Hjälp!! vxlkedja sachs 3vxl hand

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
mrpela
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 jun 2012, 23:00
Kontakt:

Hjälp!! vxlkedja sachs 3vxl hand

Inlägg av mrpela »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har just satt ihop motorn efter viss renovering bl.a nytt växelkil samt axeln och vxlkedjan, problemet är att det var inte jag som klöv motorn och därmed inte hundra på ifall något är glömt, satt ihop efter en halvtaskig sprängskiss dock..
Problemet är att efter ett par minuters körning så har vxlkedjan gängat ur sig, har lyckats få dit den igen ett par ggr och senast med gänglåsnvätska men det hjälpte inte. vad har jag gjort för fel? antar att jag måste klyva den nu igen. TAcksam för hjälp. <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur menar du? Hur är kedjan gängad, och hur kan den gänga ur sig? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Menar du muttern som håller fast drevet på drevaxeln? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag gissar att det är en sachs 505.
jag har dock ingen aning om hur kedjan ska låsas. men jag gissar att den ska nitas. samma som stången på dom äldre.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
mrpela
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 jun 2012, 23:00
Kontakt:

Inlägg av mrpela »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej på er. japp Erlan det är en 505 med 3vxl handvxl. Och det du säger med nitas låter ju logiskt kanske, men hur gör man då? principen är ju densamma som med pinne, det är ju en kort pinne som övergår i en kedja.
Jag antog att eftersom växelkilsmuttern är felgängad antagligen eftersom den inte skall gängas ur när allt snurrar så borde väl pinnen(kedjan) vart gängad åt det hållet som blir rätt för att inte gängas ur när växelföraren ev roterar med dreven. men uppenbarligen inte.
Någon som vet hur man nitar eller låser den?
Det blir till att dela motorn igen då.. :( <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar