ILO Piano 2HK

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Mopedersen
Inlägg: 146
Blev medlem: 25 jun 2012, 23:00
Ort: Horten, Norge

ILO Piano 2HK

Inlägg av Mopedersen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jeg har en ILO Piano med 2 HK. Er det noen som vet hva som er forskjellen (skilnaden) på denne og den på 0,8 HK? <!-- </EdIndex> --></div>
1957 Tempo-Lett Comfort 170
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->cylinder, förgasare och troligen även toppen.

erland <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mopedersen
Inlägg: 146
Blev medlem: 25 jun 2012, 23:00
Ort: Horten, Norge

Inlägg av Mopedersen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Takk for svar. Har motoren med 2HK og den med 0,8HK samme eksospotte (ljuddämpare)?
http://img707.imageshack.us/img707/2563/img122221024x683.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
1957 Tempo-Lett Comfort 170
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det tror jag är lite tveksamt eftersom Monark tydligen experimenterade ut ljuddämparen själva.

Jag tror att en ljuddämpare för 2 hk bör ha större genomsläpp än en dito för 0,8 hk men å andra sidan fanns det oftast insatser i ljuddämparen som gick att ta bort. Dock gällde det inte den typiska Monark/JLO ljuddämparen som kom i slutet av 50-talet. Jag menar den med liten pip rakt bakåt och två flänsar längs manteln. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 710
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Det är samma cylinderhuvud på JLO 2 PS som på övriga. Förmen är halvklotsformad. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ZVEZDAM50: vet du om toppen med det lilla förbränningsrummet bara satt på 1,7 hästaren i tyskland, eller fanns den i finland t.ex.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 710
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Nej, jag VET inte med säkerhet hur JLO kombinerade ihop cylinderhuvud/cylinder etc för de olika effektnivåerna.

Jag GISSAR att "lågeffektarna" (upp till o med 2 PS) hade "det vanliga hemisfäriska". 2.5 och 2.6 PS har "det lilla" förbränningsrummet.
Detta baserat på de motorer jag har/her sett. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nej där tror jag du gissarr fel. jag har sett bilder på ett flertal tyska 1,7 hk
mofa-motorer, tillsalu, demonterade för att visa skick, och dom har haft lilla förbränningsrummet. så det är nog flera parametrar som spelade in där.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 710
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Jo, det är nog så att flera faktorer och inte bara effektnivån avgör vilket cylinderhuvud motorn blir begåvad med. Jag har en 1.7 PS som med rimlig säkerhet inte varit utsatt för mycket skruvning o i vart fall inte i modern tid, den har inte det hemisfäriska cylinderhuvudet. Vill minnas att den var köpt från Tyskland. Vet däremot inte på vilket fordon den tjänstgjort. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar