<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så, nu har jag tagit en titt på JB Weld.
Sammansättningen tål kanske 80-90°C.
260°C kanske den tål i en pik på max 30 sekunder. Därefter har den mjuknat såpass mycket att hållfastheten drastiskt försämrats.
För att klara temperaturer upp till 250°C krävs proffsprodukter. Produkter som härdar vid rumstemperatur klarar på sin höjd 70°C. JB Weld utnyttjar temperaturen när det blir varmt och efterhärdar lite till. Men att ha ca 50% polyamid i härdaren ger mig tillräckligt med svar. Då jag jobbat med dessa typer av plaster dagligen i 25 år.
För att reparera bensintankar invändigt så skall du ha en lamineringsepoxi och gott om tid. Det gäller dock att välja epoxi med omsorg. Biltemas epoxi duger inte, dess bensinbeständighet är dålig. Epoxi gillar inte sprit, och dagens bensin innehåller mer och mer av den varan. Mindre hål kan lagas med något epoxispackel, men se till att det är rent. Ingen rost eller kvarvarande olja.
Kantstötningar i skrov kan fixas ur två synvinklar:
1. Kosmetiskt. Använd topcoat i önskad färg. Vidhäftningen räcker.
2. Reparera. Använd en epoxi och avsluta med topcoat.
Nu stänger jag av mig... <!-- </EdIndex> --></div>
Kemisk metall
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Är det ovan vattenlinjen går det bra med sprayfärg. <!-- </EdIndex> --></div>
Använd PP och lägg lite lackfärg på, det är enklaste sättet.Raketsport skrev:Bara fixa en kantstötning i skrovet, inget läckage.Jerka_59 skrev:Vad är det du skall lagaRaketsport skrev:
Där sa ni nätt borde kunna använda den marina till båten
Är det ovan vattenlinjen går det bra med sprayfärg. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Vanlig PP fungerar inte så bra på båtar, om man väljer PP:s produkter skall det vara PP:s gelcoat filler för bästa resultat <!-- </EdIndex> --></div>pangerva skrev:Använd PP och lägg lite lackfärg på, det är enklaste sättet.Raketsport skrev:Bara fixa en kantstötning i skrovet, inget läckage.Jerka_59 skrev:Vad är det du skall lagaRaketsport skrev:
Där sa ni nätt borde kunna använda den marina till båten
Är det ovan vattenlinjen går det bra med sprayfärg.
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
En lackad P-lagning tål väder och vind utan problem även saltvattenklimat som på västkusten, skitenkelt dessutom.
<!-- </EdIndex> --></div>
Har >40 års erfarenhet av att laga små gelcoatskador med PP och sedan lacka ovanpå. Är oftast avsevärt lättare och ger bra resultat ovan vattenlinjen. Perfekt med gelcoatfiller, gelcoat eller topcoat men det kräver mycket mer efterbearbetning. Småskador under vattenlinjen på en båt som ligger ständigt i vatten kan däremot med fördel lagas med gelcoat. Däremot ska man sedan ha epoxyfärg i många lager efteråt.Jerka_59 skrev:Vanlig PP fungerar inte så bra på båtar, om man väljer PP:s produkter skall det vara PP:s gelcoat filler för bästa resultatpangerva skrev:Använd PP och lägg lite lackfärg på, det är enklaste sättet.Raketsport skrev:Bara fixa en kantstötning i skrovet, inget läckage.Jerka_59 skrev: Vad är det du skall laga
Är det ovan vattenlinjen går det bra med sprayfärg.
En lackad P-lagning tål väder och vind utan problem även saltvattenklimat som på västkusten, skitenkelt dessutom.

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Problemet med proffsprodukter är som jag ser det förpackningarnas storlek, det är säkert jätte bra produkter men
kostnaden blir så stor att jag säkert kan låta en mekanisk verkstad tillverka ett insugningsrör för samma kostnad,
i mitt fall så känns det lite dyrt för att stilla exprimentlusten, då faller valet på dom konsument produkter som finns
på marknaden och naturligtvis så försöker man försäkra sig om att det är en bra produkt till en rimlig kostnad <!-- </EdIndex> --></div>
Tack för ditt svarWYA skrev:Så, nu har jag tagit en titt på JB Weld.
Sammansättningen tål kanske 80-90°C.
260°C kanske den tål i en pik på max 30 sekunder. Därefter har den mjuknat såpass mycket att hållfastheten drastiskt försämrats.
För att klara temperaturer upp till 250°C krävs proffsprodukter. Produkter som härdar vid rumstemperatur klarar på sin höjd 70°C. JB Weld utnyttjar temperaturen när det blir varmt och efterhärdar lite till. Men att ha ca 50% polyamid i härdaren ger mig tillräckligt med svar. Då jag jobbat med dessa typer av plaster dagligen i 25 år.
För att reparera bensintankar invändigt så skall du ha en lamineringsepoxi och gott om tid. Det gäller dock att välja epoxi med omsorg. Biltemas epoxi duger inte, dess bensinbeständighet är dålig. Epoxi gillar inte sprit, och dagens bensin innehåller mer och mer av den varan. Mindre hål kan lagas med något epoxispackel, men se till att det är rent. Ingen rost eller kvarvarande olja.
Kantstötningar i skrov kan fixas ur två synvinklar:
1. Kosmetiskt. Använd topcoat i önskad färg. Vidhäftningen räcker.
2. Reparera. Använd en epoxi och avsluta med topcoat.
Nu stänger jag av mig...
Problemet med proffsprodukter är som jag ser det förpackningarnas storlek, det är säkert jätte bra produkter men
kostnaden blir så stor att jag säkert kan låta en mekanisk verkstad tillverka ett insugningsrör för samma kostnad,
i mitt fall så känns det lite dyrt för att stilla exprimentlusten, då faller valet på dom konsument produkter som finns
på marknaden och naturligtvis så försöker man försäkra sig om att det är en bra produkt till en rimlig kostnad <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sen kan jag rekomendera flytande metall som mycket bättre än knådvarianten,bättre bett i materialet.
Den är inte gratis,men den funkar. <!-- </EdIndex> --></div>
Förutsättningen att en kemisk metall ska funka bra är att det är klinisk rent runt problemet,har du det funkar det.umekille skrev:har en liten spricka på bilens tank en bit under stötfångaren
den är lödd men börjat läka lite igen.
Kan kemisk metall spacklas över så man inte behöver
ta loss tanken och gaslöda?
Och isf. vilken sort skall man köpa?
/Kenth
Sen kan jag rekomendera flytande metall som mycket bättre än knådvarianten,bättre bett i materialet.
Den är inte gratis,men den funkar. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl