volvo pv 544. Projektet igång
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
volvo pv 544. Projektet igång
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skall hämta mig en Pv till helgen om allt går som planerat. den stora frågan är nu att det är en 60:a som egentligen skall ha B16 men dem har monterat en B20 i den, vad skapar detta för problem?? behöver jag ändra något ytterligare på bilen? den är ej registrerad med denna motor. hoppas någon av er alla kunniga kan svara på min fundering!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jo tankarna har slagit mig men skulle de bli strul så får man väl leta fram en B16 o hänga i under huven. <!-- </EdIndex> --></div>zappafan skrev:Är lur på du behöver skivbromsar(från en nyare & även framvagnsbryggan från dito, B18)
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med framvagn från en PV med B18 får du ha en B20, skivbromsar krävs om du ska ha över 100hk (har för mig max med skivbromsar är 110hk).
Skivbromsar tar man från en Amazon om man vill ha det, lite pyssel med att knäcka bulten för stöddämparen och flytta den, i övrigt bult on i princip.
Sen lär dom inte ens tänka på att det sitter en B20 istället för en B16, är bara det äldre gardet som brukar ha sånt i huvudet. Och inte ens dom lär bry sig om dom inte är paragrafryttare. <!-- </EdIndex> --></div>
Skivbromsar tar man från en Amazon om man vill ha det, lite pyssel med att knäcka bulten för stöddämparen och flytta den, i övrigt bult on i princip.
Sen lär dom inte ens tänka på att det sitter en B20 istället för en B16, är bara det äldre gardet som brukar ha sånt i huvudet. Och inte ens dom lär bry sig om dom inte är paragrafryttare. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Precis just ditt svar ja väntat på amarace!! ja lägger me en bild på ad som skall hämtas!Amarace skrev:Med framvagn från en PV med B18 får du ha en B20, skivbromsar krävs om du ska ha över 100hk (har för mig max med skivbromsar är 110hk).
Skivbromsar tar man från en Amazon om man vill ha det, lite pyssel med att knäcka bulten för stöddämparen och flytta den, i övrigt bult on i princip.
Sen lär dom inte ens tänka på att det sitter en B20 istället för en B16, är bara det äldre gardet som brukar ha sånt i huvudet. Och inte ens dom lär bry sig om dom inte är paragrafryttare.

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5189
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Ja eller så får du en glad överraskning när dom upptäcker det....Amarace skrev:Sen lär dom inte ens tänka på att det sitter en B20 istället för en B16, är bara det äldre gardet som brukar ha sånt i huvudet. Och inte ens dom lär bry sig om dom inte är paragrafryttare.

Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ne nu e du väl lite fel ute. B16 va att me till närmare 62 vill ja minnas. <!-- </EdIndex> --></div>NRoos skrev:Det är ju ingen utmaning om man ska använda sig av b20 och 12 volt. Nä b16 och 6 volt, då blir det spännande.
Årsmodell 1960 är den sista med b16 om nån nu skulle undra över det.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
får göra det. men hur som helst så gör de inte mig så mkt. den skall byggas klar på med samtliga lister. finare hjul sen bes efter att den stått sen 1986. <!-- </EdIndex> --></div>Pälle skrev:Kan tro det. Fråga gubben om den är lackad med kederlisterna på plats.NiklasHögberg skrev:den är lackad i blanksvart men skall visst va skitig som skamPälle skrev:Hmm är den blanksvart eller halvmatt?
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
B16 fungerar ju att åka med, men nog är B18 bra mycket trevligare
<!-- </EdIndex> --></div>
1961 är sista med B16, B18 kom till årsmodell -62NRoos skrev:Det är ju ingen utmaning om man ska använda sig av b20 och 12 volt. Nä b16 och 6 volt, då blir det spännande.
Årsmodell 1960 är den sista med b16 om nån nu skulle undra över det.
B16 fungerar ju att åka med, men nog är B18 bra mycket trevligare

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har för mig B18 motorn kom redan -61 men de PV544 med B18 kallades 61/62:or.
Jag hade själv en sådan vid 18-års åldern, har för mig regnumret var GEU425. I de här trakterna hade Volvo ofta ett "G" som första bokstav och ett "U" som sista bokstav i regnumret. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag hade själv en sådan vid 18-års åldern, har för mig regnumret var GEU425. I de här trakterna hade Volvo ofta ett "G" som första bokstav och ett "U" som sista bokstav i regnumret. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jo B18 e inte dumt o samtidigt 12 volt. ´men denna har ju till o me B20 under huven. får kolla lite vad som gjorts vid motorbytet. <!-- </EdIndex> --></div>Amarace skrev:1961 är sista med B16, B18 kom till årsmodell -62NRoos skrev:Det är ju ingen utmaning om man ska använda sig av b20 och 12 volt. Nä b16 och 6 volt, då blir det spännande.
Årsmodell 1960 är den sista med b16 om nån nu skulle undra över det.
B16 fungerar ju att åka med, men nog är B18 bra mycket trevligare
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248