brickor under orginalfjädrar ger inte ökat tryck på lamellerna bara ökad förspänning.hade fjädrarna varit progresiva hade trycket ökat när man trycker ihop fjädern. men en fjäder med låt säga 10 kg tryck ökar inte i kilo bara för att den trycks ihop den håller samma kilo tills den är helt ihop-pressad.så det enda man kan göra är att byta till antingen progresiva eller hårdare fjädrar. <!-- </EdIndex> --></div>Rexxy skrev:Jag kör på originalfjädrar med brickor under!
Dock den senaste tiden har jag fått använda en extra stållamell för att öka trycket. Lamellerna har blivit lite smalare på dom senaste 2-3 åren.
Har även blästrat och "slitzat" ytan.
EKF motorn?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hur kommer det sig då att kopplingarna brukar dra bättre med en bricka under fjädern? jg har alltid trott att måttet t.ex. 10kg på en fjäder anger att det behövs 10 kg för att trycka ihop den t.ex 1cm och 20 kg för att trycka ihop den 2cm. och att motsvarande progresiva fjäder 10kg för 1 cm och22 kg för 2 cm.
har jag varit helt ute och cycklat då?
erlan
obs sifrorna är bara exempel <!-- </EdIndex> --></div>
har jag varit helt ute och cycklat då?
erlan
obs sifrorna är bara exempel <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
En fjäder som inte är progresiv sätter man kilotrycket på vid tillverkningen genom material och tjocklek på fjädern. sen spelar det ingen roll om du trycker ihop fjädern till hälften den har fortfarande samma kilotryck.
Däremot om man tar en progresiv fjäder så blir den hårdare ju mer den trycks ihop.
pga av tjockleken på på ringarna på fjädern.
en bricka bakom fjädern kan hjälpa på en fjäder som har blivit utmattat genom åren som på en gammal sachs för att ge fjädern en tidigare förspänning. "Förspänning det läge som fjädern intar när alla ringarna har tagit upp tryck" men man ökar inte fjäderns inställda kilotryck.
så med andra ord kan man säga att det kan bli bättre genom att lägga dit brickor på sachsen om fjädrarna är utmattade så att den ger mer förspänning men om du ska ha riktigt bett i kopplingen så måste man byta till hårdare fjädrar.
Hade också svårt att tro det här men han satte upp en fjäder i en press som visade kilotryck.o det visade faktiskt att han hade rätt. <!-- </EdIndex> --></div>
Har en god vän som arbetar med just sådant. var och hälsade på honom för att införskaffa fjädrar till min koppling på sachsen.Han hade då en lång utläggning om fjädrar för mig.erlan skrev:hur kommer det sig då att kopplingarna brukar dra bättre med en bricka under fjädern? jg har alltid trott att måttet t.ex. 10kg på en fjäder anger att det behövs 10 kg för att trycka ihop den t.ex 1cm och 20 kg för att trycka ihop den 2cm. och att motsvarande progresiva fjäder 10kg för 1 cm och22 kg för 2 cm.
har jag varit helt ute och cycklat då?
erlan
obs sifrorna är bara exempel
En fjäder som inte är progresiv sätter man kilotrycket på vid tillverkningen genom material och tjocklek på fjädern. sen spelar det ingen roll om du trycker ihop fjädern till hälften den har fortfarande samma kilotryck.
Däremot om man tar en progresiv fjäder så blir den hårdare ju mer den trycks ihop.
pga av tjockleken på på ringarna på fjädern.
en bricka bakom fjädern kan hjälpa på en fjäder som har blivit utmattat genom åren som på en gammal sachs för att ge fjädern en tidigare förspänning. "Förspänning det läge som fjädern intar när alla ringarna har tagit upp tryck" men man ökar inte fjäderns inställda kilotryck.
så med andra ord kan man säga att det kan bli bättre genom att lägga dit brickor på sachsen om fjädrarna är utmattade så att den ger mer förspänning men om du ska ha riktigt bett i kopplingen så måste man byta till hårdare fjädrar.
Hade också svårt att tro det här men han satte upp en fjäder i en press som visade kilotryck.o det visade faktiskt att han hade rätt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
351 blev det , men vem köpte den? <!-- </EdIndex> --></div>S_Compakt skrev:Vad hamnar motorn på ?flora skrev:Den satt inte i någon svensksåld moped, den satt bl a i Hercules mopparna.Dom EKF motorerna som finns här i Sverige är importerade. Den har annan slaglängd än vanliga sachs motorer, 4vxl samt att dom sväljer 80cc cylindrar utan att bearbetning av vevhus, legeringen är tydligen inte samma som i vanliga sachs motorer heller. Här har du en till salu på tyska Ebay.
http://www.ebay.de/itm/Sachs-50-4-EKF-Motor-Supra-4-Lastboy-K50-50-GP-KTM-/251053693566?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item3a73f75a7e
gissar själv 390 euro