Högkomptopp

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm Conrad...med de 2st så kallde högkomptoppar som jag jobbat med topplockspackning har jag fått en klämspalt/schisband på när över 2mm är på tok fel.

Jag tror då att den går lika bra med en standar topp eller bättre till och med... :) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
billykid skrev:Hmm Conrad...med de 2st så kallde högkomptoppar som jag jobbat med topplockspackning har jag fått en klämspalt/schisband på när över 2mm är på tok fel.

Jag tror då att den går lika bra med en standar topp eller bättre till och med... :)
Kan nog vara så. 41 mm borr är lagom mede 0,5 mm
En faktor som man inte pratar om är kompförhållandet. Alltså när utblåset stänger tills kolven är i TDC. Volymen okoprimerade tills den är helt komprimerad. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Orginaltoppen är asymetrisk i förbränningsrummet. Det gör att den går bättre på tomgång och delgas. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det håller jag med om Conrad.....men får man en klämspalt på över 2mm.

Då tror jag att en orginaltopp går bättre vid en klämspalt på 0,7 mm.

Tilläggas ska att får du ett stort axialspel...på ramlagerna med orgitopp vid 41 borr. så kan kolven ta i toppen det har hänt mig...då tätkanten är mindre än 41mm <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Conrad Engström skrev:Orginaltoppen är asymetrisk i förbränningsrummet. Det gör att den går bättre på tomgång och delgas.
tack konrad. jag har tänkt att jag skulle fråga på forumet om någon vet varför alla sachstoppar ser ut så som dom gör. nu fick jag svaret.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

VRM Roffe skrev:
erlan skrev:Roffe: jag skulle gärna vilja se en bild på ovansidan på en av dina sachstoppar. för jag tycker dom med löst ipluggat förbränningsrum är fruktansvärt fula. bara det är anledning nog att inte skruva på dom på en fin moped.

HEJ !
Jag letade bland alla foton som jag har men hittade inget foto på utsidan av toppen.
Men det är ingen skillnad på dom toppar jag bygger om mot andra centrerade topplock, då det blir/är en funktion av önskan att ha ett symmetriskt förbränningsrum.
Ja jag kan oxå tycka att det inte är snyggt men ibland så får funktion gå före utseende och ditt fall så premierar du det exteriöra..
Det är ju det som är det fina med motorhobbyn att vi har olika infallsvinklar på det vi gör ! :=)

men topplocksdesign till tvåtaktare verkar vara väldigt hemligt. jag gjorde en rätt stor genomsäkning på nätet för ett par år sen. men hittade i princip ingenting.

Det där kan jag inte hålla med om!!
Det finns hur mycket information som helst.
Vill du till exempel jobba med att designa förbränningsrum så har Billy Alvarsson www.bimotion.se ett jättefint simuleringsprogram där det finns oändliga variabler för att finna det utseende man söker eller justera till något befintligt!

ska bli intresnant att se toppen som RN-motor har på gång. tänker på att det är många som kallar den vanliga sachstoppen för högkomp och jämför med 0,8 hk toppen från 50-talet med hemisfäriska förbränningsrummet.
erlan

Jag tycker oxå det ska bli intressant att kolla den toppen och se hur dom har tänkt sig förbränningsrummet!
För hur det än är så ligger borrningen på vanliga Sachsmotorer mellan 38 upp till 42 mm.
Det betyder att oavsett vilken motor ni har,
kommer ni att bli tvungna att sätta upp det där topplocket i svarven och justera till diameter klämspalt både vinkel och bredd för rätt varvtal samt grytvolym för rätt kompression.
Vi hörs igen
MVH
Roffe
tack för länken roffe. man det jag var ute och försökte hitta var kunskap om hur t.ex bredd på klämspalt, radier, högt och smalt, lågt och brett m.fl. varibler påverkar lågvarv respektive högvarvsegenskaper. och att sedan själv kunna designa eller modifiera ett förbränningsrum som funkar bra skulle ge mig mycket mer tillfredställelse än att lägga in mätvärden i ett dataprogram och få fram en ritning på en topp som ger 5 km/h till i toppfart.

och utseende: det är stor skillnad på en snygg svets som är glasblästrad så den går någotsånär i ton med resten av toppen, och ett halvt tändstiftshål och en svarvad plugg som sticker upp att skruva tändstiftet i.

har vi tur så blir RN-motors topp ett bra ämne. gjuten i bra aluminium. helst utan "gjutarboställen" i. det är vad jag hoppas att få se.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
smalltown
Kontakt:

Inlägg av smalltown »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hoppas också att RN toppen blir ett bra ämne. Att den är snyggt gjuten direkt för centrerat stift med hela flänsar runt om. Jag frågade om utseendet, men de hade inte sett något prov än. Jag har bestämt mig för att vänta in den i stället, och har sålt min fantasttopp vidare. <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Topp

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm ...ska du trimma å lira bland topp Racers moppers....finns en på tusen som lyckas....å det är jag... :D

Näää du ...jag lärt mig den långa å dyra vägen....Säger bara en sak Roffes moppe högkomptoppar är det bästa jag sett....

Synd att jag inte bor nära Roffe....snål som man är så tar man det billiga....å blir blåst...så är det bara.

Sen till delar...så vill jag göra allt själv...svara, färsa & slipa....då jag gått utbildning....på verktysmakare. Men jag lär mig alltid nya ... :idea:

Å säger nån att det inte går att göra....blir det genast intressant...har gjort det som inte går...sån är jag.. :twisted:

Sen har jag upptäckt en ny marknad....hela världen....konsitigt att jag kan köpa en SACHS SW 6VXL via Tyska Ebya...å betala 285kr i fraktkostnad.. :?:

När bussugods hemma ligger på 300kr....nåt må vara fel då.

Fyfan att jobba till 75......id*t <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är ju så lyckligt lottad att jag bor väldigt nära Roffe, så man tittar ju in då och då... staff_36-1 <!-- </EdIndex> --></div>
94482

Inlägg av 94482 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ljag skrev till rn motor
äste (raketsport.se) att ni skulle börja sälja en nytillverkad högkomptopp, hur går det, jag har en cr2000s altså den lilla fläktkylda toppen, är den med i programmet eller gäller det bara den stora hur mycket kommer den att kosta
mvh peter andersson
svar
Hej Peter

Det blev inte någon högkompstopp då finansiären drog sig ur pg av att den ger för gög kompression och gör cylindern för varm.

Mopedfantasterna har hemmagjorda högkomstoppar som är ok även till lilla cylindern

Mvh
Ragnar
RN Motor <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar