämpare. Fick också svetsa om pipan lite så den blev mer nedåtböjt, blev inte tätt vid avgasflänsen så.

Bild
Bild
Bild
Bild

När pipan är omsvetsad.

Bild
Bild
Bild

Påbörjan till bakre avgasfäste. Var tvungen att dra hem, så detta var allt jag hann med.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Öryd

Inlägg av Öryd »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härligt att den funkar som den ska nu :D
Men du får ta o sy en ny sadelklädsel. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Enligt boken skall cylindern ge 6,25 hp vid 9000 varv. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ett nytt 40t bakdrev till REX vet jag var de hänger <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mattias-M skrev:ett nytt 40t bakdrev till REX vet jag var de hänger
Jag behöver ett mindre bakdrev, så den går fortare! Finns det ens mindre drev till Rex Comet?
Conrad Engström skrev:Enligt boken skall cylindern ge 6,25 hp vid 9000 varv.
Denna cylinder är knappast en 6,25hk, för klena hål original tycker jag. Det är nog en 2,9hk.
Öryd skrev:Härligt att den funkar som den ska nu :D
Men du får ta o sy en ny sadelklädsel.
Sadeln är inte prioriterat, så den får funka ett tag till! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fråga Pekka var han hittade drev. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra trimmat Rexxy...10 000 varv e ju bra enligt mig... :!:

Tror inte min F50GLX gör det på max fart... :?:

Synd att du inte får nån fart...på moppen...10 000 varv borde ge bättre fart....
men som jag å vi disskuterat...så ingen fart utan ork....se max.. Sachs....glad amatör... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

billykid skrev:Bra trimmat Rexxy...10 000 varv e ju bra enligt mig... :!:

Tror inte min F50GLX gör det på max fart... :?:

Synd att du inte får nån fart...på moppen...10 000 varv borde ge bättre fart....
men som jag å vi disskuterat...så ingen fart utan ork....se max.. Sachs....glad amatör... :roll:
Det är vad jag räknat ut teoretiskt.

Med 12/40 gjorde den 54km/h. Vilket ge ungefär 10.000rpm enligt mitt program.
Sen när jag drevade 14/40, ökade hastigheten till 64km/h. Vilket också gav ungefär 10.000rpm.

Den skulle säkert orka tyngre drevning, som skulle ge mer toppfart. Men som jag ser det nu finns det ingen möjlighet med tyngre drevning, förutom att montera 15 drev fram. Vilket jag inte vill göra.

Skulle jag dreva tyngre skulle säkert toppvarvet sjunka lite, då denna drevning förmodligen är för lätt. Vilket gör att den övervarvar. (Vad jag tror d.v.s)

Glöm inte, detta är bara på 47cc. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jajaj...nu ska jag bråka lite mera...me dig....Teoriskt...va är detta...på ett pappare....minräknare.... :?:

De har jag också gjort å räknat ....många grr... :?:

Nu trodde jag vi snackade jag om hur motor låter i det verkliga livet + hur de känns å går....
suck...de sa du inget om det vad jag kunde läsa här...

Räkna kan jag med....5:an i särskil matte......svag etta i Sv...hela tiden.. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

billykid skrev:Jajaj...nu ska jag bråka lite mera...me dig....Teoriskt...va är detta...på ett pappare....minräknare.... :?:

De har jag också gjort å räknat ....många grr... :?:

Nu trodde jag vi snackade jag om hur motor låter i det verkliga livet + hur de känns å går....
suck...de sa du inget om det vad jag kunde läsa här...

Räkna kan jag med....5:an i särskil matte......svag etta i Sv...hela tiden.. :roll:
Ohja, det både känns och hörs att det varvar rejält! :wink: Jag gissade runt 10.000rpm innan teorin visade mig att det var möjligt.

Och teori känns lite pålitligare än att bara höra vad motorn varvar, eller hur?
Jag hade bara ett G i matte! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Liten bonusfilm på Rexen när den går bra. Lite för stort hopp mellan 2:an och 3:an, för spetsig pipa. Men annars går den suveränt!

http://www.youtube.com/watch?v=UMTAM_DQnjA <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har idag kommit på varför Rexen har ett varvstopp.. Grejen är, att det ÄR ett varvstopp! CDI'n som sitter monterat, har en inbyggd strypning som stryper vid 10.000rpm.

För den tvärstannar tvärt, försökte även tvinga förbi varvet i en nedförsbacke. Den "motorbromsade" hela vägen.

Bevis på att den iallafall varvar 10.000rpm, Billykid! :wink:
Nu blir det att jaga rätt på en ostrypt version, så jag kan nå 70km/h! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter gött Rexxy.....10.000 Rpm...är inte illa enligt mig iaf... [motorbike] <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Slänger upp två bilder på hur den ser ut idag.

Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
arvikaraggarn

Inlägg av arvikaraggarn »

Kan detta va en rexdyna?
Bild

Bild

De står "WELTMEISTER KLASSE" på den
Skriv svar