ILO Piano 2HK
- Mopedersen
- Inlägg: 146
- Blev medlem: 25 jun 2012, 23:00
- Ort: Horten, Norge
ILO Piano 2HK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jeg har en ILO Piano med 2 HK. Er det noen som vet hva som er forskjellen (skilnaden) på denne og den på 0,8 HK? <!-- </EdIndex> --></div>
1957 Tempo-Lett Comfort 170
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
- Mopedersen
- Inlägg: 146
- Blev medlem: 25 jun 2012, 23:00
- Ort: Horten, Norge
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Takk for svar. Har motoren med 2HK og den med 0,8HK samme eksospotte (ljuddämpare)?
http://img707.imageshack.us/img707/2563/img122221024x683.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
http://img707.imageshack.us/img707/2563/img122221024x683.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
1957 Tempo-Lett Comfort 170
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det tror jag är lite tveksamt eftersom Monark tydligen experimenterade ut ljuddämparen själva.
Jag tror att en ljuddämpare för 2 hk bör ha större genomsläpp än en dito för 0,8 hk men å andra sidan fanns det oftast insatser i ljuddämparen som gick att ta bort. Dock gällde det inte den typiska Monark/JLO ljuddämparen som kom i slutet av 50-talet. Jag menar den med liten pip rakt bakåt och två flänsar längs manteln. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag tror att en ljuddämpare för 2 hk bör ha större genomsläpp än en dito för 0,8 hk men å andra sidan fanns det oftast insatser i ljuddämparen som gick att ta bort. Dock gällde det inte den typiska Monark/JLO ljuddämparen som kom i slutet av 50-talet. Jag menar den med liten pip rakt bakåt och två flänsar längs manteln. <!-- </EdIndex> --></div>
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 710
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 710
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Nej, jag VET inte med säkerhet hur JLO kombinerade ihop cylinderhuvud/cylinder etc för de olika effektnivåerna.
Jag GISSAR att "lågeffektarna" (upp till o med 2 PS) hade "det vanliga hemisfäriska". 2.5 och 2.6 PS har "det lilla" förbränningsrummet.
Detta baserat på de motorer jag har/her sett. <!-- </EdIndex> --></div>
Nej, jag VET inte med säkerhet hur JLO kombinerade ihop cylinderhuvud/cylinder etc för de olika effektnivåerna.
Jag GISSAR att "lågeffektarna" (upp till o med 2 PS) hade "det vanliga hemisfäriska". 2.5 och 2.6 PS har "det lilla" förbränningsrummet.
Detta baserat på de motorer jag har/her sett. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nej där tror jag du gissarr fel. jag har sett bilder på ett flertal tyska 1,7 hk
mofa-motorer, tillsalu, demonterade för att visa skick, och dom har haft lilla förbränningsrummet. så det är nog flera parametrar som spelade in där.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
mofa-motorer, tillsalu, demonterade för att visa skick, och dom har haft lilla förbränningsrummet. så det är nog flera parametrar som spelade in där.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 710
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Jo, det är nog så att flera faktorer och inte bara effektnivån avgör vilket cylinderhuvud motorn blir begåvad med. Jag har en 1.7 PS som med rimlig säkerhet inte varit utsatt för mycket skruvning o i vart fall inte i modern tid, den har inte det hemisfäriska cylinderhuvudet. Vill minnas att den var köpt från Tyskland. Vet däremot inte på vilket fordon den tjänstgjort. <!-- </EdIndex> --></div>
Jo, det är nog så att flera faktorer och inte bara effektnivån avgör vilket cylinderhuvud motorn blir begåvad med. Jag har en 1.7 PS som med rimlig säkerhet inte varit utsatt för mycket skruvning o i vart fall inte i modern tid, den har inte det hemisfäriska cylinderhuvudet. Vill minnas att den var köpt från Tyskland. Vet däremot inte på vilket fordon den tjänstgjort. <!-- </EdIndex> --></div>