HVA flinta oljerök??

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
moppededen
Inlägg: 19
Blev medlem: 07 jul 2012, 23:00

HVA flinta oljerök??

Inlägg av moppededen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Byte av packbox, lager, hur går det till, krångligt??? <!-- </EdIndex> --></div>
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Byte packboxar på flinta är ganska enkelt om man kan såna typer av jobb.
Enkelt i den betydelsen att man inte behöver klyva motorn för det jobbet.
Det räcker att riva yttre yttre kåporna på båda sidor och byta dom utifrån.
Det krävs dock att man tar bort svänghjul och tändplatta på vänstra sidan,
och att man tar bort primärdrevet till transmissionen påvänstra sidan.
Har man aldrig gjort ett sånt jobb, kan det nog vara ide' att ta hjälp av nån som
Har erfarenhet av det. Det är väldigt lätt att förstöra både p-boxar och vevaxel. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var det olja i den innan oljebytet?
Har du haft i rätt olja?
P-box på oljesidan kan vara slut, hur är lagren?
Packningen mellan blocken kan också vara slut.
P-boxar går att byta utan att klyva motorn, men ska du byta lager måste du klyva motorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och har du haft rätt mängd olja ? <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
moppededen
Inlägg: 19
Blev medlem: 07 jul 2012, 23:00

Inlägg av moppededen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bryggaren skrev:Var det olja i den innan oljebytet?
Har du haft i rätt olja?
P-box på oljesidan kan vara slut, hur är lagren?
Packningen mellan blocken kan också vara slut.
P-boxar går att byta utan att klyva motorn, men ska du byta lager måste du klyva motorn.
Okej, gamla oljan var väldigt blaskig, hällde i 0.5 lit sae 30, packboxen på oljesidan gick bra att ta bort men på tändningssidan verkar den va annorlunda nån plåtbricka sitter ytterst, nåt tips?? <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Inlägg: 3240
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hallo är det rem eller kedjedrift i transmissionen är det rem ska det väl va vegetabilisk olja <!-- </EdIndex> --></div>
moppededen
Inlägg: 19
Blev medlem: 07 jul 2012, 23:00

Inlägg av moppededen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
cobra karlsson skrev:Hallo är det rem eller kedjedrift i transmissionen är det rem ska det väl va vegetabilisk olja
Den har automatväxel, centrifugalkopplad !! <!-- </EdIndex> --></div>
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
moppededen skrev:
cobra karlsson skrev:Hallo är det rem eller kedjedrift i transmissionen är det rem ska det väl va vegetabilisk olja
Den har automatväxel, centrifugalkopplad !!
Ja men du måste väl ha nån slags transmission i allafall.?
Alltså drivningen mellan vevaxel å v-låda. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du bytt p-box på oljesidan så slutar den väl att blåröka, om inte så är packningen mella blockhalvorna trasig mot vevhuset.
För att byta p-box på magnetsidan så måste du nog ta bort tändningen, men det har inget med bårökandet att göra.
P-boxen kan vara i olika utföranden, det är bara att pilla bort den gamla. <!-- </EdIndex> --></div>
moppededen
Inlägg: 19
Blev medlem: 07 jul 2012, 23:00

Inlägg av moppededen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bryggaren skrev:Om du bytt p-box på oljesidan så slutar den väl att blåröka, om inte så är packningen mella blockhalvorna trasig mot vevhuset.
För att byta p-box på magnetsidan så måste du nog ta bort tändningen, men det har inget med bårökandet att göra.
P-boxen kan vara i olika utföranden, det är bara att pilla bort den gamla.
Okej, det gick bra att få bort packboxarna, har beställt nya nu, så det ska nog gå att få fart på gammeln så småningom!! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Glöm inte att smörja pacboxen i anliggningsytan mot vevaxeln när du monterar. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På gubben JLO hade någon bytt packboxar utifrån och det var såna vassa märken i vevaxeln att den hade fungerat som rasp mot tätringen. :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar