Hur varm blir en cylinder ?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Hur varm blir en cylinder ?

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en cylinder med lös avgasstos som jag behöver löda fast
har en rulle med grym lödtråd som egentligen är för rostfritt tror jag, men funkar på det mesta
dock så har den ganska så låg smältpunk på ca 220grader har jag för mig

kan det funka eller kommer det att rinna av :D <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hårdlödning är nog det enda som håller. <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mjuklödning duger inte på cylindern, även om man i många fall inte når upp till smältpunkten är man ändå så nära att mjuklodet tappar det mesta av sin styrka (och det är inte särskilt starkt till att börja med).

Hårdlödning eller svetsning gäller, beroende på material i cylindern, verktygstillgång o.s.v. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då blir det till att inhandla lite lod för hårdlödning

stosen sitter egentligen fast, men glappar lite så den läcker
hade hoppats att bara kunna "täta" med mjuklödning <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men är det aluminium i cylindern ?
Angående värmen så kör jag med vanlig o-ring till tätning på Z cylinder. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det är väl till toppen? blir inte avgasstosen hetare än tätningsytan mot toppen?

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:det är väl till toppen? blir inte avgasstosen hetare än tätningsytan mot toppen?

erlan
Jag har anpassat en del av avgasröret in i cylindern, för att få bort kanter. Utanför har jag en fläns lika man har till Athena 80 cc. mellan flänsen och cylindern har jag en o-ring. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Men är det aluminium i cylindern ?
Angående värmen så kör jag med vanlig o-ring till tätning på Z cylinder.
det är en aluminiumncylinder
Funkar kanske inte att hårdlöda ?

Zinklödning då, vad har vi för hållbarhet på det ?
Annars måste jag väll tigga den ? <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror det är aluminium i cylindern och smide i avgasstosen. Går ej att svetsa eller löda. Iblan har jag knackar massor av körnslag runt avgasstosen.
svetsa en ring på avgasröret och en oring mellan ringen och cylindern. Fjädrar som trycker mot avgasröret mot cylindern. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar