Laga/renovera ramlagersäten

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
cats

Laga/renovera ramlagersäten

Inlägg av cats »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har lyckats köpa en motor som lagersätena till ramlagren är dåliga i, måste nångång ha skurit och gått runt. Detta har någon riktig stjärna "fixat" genom att sätta i nya lager och slagit körnslag runt lagret i blocket för att på så vis få fast lagret.. vilket inte ens lyckades för lagren var fortfarande glappa både i sidled och vertikalt.

Antar att det är lösbart att fixa lagersätet på ett mer seriöst vis men är det värt pengarna eller måste jag se mig om efter nya blockhalvor/ny motor? Tips på var man kan fråga om pris? Motorn i fråga är en 5 växlad zündapp.

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Körnslag var väl kreativt tänkt :D VRM-roffe kan säkert renovera dina block på nåt vis men jag skulle kunna gissa att det blir ungefär samma pengar som att köpa begagnade blockhalvor på EBAY. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser att det sitter ett kapslat lager i ena halvan, :Stop_: funkar inte, måste ha varit en riktig "fixare" som meckat med den motorn <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Går lägga imellan schimsplåt och loctite cylindrisk fastsättning, t.ex. 638, men går det hitta friska block för rimliga pengar skulle jag hellre sikta på det. Senast jag kollade pris på en 50ml flaska 638 på lokala järnhandeln ville dom ha 6-700kr för den... :? <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jerka_59 skrev:Ser att det sitter ett kapslat lager i ena halvan, :Stop_: funkar inte, måste ha varit en riktig "fixare" som meckat med den motorn
Öh, Zündappmotorer har kapslade ramlager...

Kolla här

http://www.ebay.de/itm/Zundapp-Motorlager-FAG-SKF-4-5-Gang-CS50-GTS50-KS50-515-516-517-529-530-/320955127382?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item4aba6a9656 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

Pälle skrev:
Jerka_59 skrev:Ser att det sitter ett kapslat lager i ena halvan, :Stop_: funkar inte, måste ha varit en riktig "fixare" som meckat med den motorn

Kolla här

http://www.ebay.de/itm/Zundapp-Motorlager-FAG-SKF-4-5-Gang-CS50-GTS50-KS50-515-516-517-529-530-/320955127382?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item4aba6a9656
??? jag har inte skruvat i så många dappar men bara sett en med kapslat lager och det lagret hade skurit <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
Amarace

Inlägg av Amarace »

Pälle skrev:

Kolla här

http://www.ebay.de/itm/Zundapp-Motorlager-FAG-SKF-4-5-Gang-CS50-GTS50-KS50-515-516-517-529-530-/320955127382?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item4aba6a9656
Inte kapslade, men kapslat, alltså på ena sidan bara, lagret måste ju få smörjning, så är det dubbelkapslat går det åt skogen till slut, likaså om man vänder kapslingen åt fel håll så man stänger ut smörjningen. Zundapp har jag inte skruvat med på drygt 22 år, så jag minns inte hur smörjningen var till vevaxeln, om det var en kanal eller bara från vevhuset.

Angående det där med körnslag, det är väl allmänt känt att man låser fast på det viset, men det kanske är lite "bonnmek", jag är upplärd så, men inte om det glappar mycket utan mer bara för att låsa fast. (dock var ju det där dåligt körnat). <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lagret är inte kapslat, det är ett s.k. z-lager med skyddsbricka och de satt som original i Zündapp.

I dag är det vanligt med kapslade lager (med gummitätning) men sådana var inte gängse på den tiden.

Så det här är nog lite av en generationsfråga tror jag....

Om jag hade stått med dom halvorna och skulle använda motorn för eget bruk hade jag "lettrat" lagersätena tätt med en körnare runt om men inte alltför hårda slag för att på så sätt få en lämpligt presspassning på lagret.

Jag vill poängtera att det är vad jag hade gjort eftersom det inget kostar och är en gammal beprövad metod vid nedslitna lagersäten. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag utgår från att en 5vxl dappe ska trimmas och köras hårt.
och då är det nog bäst att leta på bättre blockhalvor.
ev kosta på maskinarbetning av blocken.
om den bara ska viktkompenseras lite grann så finns det loctite som fyller 0,25 mm spalt. sån och ev bladmässing att fylla spalten med.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

Amarace skrev:
Pälle skrev:

Kolla här

Inte kapslade, men kapslat, alltså på ena sidan bara, lagret måste ju få smörjning, så är det dubbelkapslat går det åt skogen till slut, likaså om man vänder kapslingen åt fel håll så man stänger ut smörjningen. Zundapp har jag inte skruvat med på drygt 22 år, så jag minns inte hur smörjningen var till vevaxeln, om det var en kanal eller bara från vevhuset.

Angående det där med körnslag, det är väl allmänt känt att man låser fast på det viset, men det kanske är lite "bonnmek", jag är upplärd så, men inte om det glappar mycket utan mer bara för att låsa fast. (dock var ju det där dåligt körnat).
Jo, smörjning via en kanal från vevhuset, uppifrån liksom.

Finns dom som sprättar bort kapslingen helt också, tappar kanske lite vevhuskompression men får bättre smörjning. Min erfarenhet är att sachsmotorer oftare har glappa vevlager än en Zündapp :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
cats

Inlägg av cats »

erlan skrev:jag utgår från att en 5vxl dappe ska trimmas och köras hårt.
om den bara ska viktkompenseras lite grann så finns det loctite som fyller 0,25 mm spalt. sån och ev bladmässing att fylla spalten med.

erlan
Precis den uppfattningen jag bildat mig hittills, har ju faktiskt tänkt krama ur lite effekt och vill ha en bra hållbar lösning. Har tittat efter bättre block på ebay men risken (motorn köpt som "fungerande" via ebay) att stå där med snarlikt fel igen gör att det nästan känns bättre att bita i det sura och fixa det jag har så det blir bra.. om det nu går att få riktigt bra med bussningar..?

Pratade nyss med en på momentum här i stan och han tyckte nog att min 2mm svarvade bussningar skulle pressas i. Han hade även kemprodukter som på papperet skulle lösa det men han rekommenderade det inte.

Edit: Sitter någon på två fina blockhalvor alt. en komplett motor med bra block är jag intresserad.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

erlan skrev:jag utgår från att en 5vxl dappe ska trimmas och köras hårt.

erlan
Det finns även Loctite 660 som fyller upp till 0,5 mm tillsammans med aktivator 7240. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Skriv svar