HVA flinta oljerök??
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 07 jul 2012, 23:00
HVA flinta oljerök??
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Byte av packbox, lager, hur går det till, krångligt??? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Byte packboxar på flinta är ganska enkelt om man kan såna typer av jobb.
Enkelt i den betydelsen att man inte behöver klyva motorn för det jobbet.
Det räcker att riva yttre yttre kåporna på båda sidor och byta dom utifrån.
Det krävs dock att man tar bort svänghjul och tändplatta på vänstra sidan,
och att man tar bort primärdrevet till transmissionen påvänstra sidan.
Har man aldrig gjort ett sånt jobb, kan det nog vara ide' att ta hjälp av nån som
Har erfarenhet av det. Det är väldigt lätt att förstöra både p-boxar och vevaxel. <!-- </EdIndex> --></div>
Enkelt i den betydelsen att man inte behöver klyva motorn för det jobbet.
Det räcker att riva yttre yttre kåporna på båda sidor och byta dom utifrån.
Det krävs dock att man tar bort svänghjul och tändplatta på vänstra sidan,
och att man tar bort primärdrevet till transmissionen påvänstra sidan.
Har man aldrig gjort ett sånt jobb, kan det nog vara ide' att ta hjälp av nån som
Har erfarenhet av det. Det är väldigt lätt att förstöra både p-boxar och vevaxel. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var det olja i den innan oljebytet?
Har du haft i rätt olja?
P-box på oljesidan kan vara slut, hur är lagren?
Packningen mellan blocken kan också vara slut.
P-boxar går att byta utan att klyva motorn, men ska du byta lager måste du klyva motorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Har du haft i rätt olja?
P-box på oljesidan kan vara slut, hur är lagren?
Packningen mellan blocken kan också vara slut.
P-boxar går att byta utan att klyva motorn, men ska du byta lager måste du klyva motorn. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och har du haft rätt mängd olja ? <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 07 jul 2012, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Okej, gamla oljan var väldigt blaskig, hällde i 0.5 lit sae 30, packboxen på oljesidan gick bra att ta bort men på tändningssidan verkar den va annorlunda nån plåtbricka sitter ytterst, nåt tips?? <!-- </EdIndex> --></div>bryggaren skrev:Var det olja i den innan oljebytet?
Har du haft i rätt olja?
P-box på oljesidan kan vara slut, hur är lagren?
Packningen mellan blocken kan också vara slut.
P-boxar går att byta utan att klyva motorn, men ska du byta lager måste du klyva motorn.
-
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
- Ort: SMEBACKEN
- Kontakt:
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 07 jul 2012, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Alltså drivningen mellan vevaxel å v-låda.
<!-- </EdIndex> --></div>
Ja men du måste väl ha nån slags transmission i allafall.?moppededen skrev:Den har automatväxel, centrifugalkopplad !!cobra karlsson skrev:Hallo är det rem eller kedjedrift i transmissionen är det rem ska det väl va vegetabilisk olja
Alltså drivningen mellan vevaxel å v-låda.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du bytt p-box på oljesidan så slutar den väl att blåröka, om inte så är packningen mella blockhalvorna trasig mot vevhuset.
För att byta p-box på magnetsidan så måste du nog ta bort tändningen, men det har inget med bårökandet att göra.
P-boxen kan vara i olika utföranden, det är bara att pilla bort den gamla. <!-- </EdIndex> --></div>
För att byta p-box på magnetsidan så måste du nog ta bort tändningen, men det har inget med bårökandet att göra.
P-boxen kan vara i olika utföranden, det är bara att pilla bort den gamla. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 07 jul 2012, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Okej, det gick bra att få bort packboxarna, har beställt nya nu, så det ska nog gå att få fart på gammeln så småningom!! <!-- </EdIndex> --></div>bryggaren skrev:Om du bytt p-box på oljesidan så slutar den väl att blåröka, om inte så är packningen mella blockhalvorna trasig mot vevhuset.
För att byta p-box på magnetsidan så måste du nog ta bort tändningen, men det har inget med bårökandet att göra.
P-boxen kan vara i olika utföranden, det är bara att pilla bort den gamla.