Orginal moped
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 29 jun 2012, 23:00
- Ort: Stockholm men bor sen 14 år i Gävle
Orginal moped
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Orginal för mig betyder att en mopeden är i det skicket och färgen den var när den lämnade fabriken då den tillverkades.
Ser att vissa har gamla mopeder som dom slipat och målat om i orginalfärg men då är det väl inte orginal egentligen.
Har själv lite rost på min och skulle kanske behöva lite ny färg men jag tycker då att mopppen inte blir orginal längre så jag är lite klyven här.
Vad säger ni är en moped som är ommålad orginal eller ej ? <!-- </EdIndex> --></div>
Ser att vissa har gamla mopeder som dom slipat och målat om i orginalfärg men då är det väl inte orginal egentligen.
Har själv lite rost på min och skulle kanske behöva lite ny färg men jag tycker då att mopppen inte blir orginal längre så jag är lite klyven här.
Vad säger ni är en moped som är ommålad orginal eller ej ? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Orginal = orörd <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 29 jun 2012, 23:00
- Ort: Stockholm men bor sen 14 år i Gävle
-
- Inlägg: 370
- Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
- Ort: Skåne
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 29 jun 2012, 23:00
- Ort: Stockholm men bor sen 14 år i Gävle
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 703
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Original betyder väl ursprunglig. De som renoverat en moppe, må ha gjort ett skitbra jobb, men det är trots allt ingen ursprunglig moppe?
Mycket är nytt, många saker ibland pirat, ibland våldsamt överrenoverat.
Ja, de flesta förstår nog, det finns många sätt att "renovera på". <!-- </EdIndex> --></div>
Original betyder väl ursprunglig. De som renoverat en moppe, må ha gjort ett skitbra jobb, men det är trots allt ingen ursprunglig moppe?
Mycket är nytt, många saker ibland pirat, ibland våldsamt överrenoverat.
Ja, de flesta förstår nog, det finns många sätt att "renovera på". <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 29 jun 2012, 23:00
- Ort: Stockholm men bor sen 14 år i Gävle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Original är som den var när den köptes helt enkelt. Dock tycker jag normalt servicebyte av delar ingår i original (så länge original reservdelar använts).
Originalskick däremot är när den är original men med utbytta delar/renoverad o liknande. <!-- </EdIndex> --></div>
Originalskick däremot är när den är original men med utbytta delar/renoverad o liknande. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För mig är "originalskick" detsamma som icke ombyggd eller omlackerad.
Då får fordonet vara skamfilat och delarna skall i huvudsak vara samma som satt när den lämnade fabriken.
Om en ljuddämpare rostat sönder eller avgaskröken bytts på grund av att någon kört på en sten eller något annat spelar det, för mig, ingen roll men ersättningsdelarna skall helst motsvara det som fanns från början.
Samma sak med bytta vajrar, det är ett naturligt underhåll.
Är den renoverad och omlackerad så att det motsvarar ursprungskicket bör det kallas "originalutförande" då det inte är den lack som suttit på sedan fabriken utan bara en likadan.
Det är här man ser annonser som kallar maskinen för "original" men enligt mitt sätt att se det är det inte rätt beteckning.
Vi har alla olika inställning till detta men för mig är ett orört fordon intressantare och oftast charmigare än ett nylackerat då alla spår av naturligt bruk blir bortsopade då man lackar om det. <!-- </EdIndex> --></div>
Då får fordonet vara skamfilat och delarna skall i huvudsak vara samma som satt när den lämnade fabriken.
Om en ljuddämpare rostat sönder eller avgaskröken bytts på grund av att någon kört på en sten eller något annat spelar det, för mig, ingen roll men ersättningsdelarna skall helst motsvara det som fanns från början.
Samma sak med bytta vajrar, det är ett naturligt underhåll.
Är den renoverad och omlackerad så att det motsvarar ursprungskicket bör det kallas "originalutförande" då det inte är den lack som suttit på sedan fabriken utan bara en likadan.
Det är här man ser annonser som kallar maskinen för "original" men enligt mitt sätt att se det är det inte rätt beteckning.
Vi har alla olika inställning till detta men för mig är ett orört fordon intressantare och oftast charmigare än ett nylackerat då alla spår av naturligt bruk blir bortsopade då man lackar om det. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
se KOMAR 1967 http://cylinderloppet.zoomin.se/P2566676
eller Fram King City 1969 http://cylinderloppet.zoomin.se/P3293565
HVA Novolette 1952 http://cylinderloppet.zoomin.se/P2566678
<!-- </EdIndex> --></div>
Eller också i en torr tempererad (18grader) mörk lokal ( skyddsrum )Korpliraren skrev:Dom enda orginalmopparna som finns är nog dom som står i en lada någonstans dammiga och funkar inte
se KOMAR 1967 http://cylinderloppet.zoomin.se/P2566676
eller Fram King City 1969 http://cylinderloppet.zoomin.se/P3293565
HVA Novolette 1952 http://cylinderloppet.zoomin.se/P2566678

Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
-
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 22 aug 2010, 23:00
- Ort: Lund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I mitten av 80-talet läste jag en intressant artikel i Automobilhistoriska klubbens tidsskrift Autohistorica. Minns jag rätt så var rubriken "Två missbrukade ord". Dessa ord var "renoverad" och "originalskick".
I korthet gick innehållet ut på att "renoverad till originalskick" faller på sin egen orimlighet då det bara finns ett original/ursprungligt skick. Att det är möjligt att återskapa lack och krom till ett skick som motsvarar det ursprungliga är en annan sak. Då överensstämmer det med tillverkarens specifikationer. Renovera betyder egentligen att man uppgraderar något till dagens standard medan restaurera innebär att man så långt möjligt återställer något till dess ursprungliga skick.
Dessa begrepp orsakar väl snarast bekymmer när ett fordon annonseras ut till försäljning då allt kan tolkas väldigt olika. Alla har sina idéer om hur det ska vara och som väl är står det var och en fritt att ha det. Positivt är att det i dag är möjligt att teckna en MHRF-försäkring för ett fordon som inte är i ett skick motsvarande nyskick. Så var det inte för 15-20 år sedan. <!-- </EdIndex> --></div>
I korthet gick innehållet ut på att "renoverad till originalskick" faller på sin egen orimlighet då det bara finns ett original/ursprungligt skick. Att det är möjligt att återskapa lack och krom till ett skick som motsvarar det ursprungliga är en annan sak. Då överensstämmer det med tillverkarens specifikationer. Renovera betyder egentligen att man uppgraderar något till dagens standard medan restaurera innebär att man så långt möjligt återställer något till dess ursprungliga skick.
Dessa begrepp orsakar väl snarast bekymmer när ett fordon annonseras ut till försäljning då allt kan tolkas väldigt olika. Alla har sina idéer om hur det ska vara och som väl är står det var och en fritt att ha det. Positivt är att det i dag är möjligt att teckna en MHRF-försäkring för ett fordon som inte är i ett skick motsvarande nyskick. Så var det inte för 15-20 år sedan. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg