Sachs motornummer

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
GNARP

Sachs motornummer

Inlägg av GNARP »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej köpte en moped idag med en fotväxlad fläktkyld sachs motor.
Men brickan med motor numret och motortyp skiljer sej från mina övriga sachs motorer

Så kan nån tyda vad det är för årsmodel och motortyp åt mej?

Detta står på brickan där det annars brukar stå typ 50/3 lfs

50.u 50l u.50
instanssat nr 3971051

Tacksam för svar <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det inte finns några siffror stansade under Baujahr (tillverknings år) så är det omöjligt att säga exakt år på en motor. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den typbeteckningen brukar stå på tvåväxlade tidiga motorer.
är det smala bakre motorfästet är det -68 eller äldre.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
GNARP

Inlägg av GNARP »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har sökt men hittar ingen sådan beteckning på nätet.
Det är fotväxel och fläktkylt så tror inte att det är 2 pet <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Många köper motorer utomlands och sedan säljer på Tradera och dom motorerna brukar ha konstiga beteckningar sin inte känns igen. Kan det inte vara en sådan motor? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vilken moppe satt den på?
jag tror inte den setat orginal på någon MCB i alla fall.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Innanför svänghjulet, på motorhalvan, fins ett runt gjutmärke med två siffror, det är årtal. <!-- </EdIndex> --></div>
GNARP

Inlägg av GNARP »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->motorn sitter på en DBS sport som stått orörd sen 1986,så nån tyskimport tror jag inte det handlar om <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Innanför svänghjulet, på motorhalvan, fins ett runt gjutmärke med två siffror, det är årtal.
Jag har också lagt märke till dom där märkningarna. De finns också ofta på plastprodukter av olika slag men på Sachsmotorer finns väl den märkningen främst på de senare? <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På den flakan jag hade satt motornumret på
ena fläktkåpan en nitad plåt så...om jag flyttat
kåpan på annan motor eller bytt den hade identiteter växlats. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Raketsport skrev:Om det inte finns några siffror stansade under Baujahr (tillverknings år) så är det omöjligt att säga exakt år på en motor.
Conrad Engström skrev:Innanför svänghjulet, på motorhalvan, fins ett runt gjutmärke med två siffror, det är årtal.
Raketsport - Conrad Engström 1-0 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Båda har rätt tycker jag :!: :idea:

"Exakt" håller jag med om men tillräcklig för jag ska lita till det. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag var ner och kollade på 6 motorer, varav ena är en EKF 3 av motorerna hade årtal och 3 var utan. EKF motorn var en av dom tre. Årtalssiffran sitter strax åvanför hålet för elkablarna. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag gissar på gjutningen är legoarbete och då av minst två skilda leverantörer. Säkert är det därför det blir olika och årtalet är förmodligen en idé från gjuteriet.

JLO hade eget gjuteri för pressgjutning av lättmetallgods men jag tvivlar att Sachs hade det. <!-- </EdIndex> --></div>
GNARP

Inlägg av GNARP »

Conrad Engström skrev:Jag var ner och kollade på 6 motorer, varav ena är en EKF 3 av motorerna hade årtal och 3 var utan. EKF motorn var en av dom tre. Årtalssiffran sitter strax åvanför hålet för elkablarna.
Jag har kollat på mina andra tre fotväxlade motorer och där står det 50/3 lfs eller 50/3 kfs men på den här motorn på DBS`n står det på samma ställe på brickan 50.u 50 l. 50 u
Har även en till DBS sport med 3 växlad sachs och på den står det 50/3 LFS

Vad står det på dina motorer conrad? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar