Nedslipade spårkullager istället för magnetlager?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor
Inlägg: 553
Blev medlem: 03 feb 2008, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar för affären P-plats.se!!
Det blev kanonbra. Inga större problem att få ihop. Jag provade dessutom att sära på blocken efteråt, och även det gick bra när jag lyfte motorn i vänsterhalvan och knackade försiktigt på vevmuttern.

Jag har ju tidigare skrivit i en tråd om att jag fick fel radialspel med NSK L17-lager. 0,03 i axialspel men 0,6 i radialspel. Jag blev sur och tog med hela motorn till Ettan som gav mig nya lager. (Inte hans fel att det blev som det blev. Hyggligt att ge mig nya utan protest.)
Med de nya lagren fick jag samma axialspel men 0,3 i radialspel?? :freakin mad:

Beställer tre satser till om du ska fixa mer. Några fler NSK blir det inte för min del. <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trevligt jorhul att du blev nöjd och jag har själv nu monterat ihop en puchmotor med dessa lager och allt verkar fungera som det ska.
Väntar nu bara på att få färdig elsystemet så man får startat upp också... <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky
Inlägg: 288
Blev medlem: 03 jan 2009, 00:00

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har inte läst tråden utan bara jorhuls inlägg om NSK lagren.
Jag upplevde samma sak på sista motorn jag renoverade.

Nästan 0 i axialspel men tydligt radialspel.

Har ett par NOS SKF L17, ska bli instressant att se hur det blir med dom.

mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->knske var därför som jag fick ett annat märke på lager hos momentum häromveckan.om jag minns rätt hette dom JLK. made in japan.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
robban30+
Inlägg: 20
Blev medlem: 04 jun 2010, 23:00

23

Inlägg av robban30+ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hallå P-plats.
Blir det till att tillverka fler sådana lager så är jag intresserad med.

Har varit och tittat på Jorhuls motorbygge och det såg ju väldigt smidigt ut med de lagren. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har också maskat ihop en motor med dessa lager, lite trixigt att få ihop halvorna då det var noll spel mellan axel och lagerbanna, en verklig sugpassning, men skam den som gav sig :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1578
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sura skrev:Oops !
98203 lagret är bara 9 mm brett så man får lägga några extra shims på veven.
Är detta testat i verkligheten eller är det bara på papper? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har kört i flera år med fasta lager i en EKF med 50 cc 6,25 cylinder
Fungerar utmärkt !
Men även FAG L17 lagren fungerar utmärkt.
Jag tycker det är mindre arbete med L 17 lagren, vid injusteringen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1578
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Jag har kört i flera år med fasta lager i en EKF med 50 cc 6,25 cylinder
Fungerar utmärkt !
Men även FAG L17 lagren fungerar utmärkt.
Jag tycker det är mindre arbete med L 17 lagren, vid injusteringen.
Min tanke är väl att de fasta lagerna har ett inbyggt spel som inte påverkas vid shimsning, om man inte klämmer dom helt.

Därmed borde de vara enklare att få rätt men jag har ju inte testat detta ännu. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har fasta i min ena F50GLX med tyskcylinder. Märker ingen skillnad jämfört med vanliga L17.. Förutom att dom fasta lagerna var mycket jobbigare att arbeta med. Klyva motorn o.s.v <!-- </EdIndex> --></div>
pekkasuper
Inlägg: 31
Blev medlem: 19 nov 2011, 00:00
Ort: avesta

lager

Inlägg av pekkasuper »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har svarvat flera skf lager till 17 axel funkar klockrent. brukar limma fast lagren annars kan veven vandra. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kan inte förstå detta mecklande med dessa lager,orginallager L17 klarar alla påfrestningar. Passar bolt on,lätt att klyva o sätta ihop mm,det lär man väl försämra :?:

Jag kan förstå mekarglädje,men vad förbättrar man med lagerbytet :?: :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->just det onödigt arbete.
Dessutom kan inte axeln röra sig axiellt när den blir varm. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Å andra sidan är det väl nästan bara Sachs & Puch som har L17 lager? <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1578
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
selma skrev:Jag kan inte förstå detta mecklande med dessa lager,orginallager L17 klarar alla påfrestningar. Passar bolt on,lätt att klyva o sätta ihop mm,det lär man väl försämra :?:

Jag kan förstå mekarglädje,men vad förbättrar man med lagerbytet :?: :hmm:
Min motor har ju ett radiellt glapp om cirka 0,2 mm men inget axellt spel och shimsning lär ju inte hjälpa i detta fallet.

Även om det går att köra med är det knappast optimalt att köra med två tiondelars glapp i ramlagret, i synnerhet brytaren får ju ett tufft jobb att veta när den skall öppna och hur mycket den öppnar.

Jag vill slippa att göra jobbet att montera nya L17-lager för att råka ut för samma fenomen. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Skriv svar