Antar att det är lösbart att fixa lagersätet på ett mer seriöst vis men är det värt pengarna eller måste jag se mig om efter nya blockhalvor/ny motor? Tips på var man kan fråga om pris? Motorn i fråga är en 5 växlad zündapp.

Öh, Zündappmotorer har kapslade ramlager...Jerka_59 skrev:Ser att det sitter ett kapslat lager i ena halvan,funkar inte, måste ha varit en riktig "fixare" som meckat med den motorn
??? jag har inte skruvat i så många dappar men bara sett en med kapslat lager och det lagret hade skurit <!-- </EdIndex> --></div>Pälle skrev:Öh, Zündappmotorer har kapslade ramlager...Jerka_59 skrev:Ser att det sitter ett kapslat lager i ena halvan,funkar inte, måste ha varit en riktig "fixare" som meckat med den motorn
Kolla här
http://www.ebay.de/itm/Zundapp-Motorlager-FAG-SKF-4-5-Gang-CS50-GTS50-KS50-515-516-517-529-530-/320955127382?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item4aba6a9656
Inte kapslade, men kapslat, alltså på ena sidan bara, lagret måste ju få smörjning, så är det dubbelkapslat går det åt skogen till slut, likaså om man vänder kapslingen åt fel håll så man stänger ut smörjningen. Zundapp har jag inte skruvat med på drygt 22 år, så jag minns inte hur smörjningen var till vevaxeln, om det var en kanal eller bara från vevhuset.Pälle skrev:Öh, Zündappmotorer har kapslade ramlager...Jerka_59 skrev:Ser att det sitter ett kapslat lager i ena halvan,funkar inte, måste ha varit en riktig "fixare" som meckat med den motorn
Kolla här
http://www.ebay.de/itm/Zundapp-Motorlager-FAG-SKF-4-5-Gang-CS50-GTS50-KS50-515-516-517-529-530-/320955127382?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item4aba6a9656
Jo, smörjning via en kanal från vevhuset, uppifrån liksom.Amarace skrev:Inte kapslade, men kapslat, alltså på ena sidan bara, lagret måste ju få smörjning, så är det dubbelkapslat går det åt skogen till slut, likaså om man vänder kapslingen åt fel håll så man stänger ut smörjningen. Zundapp har jag inte skruvat med på drygt 22 år, så jag minns inte hur smörjningen var till vevaxeln, om det var en kanal eller bara från vevhuset.Pälle skrev:Öh, Zündappmotorer har kapslade ramlager...Jerka_59 skrev:Ser att det sitter ett kapslat lager i ena halvan,funkar inte, måste ha varit en riktig "fixare" som meckat med den motorn
Kolla här
Angående det där med körnslag, det är väl allmänt känt att man låser fast på det viset, men det kanske är lite "bonnmek", jag är upplärd så, men inte om det glappar mycket utan mer bara för att låsa fast. (dock var ju det där dåligt körnat).
Precis den uppfattningen jag bildat mig hittills, har ju faktiskt tänkt krama ur lite effekt och vill ha en bra hållbar lösning. Har tittat efter bättre block på ebay men risken (motorn köpt som "fungerande" via ebay) att stå där med snarlikt fel igen gör att det nästan känns bättre att bita i det sura och fixa det jag har så det blir bra.. om det nu går att få riktigt bra med bussningar..?erlan skrev:jag utgår från att en 5vxl dappe ska trimmas och köras hårt.
och då är det nog bäst att leta på bättre blockhalvor.
ev kosta på maskinarbetning av blocken.
om den bara ska viktkompenseras lite grann så finns det loctite som fyller 0,25 mm spalt. sån och ev bladmässing att fylla spalten med.
erlan
Det finns även Loctite 660 som fyller upp till 0,5 mm tillsammans med aktivator 7240. <!-- </EdIndex> --></div>erlan skrev:jag utgår från att en 5vxl dappe ska trimmas och köras hårt.
och då är det nog bäst att leta på bättre blockhalvor.
ev kosta på maskinarbetning av blocken.
om den bara ska viktkompenseras lite grann så finns det loctite som fyller 0,25 mm spalt. sån och ev bladmässing att fylla spalten med.
erlan