volvo pv 544. Projektet igång

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

volvo pv 544. Projektet igång

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skall hämta mig en Pv till helgen om allt går som planerat. den stora frågan är nu att det är en 60:a som egentligen skall ha B16 men dem har monterat en B20 i den, vad skapar detta för problem?? behöver jag ändra något ytterligare på bilen? den är ej registrerad med denna motor. hoppas någon av er alla kunniga kan svara på min fundering!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är lur på du behöver skivbromsar :hmm: (från en nyare & även framvagnsbryggan från dito, B18) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Är lur på du behöver skivbromsar :hmm: (från en nyare & även framvagnsbryggan från dito, B18)
jo tankarna har slagit mig men skulle de bli strul så får man väl leta fram en B16 o hänga i under huven. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med framvagn från en PV med B18 får du ha en B20, skivbromsar krävs om du ska ha över 100hk (har för mig max med skivbromsar är 110hk).

Skivbromsar tar man från en Amazon om man vill ha det, lite pyssel med att knäcka bulten för stöddämparen och flytta den, i övrigt bult on i princip.

Sen lär dom inte ens tänka på att det sitter en B20 istället för en B16, är bara det äldre gardet som brukar ha sånt i huvudet. Och inte ens dom lär bry sig om dom inte är paragrafryttare. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Med framvagn från en PV med B18 får du ha en B20, skivbromsar krävs om du ska ha över 100hk (har för mig max med skivbromsar är 110hk).

Skivbromsar tar man från en Amazon om man vill ha det, lite pyssel med att knäcka bulten för stöddämparen och flytta den, i övrigt bult on i princip.

Sen lär dom inte ens tänka på att det sitter en B20 istället för en B16, är bara det äldre gardet som brukar ha sånt i huvudet. Och inte ens dom lär bry sig om dom inte är paragrafryttare.
Precis just ditt svar ja väntat på amarace!! ja lägger me en bild på ad som skall hämtas!

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är ju ingen utmaning om man ska använda sig av b20 och 12 volt. Nä b16 och 6 volt, då blir det spännande. :lol:
Årsmodell 1960 är den sista med b16 om nån nu skulle undra över det. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Sen lär dom inte ens tänka på att det sitter en B20 istället för en B16, är bara det äldre gardet som brukar ha sånt i huvudet. Och inte ens dom lär bry sig om dom inte är paragrafryttare.
Ja eller så får du en glad överraskning när dom upptäcker det.... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm är den blanksvart eller halvmatt? <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:Hmm är den blanksvart eller halvmatt?
den är lackad i blanksvart men skall visst va skitig som skam <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NRoos skrev:Det är ju ingen utmaning om man ska använda sig av b20 och 12 volt. Nä b16 och 6 volt, då blir det spännande. :lol:
Årsmodell 1960 är den sista med b16 om nån nu skulle undra över det. :)
ne nu e du väl lite fel ute. B16 va att me till närmare 62 vill ja minnas. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:
Pälle skrev:Hmm är den blanksvart eller halvmatt?
den är lackad i blanksvart men skall visst va skitig som skam
Kan tro det. Fråga gubben om den är lackad med kederlisterna på plats. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:
NiklasHögberg skrev:
Pälle skrev:Hmm är den blanksvart eller halvmatt?
den är lackad i blanksvart men skall visst va skitig som skam
Kan tro det. Fråga gubben om den är lackad med kederlisterna på plats.
får göra det. men hur som helst så gör de inte mig så mkt. den skall byggas klar på med samtliga lister. finare hjul sen bes efter att den stått sen 1986. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NRoos skrev:Det är ju ingen utmaning om man ska använda sig av b20 och 12 volt. Nä b16 och 6 volt, då blir det spännande. :lol:
Årsmodell 1960 är den sista med b16 om nån nu skulle undra över det. :)
1961 är sista med B16, B18 kom till årsmodell -62

B16 fungerar ju att åka med, men nog är B18 bra mycket trevligare :) <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har för mig B18 motorn kom redan -61 men de PV544 med B18 kallades 61/62:or.

Jag hade själv en sådan vid 18-års åldern, har för mig regnumret var GEU425. I de här trakterna hade Volvo ofta ett "G" som första bokstav och ett "U" som sista bokstav i regnumret. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:
NRoos skrev:Det är ju ingen utmaning om man ska använda sig av b20 och 12 volt. Nä b16 och 6 volt, då blir det spännande. :lol:
Årsmodell 1960 är den sista med b16 om nån nu skulle undra över det. :)
1961 är sista med B16, B18 kom till årsmodell -62

B16 fungerar ju att åka med, men nog är B18 bra mycket trevligare :)
jo B18 e inte dumt o samtidigt 12 volt. ´men denna har ju till o me B20 under huven. får kolla lite vad som gjorts vid motorbytet. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Skriv svar