Orginal moped

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Korpliraren
Inlägg: 17
Blev medlem: 29 jun 2012, 23:00
Ort: Stockholm men bor sen 14 år i Gävle

Orginal moped

Inlägg av Korpliraren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Orginal för mig betyder att en mopeden är i det skicket och färgen den var när den lämnade fabriken då den tillverkades.

Ser att vissa har gamla mopeder som dom slipat och målat om i orginalfärg men då är det väl inte orginal egentligen.

Har själv lite rost på min och skulle kanske behöva lite ny färg men jag tycker då att mopppen inte blir orginal längre så jag är lite klyven här.

Vad säger ni är en moped som är ommålad orginal eller ej ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Orginal = orörd <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Korpliraren
Inlägg: 17
Blev medlem: 29 jun 2012, 23:00
Ort: Stockholm men bor sen 14 år i Gävle

Inlägg av Korpliraren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis och det betyder ju allt på mopeden inkl delar i motorn osv. Så det är nog inte så många som har en orginalmoped egentligen fast dom tror det :) <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken
Inlägg: 370
Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
Ort: Skåne

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blir ingen kopia bara för att du bytar en vajer eller målar lite!

Sen är det skillnad om man använder original reservdelar eller inte. <!-- </EdIndex> --></div>
Korpliraren
Inlägg: 17
Blev medlem: 29 jun 2012, 23:00
Ort: Stockholm men bor sen 14 år i Gävle

Inlägg av Korpliraren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blir ingen kopia men ej heller orginal om man ska vara väldigt hård. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 703
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Original betyder väl ursprunglig. De som renoverat en moppe, må ha gjort ett skitbra jobb, men det är trots allt ingen ursprunglig moppe?
Mycket är nytt, många saker ibland pirat, ibland våldsamt överrenoverat.
Ja, de flesta förstår nog, det finns många sätt att "renovera på". <!-- </EdIndex> --></div>
Korpliraren
Inlägg: 17
Blev medlem: 29 jun 2012, 23:00
Ort: Stockholm men bor sen 14 år i Gävle

Inlägg av Korpliraren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom enda orginalmopparna som finns är nog dom som står i en lada någonstans dammiga och funkar inte :) <!-- </EdIndex> --></div>
bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->beror ju helt på hur man säger orginal!

moppen är orginal = det är så som den va från fabrik oavsett delar eller lack

moppen är HELT orginal = den är helt orörd från fabrik! <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Original är som den var när den köptes helt enkelt. Dock tycker jag normalt servicebyte av delar ingår i original (så länge original reservdelar använts).

Originalskick däremot är när den är original men med utbytta delar/renoverad o liknande. <!-- </EdIndex> --></div>
umekille
Inlägg: 1827
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Orginalskick=som den kom levererad.
Orginal=fint orginalskick men kompletterad med div
tillbehör som inte levererades på den.
Renoverad orginalmoped=nylackad o vrålputsad moped
fin men kall. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1577
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För mig är "originalskick" detsamma som icke ombyggd eller omlackerad.
Då får fordonet vara skamfilat och delarna skall i huvudsak vara samma som satt när den lämnade fabriken.
Om en ljuddämpare rostat sönder eller avgaskröken bytts på grund av att någon kört på en sten eller något annat spelar det, för mig, ingen roll men ersättningsdelarna skall helst motsvara det som fanns från början.
Samma sak med bytta vajrar, det är ett naturligt underhåll.

Är den renoverad och omlackerad så att det motsvarar ursprungskicket bör det kallas "originalutförande" då det inte är den lack som suttit på sedan fabriken utan bara en likadan.
Det är här man ser annonser som kallar maskinen för "original" men enligt mitt sätt att se det är det inte rätt beteckning.

Vi har alla olika inställning till detta men för mig är ett orört fordon intressantare och oftast charmigare än ett nylackerat då alla spår av naturligt bruk blir bortsopade då man lackar om det. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Korpliraren skrev:Dom enda orginalmopparna som finns är nog dom som står i en lada någonstans dammiga och funkar inte :)
Eller också i en torr tempererad (18grader) mörk lokal ( skyddsrum )

se KOMAR 1967 http://cylinderloppet.zoomin.se/P2566676

eller Fram King City 1969 http://cylinderloppet.zoomin.se/P3293565

HVA Novolette 1952 http://cylinderloppet.zoomin.se/P2566678

:wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
scoiattolo
Inlägg: 80
Blev medlem: 22 aug 2010, 23:00
Ort: Lund

Inlägg av scoiattolo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I mitten av 80-talet läste jag en intressant artikel i Automobilhistoriska klubbens tidsskrift Autohistorica. Minns jag rätt så var rubriken "Två missbrukade ord". Dessa ord var "renoverad" och "originalskick".

I korthet gick innehållet ut på att "renoverad till originalskick" faller på sin egen orimlighet då det bara finns ett original/ursprungligt skick. Att det är möjligt att återskapa lack och krom till ett skick som motsvarar det ursprungliga är en annan sak. Då överensstämmer det med tillverkarens specifikationer. Renovera betyder egentligen att man uppgraderar något till dagens standard medan restaurera innebär att man så långt möjligt återställer något till dess ursprungliga skick.

Dessa begrepp orsakar väl snarast bekymmer när ett fordon annonseras ut till försäljning då allt kan tolkas väldigt olika. Alla har sina idéer om hur det ska vara och som väl är står det var och en fritt att ha det. Positivt är att det i dag är möjligt att teckna en MHRF-försäkring för ett fordon som inte är i ett skick motsvarande nyskick. Så var det inte för 15-20 år sedan. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Heter då restaurerad <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ilandsproblem? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Skriv svar